Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 18038 ggr
DesK
2009-10-19 14:10

Vilken hörapparat? 2

Eftersom min första tråd om vilka hörapparater vi använder har blivit rätt lång startar jag en ny nu

Idag har jag hämtat ut en Savia Art till mitt dövöra också.

Första intrycket är att ljudbilden blir lite mjukare och rundare och att det inte är fullt så mycket rundgång i denna.
Tyvärr hade den där specialinsatsen, som jag skulle få inte kommit, så den får jag berätta om när jag har fått den.
Det är trevligt att apparaterna nu är synkroniserade och programmerade på lika sätt.

Vill bara passa på att säga att jag verkligen önskar att så många som möjlgt kan få lika bra hjälpmedel som jag nu har fått!  Glad

Till sist hoppas jag att fler delar med sig av vilka hörhjälpmedel ni har och hur ni tycker att dessa fungerar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Mervi
2009-10-21 17:55
#1

Hörapparaterna jag har är av märket Phonak, de är digitala och i början hade jag svårt att vänja mig vid ljudet som inte var lika metallisk som i mina gamla.

Jag tycker dessa har funkar bra men jag skulle behöva komma iväg och testa för nya. Dessa är ganska gamla nu.

Det är väl inget mer att berätta om dessa.

DesK
2009-10-21 18:10
#2

Tack Mervi, ja kanske behöver du komma iväg för att eventuellt byta till nyare hörisar  Glad
Jag har också Phonak och är väldigt hjälpt av dem och nöjd med dem. Modellen jag har heter Phonak Savia Art.
Som du säger så kan den digitala tekniken i dessa nya apparater kännas främmande till att börja med. Det är väldigt stor skillnad på de hörisar man fick för 10-15 år sedan och de man får idag, oavsett modell och fabrikat har min audionom berättat för mig   Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-10-22 14:53
#3

sm2wls skrev:

Har nedsatt hörsel på båda öronen, men hörapparaterna gör mest positiv påverkan på min tinnitus. Har haft GN Resound Air 60 i tre år, men fick ett par Oticon Epoq XW istället för två veckor sedan.

Är oerhört glad att jag fick byta! -Taluppfattningen blev starkt förbättrad, och möjligheten att använda teleslinga var en ny erfarenhet, och en funktion som jag inte vill byta bort!

Är imponerad av vad tekniken kan göra. För första gången så kan jag riktningsbestämma ljudet när telefonen ringer - underbart att slippa kommentarer som "-på stolen bakom dig pappa" från en dryg femåring Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-10-22 14:56
#4

surgubben skrev:

Öh, "imponerad av tekniken"? Det är väl ändå du som riktingsbestämmer, eller har hörapparaterna någon sorts riktingsfunktion? I så fall skulle de fasmäta mellan varandra, och det tror jag inte riktigt på…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-10-22 15:02
#5

Surgubben, tror inte att det är möjligt ännu. Men jag som ju har varit döv på ett öra i 40 år och därmed helt saknat riktningshörsel, upplever att nu när jag får in ljud i båda öronen så kan jag ibland uppfatta från vilket håll ljudet kommer.
sm2wls, kan det vara på liknande sätt för dig? För övrigt instämmer jag med dig att teleslingan är toppen  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mervi
2009-10-22 15:35
#6

Det är verkligen jobbigt med ljudets riktning. Jag har problem med det. En hörapparat som skulle hjälpa där hade så klart varit kanon. Även det att taluppfattningen blir bättre. Jag skall notera aparatens namn och försöka komma iväg och prova en ny. Tack för tipset.

Annons:
sm2wls
2009-10-22 15:50
#7

Surgubben, läs på Oticon's hemsida om funktionen "Spatial Sound". Hörapparaterna kommunicerar mycket riktigt med varandra.

Mvh,

Magnus

DesK
2009-10-22 15:54
#8

#7 Å vad spännande!  Glad

Tänk vad tekniken har gått framåt  Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2009-10-22 20:02
#9

#7

Så som jag förstår det så krävs hörsel på bägge öronen med det systemet. Det är fortfarande din hörsel och din hjärna som lokaliserar vart ifrån ljudet kommer. Är det inte så att systemet "bara" justerar ljudnivåerna för att förenkla?

Det skulle i alla fall aldrig fungera om man är ensidigt döv.

DesK
2009-10-22 20:51
#10

Surgubben, du har nog både rätt och fel. Jag fattar det som att om du har 2 olika apparater i vardera örat, så kan du få riktningshörsel, men om du har en crosslösning för ensidigt döva, så funkar det antagligen inte.
Här vill jag dock poängtera att jag har ansetts som ensidigt döv i 40 år, men med dagens teknik och den lilla hörselrest jag har på dövörat, så kan jag få in ljud med hjälp av en superstark hörapparat i dövörat. Detta beror naturligtvis också på vad för slags hörselrest och hur gammal man är + att det också spelar in hur mycket möda och kraft jag som hörapparatsbärare lägger ned på att just mina apparater ska fungera.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2009-10-23 01:41
#11

Jag har alltid rätt, Jag har även rätt när jag har fel..Skrikandes

Jupp, det är frågan om två olika apparater, och det är således den mänskliga hörseln som tar rikting på ljudet. Inte hörapparaterna!

Och nej det har inget med cross-lössningar att göra. Visserligen kan man färga ljudet en aning från döv-sidan, göra det metaliskt eller likn, för att på så sätt få en rikting. Men det är mest förvirrande och ställler till det mer än vad det hjälper. Det ställer bara till det när det gäller att sortera ljud, och det är tillräckligt knepigt endå som ettöring. Enda fördelen en cros har är att man kommer i från problemet med ljudskugga över huvudet. Men det är betydligt svårare att at rikting med cros än utan.

Det är ytterst få ensidigt döva som använder cros överhuvudtaget. Och då avser jag de som har normal hörsel, eller en lindrig nedsättning på det hörande örat. Min egen cros ligger väl mest i byrålådan…  Fast det beror väl kanske mest på att jag hör för dåligt för att orka ljudsortera numera…

DesK
2009-10-23 14:52
#12

#11 Du är rolig du!  Glad

Jag menar att jag har ju ingen riktningshörsel, men med 2 apparater börjar jag sakta lära mig att uppfatta varifrån ljudet kommer. I vissa situationer är det ganska lätt, men i andra är det svårare. Vi får väl se om min hjärna lär sig att hantera detta framöver!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sm2wls
2009-10-23 23:55
#13

Surgubben:  Väljer att svara på citat.

Så som jag förstår det så krävs hörsel på bägge öronen med det systemet.

Tycker jag är ganska så självklart; jag kan inte få riktningsbestämmande hörsel med ett öra, lika lite som djupseende med ett öga.

Det är fortfarande din hörsel och din hjärna som lokaliserar vart ifrån ljudet kommer. Är det inte så att systemet "bara" justerar ljudnivåerna för att förenkla?

Absolut - hur skulle det annars fungera? Vad jag menar är att det är så stor skillnad på hur de nya apparaterna hanterar just "medhjälpandet" vid riktningsbestämning. Med mina gamla apparater så hörde jag inte vilket håll ringsignalen kom ifrån, men det gör jag nu.

Det skulle i alla fall aldrig fungera om man är ensidigt döv.
_
Det stämmer._

Annons:
Surgubben
2009-10-24 18:28
#14

Självklart? Ja det tycker jag också! Men du skrev att du var imponerad av tekniken, samt att det var första gången du kunde ta rikting på ljud med dessa eminenta hörapparater. Då tolkar man det lätt som att det är dessa nya hörapparater som tar rikting… Men som sagt så är ju inte fallet.

Men det är ju bra att du är nöjd med dem.

Anne-
2009-10-25 15:10
#15

Hej! Jag har märket AIKAI och de fungerar bra, har dock också svårt att bestämma riktining men jag har olika hörsel på öronen som jag tror påverkar. Har haft dessa i ett år. Glad

DesK
2009-10-25 15:44
#16

#15 Jag har också väldigt olika hörsel och har bara haft Phonak Savia Art på båda öronen någon dryg vecka.

Ännu jobbar hjärnan med de nya intrycken, men jag måste ändå säga att det är en fantastisk upplevelse att kunna uppfatta ljud från den sidan som har ansetts som döv i så många år.

Var på ett fik igår med en kompis och hon märkte stor skillnad på hur jag hör nu och tidigare  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2009-10-26 00:33
#17

Kan du snacka i telefon och så i det där "döv"-örat?

DesK
2009-10-26 09:09
#18

Har inte testat än, är ju inte van än  Flört Ska försöka komma ihåg det nästa gång det ringer  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-10-26 21:51
#19

#17 Nu har jag testat att snacka i telefonen med "döv"örat. Japp det funkar, men ljudet låter annorlunda och svagare, kanske beror detta på att örat och min gamla hjärna måste träna mer. De har ju dock legat i träda de senaste 40 åren!  Flört

Vad menar du med "och så?"

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2009-10-26 23:42
#20

Njae, det var väl mest för att få en uppfattning hur mycket du hör. Alltså om du klarar av att uppfatta tal utan att det bättre örat är inblandat.

Annons:
DesK
2009-10-27 18:02
#21

Jaha, ja nu vet vi lite. Jag ska göra en sådan där hörfältsundersökning någon gång längre fram. Audionomen och jag har dock kommit överens om att vi låter hjärnan vänja sig ett tag till innan dess.

Slingläget till teven funkar jättebra på "döv"örat  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fiffilura
2009-11-16 12:36
#22

Men OJ!!!! Vad många olika hörapparater det finns… Blir alldeles snurrig! Trodde liksom det fanns en sort….

Jag återkommer med vilken sort det blir för mig….. Får nog läsa på lite här i tråden tror jag minsann,…

Ritva
2009-11-16 21:11
#23

#22 Det beror även på vilken typ av hörselskada du har och vad du ställer för krav på den. Sen är man ju tyvärr lite uthängd att ta det landstingen erbjuder också, vill man ha något annat kan man få bråka lite.Flört

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
2009-11-17 20:56
#24

Problemet är väl att när man är helt ny på det här med hörapparat är det närmast omöjligt att veta vad man vill ha och behöver.

Mitt råd är därför att man inte ska hänga upp sig så mycket på märket, utan hellre se till de funktioner man vill ha och behöver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fiffilura
2009-11-17 21:59
#25

#24 Jag litar på den audionom jag får träffa… sen förväntar jag mig nån slags utvärdering eller vad man ska säga och att jag får tillfälle att byta om det skulle bli tokfel. Fast ett problem kan ju även vara att jag inte vet hur höga krav jag kan ställa på apparaten.

Nåväl, det känns ju riktigt spännande det här… hoppas jag får tid snart…

DesK
2009-11-17 22:09
#26

Vi får hoppas att du träffar på en bra audionom så att ni verkligen förstår varandra. Du har ju lite liknande problem som jag, eftersom du har gått länge och hört dåligt utan hjälpmedel. Detta kanske ställer lite andra krav både på din audionom och dig själv. Precis som du säger är det ju helt omöjligt att veta vilka krav du kan ställa på själva apparaten.

Litet hjälp kanske du kan ha av oss här.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leopoldine
2009-11-25 16:17
#27

Håller med Fiffilura….det verkar finnas hur mycket som helst och för olika hörselproblem. Jag har haft min i drygt tre år och den har funkat bra. Nu förstår jag hur lite information jag har fått på hörcentralen.

I januari ska dom operera bort hörsel och balansnerv, så jag kommer att bli döv på örat. Eftersom jag vet så lite om hjälpmedel så har jag funderat om det finns nåt som kan hjälpa mig när hörseln fösvinner helt på ena örat…

Annons:
DesK
2009-11-25 18:17
#28

#27 Det finns en så kallad croslösning för ensidigt döva. I denna har du en apparat i hörörat och en i dövörat som är förbundna med en tråd i nacken. Ljudet leds från den döva sidan till den hörande sidan. Det står lite om det i tråden "Vilken hörapparat? (1)"

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leopoldine
2009-11-25 20:21
#29

#28 Tack för hjälpen. Nu så har jag läst och behöver nog läsa ett par gånger till för det var mycket information att ta in.
Det känns skönt att veta att det finns säkert nånting som kommer att passa mig. Glad
Jag har frågat min läkare i Falun, men fick bara några luddiga svar….

DesK
2009-11-25 20:26
#30

Bra att du hittar lite svar. Hum kanske kan jag hjälpa dig lite i alla fall, jag bor också i Falun. Om du vill kan du skicka ett privat meddelande med din skype, msn eller vanliga mailadress så kan vi prata där också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-11-27 20:31
#31

Idag fick jag äntligen specialinsatsen till xdövörat!  Glad

Okej den är svårare att få på plats, men ljudmiljön blir mycket bättre. Nu kan jag inte längre höra om ljudet kommer in i hörörat eller xdövörat. Alltså får min hjärna börja jobba igen. Rundgångsljuden är nu väsentligen reducerade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

callecalle
2009-12-09 03:29
#32

Hej,

jätteintressant forum! Började söka på olika hörapparater, men fastnade när jag läste den här tråden. :-) Här är min story:

Jag drabbades av Sudden Deafness för snart  två år sen, och har idag en kraftig hörselnedsättning på ena örat. Har en Oticon Vigo Pro som jag inte är helt nöjd med. Mitt problem är att jag har bra hörsel på hö. öra, och hör bas och diskant på vä öra, men inget mellanregister. Eftersom jag har diskant och bas kvar, blir det svårt att ställa in apparaten. Jag vill öka tal-frekvenserna, men de går in i det jag redan hör, så det blir fruktansvärt metalliskt och störande, med svagare förstärkning får jag svårare att höra tal, men det irriterar inte i vardagen, så det är skönare.

Samtidigt älskar jag musik, och lyssnar gärna på musik, men igen samma problem, hör bra på hö öra, men mixen av det ljud jag uppfattar själv, och det som apparaten förstärker blandas och gör att det skär sig och blir metalliskt på vä öre. För att inte tala om den korta korta fördröjning som apparaten har, vilket är så irriterande när man väl tänker på den.

Orsaken att jag fortfarande använde apparaten är att den hjälper den tinnitus jag fått i samma veva, och jag har svårt att höra tal utan den, även om det inte är så bra med den heller…

Kanske är det ett lyx-problem med tanke på att jag hör perfekt på ena örat. Men samtidigt hände det här för mindre två år sedan, och med tinnitusbesvär och mitt intresse för musik, gärna kvalitetsmusik, så är det inte så kul.

Mvh, Calle

Ritva
2009-12-09 17:12
#33

Hej Calle och välkommen hit! Kul att du tyckte det var spännande och fastnade. Tungan ute

Det låter som du har ett dilemma kanske någon form av apparat där du kan ändra olika program utifrån vad du ska lyssna på. Jag har en Widex med fjärrkontroll och tre olika program bland annat ett musikprogram. Mina hörapparater vill gärna slå ifrån (bullerskydd) när jag spelar gitarr och sjunger på jobbet och då dämpas ljudet så jag får ännu svårare att höra mig själv. Då har jag ett musikprogram som inte slår ifrån automatiskt. För mig fungerar det jättebra!

Under länkar har jag lagt in olika hörapparat tillverkares sidor så där hittar du många du kan titta på.Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
2009-12-09 19:57
#34

Calle!

Är det så att du inte har något melllanregister kvar alls, så är det ju en omöjlighet att förstärka upp talet, eftersom talet ligger just i mellanregsiterområdet.

Det finns förvisso en del hörapparater som kan flytta frekvenskurvan. T ex. omvandla det ordinarie mellanregstret till ett område du har hörselrester i. Fast det kanske är en sådan du redan har? Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att den lösningen är någon höjdare när man har normal hörsel som referens.

Annons:
Dentan
2010-05-12 15:21
#35

Hallå kikar in här och tänkte slänga in en rad då ämnet berör mig i allra högsta grad.

Är själv döv på v.öra och ca 55-60% kvar på höger, meningit vid 5 års ålder. Kan säga att bara bli ssd var ett billigt pris i mitt fall.

Har f.n en Phonak Claro som är nån slags hybrid analog/digital. Gillar den inte alls, har ett helsike att vara i miljöer med fler än 2 personer. Slutar oftast med att man sitter tyst som en sten för samtal blir ogreppbara vid någon somhelst ljudkälla utöver den jag pratar med.

Så för att ändra mina förutsättningar lite så vill jag ju givetvis prova på att hitta en lösning som fungerar bättre än vad bara denna phonal gör. Cross har jag funderat på men hjälper det öht om man är stendöv på ena örat? Baha har jag läst om men det skulle inte hjälpa mig då min nerv är kaputt på hörörat.

Det ska nämnas att mitt landsting inte är ehum…särskilt frikostiga vad gäller hjälp eller möjligheter. Finns en privat inrättning i stan med, men finanser stoppar upp där.

Efter att ha läst i tråden så tändes dock lite ljus om hopp för mig och jag tackar min läsvilliga hjärna för att jag bumpade in hit. :)

Surgubben
2010-05-12 17:26
#36

Behållningen av en Cross, eller BI-cross är högst individuell.

Hör man bra på det hörande örat, typ utan höris, så brukar man inte använda cross, omaket är större än behållningen. Hör man riktigt risigt på det hörande örat, typ kring 65-70db och sämre så blir det ett rent helvete att ljudsortera. Bäst behållning brukar de som är måttligt hsk på hörande örat ha av en sk. Bi-cross.

Det löser inte på något sätt de problem där du redan har svårt att höra. Fördelarna är väl att typ i "snälla" miljöer - ett samanträdesrum och likn., så slipper du ljudplanera. Det är dock svårare att ta rikting på ljud. (vilket iofs är rena cirkusen endå)

En s.k. multicross är det ultimata. En sådan har jag själv (som jag förvisso slutat använda). Då kan du själv välja om du vill lyssna på bägge sidor, endast hörande-sidan, eller endast döv-sidan. Det kräver förvisso att du växlar själv Fördelarna är ju dock att du kan koppla bort den sidan som har mest störljud. Sitter du t ex. som passagerare i en bil kan du ju koppla bort höger sidan och endast lyssna på vänstersidan. Vilket naturligtvis underlättar. Men som sagt det kräver en del av användaren. Det tar ett tag att vänja sig vid det hela också. Det blir liksom tokfel när ljudet kommer från fel håll. Snacka i telefon med telefonluren på dövsidan känns bara helt fel…

Men som sagt behållningen av cross är högst individuell, så enda sättet är att testa.

sizeman
2010-07-06 15:11
#37

Hej. Jag vet inte om jag skulle söka en annan tråd för mina frågor. Jag ställer dem här så får ni säga till ifall ni misstycker.

Jag har aldrig haft hörapparater förut, men kommer att få prova ut nu snart. Jag har alltid haft nedsatt hörsel på vänster öra och nu kommer höger också med åldern.

Jag har läst och läst på nätet och försökt få reda på vad jag ska välja. Mitt landsting har avtal med Oticon, Phonac, GN Resound och Widex.

Jag är väldigt rörlig, åker MC, lyssnar mycket på musik och spelar själv. Jag är ofta på föreläsningar och håller själv sådana.

Jag skulle vilja ha tag i någon öppen bakom örat-lösning som är speciellt bra för musik, hopkoppling med andra enheter via bluetooth eller liknande och helst kunna användas under hjälmen och intecom.

De snyggaste jag hittat bör nästan vara Oticon Dual men rätta mig ifall ni har andra tips.

Alltså: Snygga, potenta, mångsidiga och med många möjligheter. Jag är lite av ett teknikfreak, så pyssel och meck är bara roligt.

Någon som har någon kommentar?

Ritva
2010-07-06 15:29
#38

Maken min har en Oticon Vigo P Pro C med en Streamer som tillbehör. Den fungerar mycket bra för de förhållande du beskriver. Maken använder iphone till det med streamern som bluetoth det vill säga lyssnar på musik, pratar i telefon och så vidare med hörapparaten. Hörapparaten ställler om själv när det ringer och så vidare. Det enda han klagar på är att det är att det är dålig batteritid på streamern.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

sizeman
2010-07-07 01:16
#39

Intressant, kan du fråga honom hur apparaten klarar registret, d.v.s finns ljud ända från basen och upp?

Ritva
2010-07-07 01:55
#40

Ska kolla upp det sen. Vi är på semester just nu och imorgon lämnar vi Sverige. Huruvida jag kan svara beror på hur vi har internet på hotellet. Men vi är åter Sverige tisdag nästa vecka! Ha det så skönt!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
2010-07-08 00:34
#41

#39 Hej igen!

Vi har tur på hotellet och har fri tillgång till internet! Skrattande

Min man hör ganska dåligt och man skulle nog kunna säga att han har en grav nedsättning. De var på hörcentralen var tveksamma till om den skulle funka på honom men det har fungerat jättebra och han är mycket nöjd med hörapparaterna och streamern. Jag har tyvärr inte hittat någon information om omfånget av hörapparaten men följ länken till oticons hemsida så kan du i alla fall läsa mer om apparaten och streamer. 

Maken är liksom du beskriver dig själv hojåkare och använder intercom. Han kan ha hörapparaterna igång under hjälmen (till skillnad till mig som får stänga av dem). Med tanke på föreläsningar föreslår jag att du försöker få ett FM system till hörapparaterna. Det kan du ansöka om som arbetshjälpmedel om det är något du gör i ditt arbete. 

Sen beror det på ditt landsting om du kan få hörapparaten eller inte. Streamern får du nog betala för själv (det fick maken) men det är klart värt pengarna anser min make.

Hoppas detta har hjälpt dig lite.

Nu ska jag njuta av några dagars semester i Tyskland. Tungan ute

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Annons:
sizeman
2010-07-22 15:08
#42

Hej igen. Jag kommer att få pröva Oticon Epoq XW. De kommer 13/8. Kan du höra med maken om han vet skillnaden mellan dessa och Vigo. Finns det någon annan lösning som är bättre än Streamer ifall det nu är som han säger problem med att den drar mycket ström. Jag vill kunna ansluta dator, telefon och mp3 plus intercom så småningom.

(Jag förstår dock inte riktigt varför inte telefonen skulle kunna kommunicera med hörapparaterna via blåtand utan någon Streamer)

Surgubben
2010-07-22 20:10
#43

Därför att det inte finns någon blåtand i hörapparaterna! Själva blåtanden sitter, i vad Oticon kallar streamer, som i själva verket är en vanlig halsslinga med blåtand.

Lite falsk marknadsföring av dem tycker jag…

Surgubben
2010-07-22 20:15
#44

Typ samma, fast tillverkad av Jabra: http://www.hrfteknik.se/?artnr=2070

(Har bra driftstid)

Själva blåtanden kan du köpa för en 600:- eller nått sånt på Clasohlson och sedan hänga på en egen halsslinga, eller slingkrokar.

Finns andra trådar om detta…

Surgubben
2010-07-22 20:46
#45

I rest my case..

Streamer har tydligen någon egen påhittad överföring till hörapparaterna och är inte vanlig induktiv slingöverföring.

Men har hörapparaterna T-läge lär en vanlig slinga med blåtand fungera lika bra. Snacka om att tillverkarna försöker binda användarna till deras egna prylar.

sizeman
2010-07-23 01:16
#46

Ok, tack surgubbe! Du får gärna tipsa mig om någon tråd som talar om detta. Jag är som sagt intresserad av teknik. Min audionom sade att man kan få tag i en Streamer för runt 1700:- och det är billigare än den du tipsade om och billigare än Artone på earstore.se. Jag vill kunna koppla min Nokia 5800 både som telefon och mp3spelare, men även datorn så att jag kan använda Skype samt gärna TV´n

Ritva
2010-07-23 02:09
#47

Hörapparaten använder sig av FM ihop med streamern och den är sedan kopplad med blåtand. Steamern och FM har en hel del andra funktioner om jag förstått det hela rätt och kopplar om automatiskt så du behöver inte trycka på en massa knappar för att ställa in T-läge och svara som man får göra med andra halsslingor alternativt gå med T- läge jämt, vilken jag tycker är störande då det kan surra rejält i en del omgivningar av elnät och så vidare.

Tekniken med blåtand direkt mot hörapparaterna är kanske något för framtidens teknik? Tungan ute

#42 Jag tror tyvärr inte att gubben vet så mycket mer om skillnaderna på apparaterna än det du kan få fram på nätet. Fråga hellre din audinom om det. Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
2010-07-24 01:47
#48

Sizeman, du skriver att du aldrig haft hörapparater tidigare, så jag utgår i från att du inte hör jättedåligt? Definitionsfråga förvisso…

Men du kanske ska ta och börja med själva hörapparaterna innan du planerar in massa "tillbehör"! För det första kommer dom bli liggande alldeles för ofta och för det andra tvivlar jag på att du faktiskt behöver massa annat för att höra i telefon och Teve till exempel.

Annons:
sizeman
2010-07-26 03:25
#49

Tack för svar Surgubbe! Det är sant, jag har aldrig haft hörapparater tidigare. Jag hade 30% nedsatt hörsel på vänstra örat när jag kollade, men det var för hundra år sedan. Förmodligen medfött, tinnitus på köpet. Det högra örat har varit bra tills för några år sedan. Bägge öronen är dåliga ifrån 1khz och vid senaste testet fick audionomen ge på 10 decibel på höger och 20 på vänster. Det ska bli spännande att kolla vad hörapparaterna kan göra. Jag bad audionomen om Oticon Agil pro men de fanns inte med i listan så jag får nöja mig med Epoq XW. Tyvärr har jag läst att dessa är lite knepiga i stimmiga lokaler, vilket är en sorts miljö jag kommer att vistas ganska mycket i. Detta verkar man ha kommit tillrätta med i de nya Agil. Varför jag talat så mycket om tillbehör är att det är full fart runt mig med universitetsstudier i Rehabvetenskap på gamla dar och mc åkning och musikspelande och lyssnande på fritiden. Jag vill således ha så framtids- och påbyggnadssäkra grejor jag kan.

Surgubben
2010-07-26 22:49
#50

Att ange nedsättning i % tycker jag är himla mysko! Vad utgår du ifrån då? "Normal hörsel" har man om man ligger inom 0 - 20 db nedsättning. Om jag ska räkna nedsättning i % utifrån vad som betraktas som "normal hörsel" måste jag i sådana fall veta om utgångspunkten är just 0 db. Vilket är osannolikt eftersom ytterst få, för att inte säga ingen, hör så pass bra. De flesta har ju i vart fall en nedsättning på 5- 10db.

Dåliga i från 1KHz till vad? Upp eller ner? Förmodligen missförstår jag, för 10 db på ena och 20 db på andra örat är ingen nedsättning att snacka om… Skulle aldrig falla mig in att krångla med hörapparater då. Dynamiken i en hörapparat är ju skitdålig rent ut sagt, och har man så pass bra hörsel så är hörapparater rena förlusten ljudmässigt.

Ritva
2010-07-27 12:56
#51

Tycker ändå att det är ganska klokt! Idag får man ju inte byta hörapparater hur som helst och måste ha dem ett antal år innan du får byta ut dem om de fortfarande fungerar för din hörsel.Glad

# 50 Det kanske låter som att sizeman har en lätt hörselskada och så, men det är den individuella upplevelsen ändå som är avgörande. Han kanske tycker att han är hjälpt av en hörapparat! Om du själv inte tycker det så är det ju din upplevelse av hörapparatbärandet.Obestämd

Jag har själv haft problem ett par veckor med förmodligen en öroninflammation kombinerat med svullnad i ytterörat och kanske till och med en vaxpropp och därför varit utan hörapparat. Jag har insett att jag hör grymt dåligt utan det örats hörapparat. Visst har det varit skönt att slippa hörapparaten, men samtidigt riktigt jobbigt att inte höra ordentligt som jag brukar.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
2010-07-30 22:20
#52

Ja ja, men 10- 20 db kan det ju inte vara frågan om. Han får nog förtydliga det hela. Fast jag kanske lyckades skrämma iväg honom.Tyst

Om det är fler medlemmar du vill att jag skrämmer iväg så är det bara säga till. Skrattande

Jo, tyvärr är man rätt döv om man bara har ett öra att spela med, med en grav nedsättning dessutom. Rynkar på näsan

Ritva
2010-07-31 13:23
#53

#52 Jag tror inte du lyckas skrämma iväg sizeman, han har svarat duktigt själv så jag tror och hoppas att det är lugnt.

Faktum är att ni gett mig en tanke utifrån era diskussioner. En artikel om hur man läser av sitt audiogram och vad det innebär egentligen.Obestämd  Det måste jag fundera vidare på. Tungan uteGlad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

sm2wls
2010-08-02 01:53
#54

Sizeman:

Har själv Epoq XW med streamer; ljudet är enligt mina erfarenheter klart bättre via streamern än med halsslinga (Comfort Audio DH-10 med tillhörande mixer och mikrofoner / linjeingång samt bluetoothinterface för telefonen.)

Har även lösningen med Jabra BT-3030 och halsslinga, men den gillar jag inte alls; avhuggna ord och klippande musik - även med den senaste firmwaren.

Streamern är också mycket smidig om man snabbt vill ändra förstärkningen eller program i dynamiska miljöer.

Till streamern finns en digital trådlös sändare för anslutning till TV - ett problem med t.ex. blåtand för transmission av TV-ljudet är den tidsförskjutning med medföljande läppsynkroniseringsfel som uppstår på alla de enheter som jag provat, Oticons lösning mot streamern är "utan" (försumbar iaf.) fördöjning.

Har aldrig upplevt några problem med Epoq XW i "stimmiga" miljöer, och då arbetar jag ändå en hel del ute i skolor…

Musikläget tycker jag är mycket bra, med alla "förbättringar" avstängda.

Alla hörselproblem är av så individuell natur så det är helt omöjligt att säga vad som är bäst för dig, tror dock att Epoq XW räcker långt för många med måttlig hörselnedsättning.

Surgubben
2010-08-02 12:07
#55

"Har även lösningen med Jabra BT-3030 och halsslinga, men den gillar jag inte alls; avhuggna ord och klippande musik - även med den senaste firmwaren."

Förmodar att du har en felaktig halsslinga, för du har inte orginalet va? Min fungerar nämligen ypperligt och har inga problem med avhuggna ord eller klippande musik. Förmodar att du hängt på en för tungdriven slinga så "slutsteget" helt enkelt inte orkar med.

Jag hade liknande problem med vissa halsslingor, tills jag lyckades optimera en. Eller så är det vajsing mellan din telefon och Jabran?

Annons:
sm2wls
2010-08-02 14:08
#56

"Förmodar att du har en felaktig halsslinga, för du har inte orginalet va?"

Halsslinga

Problemet kvarstår även med vanliga hörlurar (Koss "Porta Pro", Sennheiser -NN-).

Samma problem med Iphone 3G IOS4, Samsung Galaxy Spica med Android 2.0, samt med Kjell & Companys bluetooth A2DP Streamer.

Kan vara fel på Jabran, men inte enligt leverantören (garantirep/översyn hos MediaMarkt.)

sizeman
2010-08-06 02:48
#57

Surgubben har inte lyckats skrämma mig tillräckligt än. Min audionom ökade volymen på hörseltesten med 10 db på höger öra och 20 på vänster vid testet att kunna tyda ord. Vad det innebär vet inte jag riktigt. Vad jag däremot vet är att jag får gissa alldeles för mycket när jag ska höra vad folk säger, inte minst vid föreläsningarna på universitetet och i folksamlingar. Jag är trött på att alltid variera mina svar när jag inte hör: Va, vad sade du?, ursäkta, en gång till, hur? och så vidare. Jag kommer att få ovan nämnda hörapparater, RITE och öppna lösningar, vilket, om jag förstått saken riktigt, innebär att man överhuvudtaget inte förstärker upp de lägre frekvenserna eftersom att dessa ändå bara "försvinner ut". Den effekten märker man ju tydligt av när ens in-ear-lurar halkar på sniskan. (Undrar om man kunde ha "täta" proppar att byta till när man vill stänga ute de omgivande ljuden)

Fenomenet med musiklyssning via hörapparaterna får jag således tydligen tänka om kring… I min nyvunna iver (den jag fått efter att ha gjort upp med min fåfänga vad gäller den stigmatiserande effekten, som jag inbillar mig att det innebär att bära hörapparater) att få testa dessa apparater gick jag kanske väl långt vad gäller den nytta man skulle kunna njuta. Jag är novis och i behov av tillrättavisningar, tack Surgubbe. Nåväl, 13/8 ska jag få prova mina nya Epoq XW. /Sizeman

sizeman
2010-08-06 03:12
#58

Vad gäller min hörselnedsättning så ligger den i området från 1khz och uppåt. Jag har inte studerat audiogrammet än, men kommer att be att få det när jag träffar audionomen 13/8. Jag har alltså tänkt att dessa hörapparater, när jag nu ändå ska ta omaket med att vänja in detta hjälpmedel, ska få hjälpa mig på det mest optimala sätten de kan. Det vill säga, jag vill utnyttja tekniken så långt det går. Ni som varit med ett tag: vad kan jag vänta mig i fråga om ekonomisk hjälp till exempelvis Streamer och andra tillbehör? Vilka tillbehör funkar bra? Kan man begära olika tillsatser till apparaterna så att man kan ha både öppna och gjutna insatser i örat? Vilken hjälp kan man förvänta sig att få från hörselhabiliteringen som jag fått remiss till?

Tipsa mig gärna om trådar med "matnyttiga" resonemang och, tack sm2wls för ditt inlägg.

DesK
2010-08-07 01:13
#59

#58 Vilka hjälpmedel och tillbehör man får gratis eller till låg kostnad varierar tydligen mellan landstingen. Sedan är det också så att vissa hjälpmedel står försäkringskassan för om du är i yrkesverksam ålder.
Också jag vill utnyttja tekniken så långt det är möjligt, men jag har en annan hörselförutsätting än du. Jag är gravt hörselskadad på det ena örat och lindrigt hörselskadad på det andra örat.
Det här med öppna och gjutna insatser är beroende av hur du hör. Om man har en lindrig till medelsvår hörselnedsättning funkar en öppen insats bra, men om man har en grav hörselnedsättning funkar endast en tät gjuten insats. Grejen är att med en tät insats så hör man endast via apparaten, men om man har en öppen insats så hör man med sin vanliga hörsel också. Det är sannolikt en smaksak vilket man föredrar.
Du ska också beakta din arbetssituation med tanke på att det är försäkringskassan som ska stå för dina hörhjälpmedel i jobbet

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surgubben
2010-08-08 02:22
#60

Okej, sizeman då hajar jag lite tror jag. Du hör alltså basen och nedre mellanregstret hyffsat normalt, men har en typisk bullerskada - diskanten pekar käpprätt neråt?

Helgjutna proppar kommer du aldrig använda om du nu absolut inte behöver. Och framförallt inte på bägge öronen. Blir helt tilltäppt och instängt. Som om du skulle knata runt med hörselskydd, modell stora kåpor alltså.

Går inte att svara på vilka tillbehör eller övriga hjälpmedel du behöver, högst individuellt. Själv avskydde jag slingor innan jag var i absolut behov av dem. Finns inte en tillstymmelse till dynamik i ljudet. Lyssna på musik i i en slinga är som att lyssna på musik i en telefonlur - helt tillstrypt

Var förresten just så jag upplevde den första hörapparaten - det lät precis som i telefon. Nu är dom naturligtvis mycket bättre än vad dom var då.

Hjälpen samt olika hjälpmedel och ekonomisk ersättning beror helt på vart du bor och vilken grad av nedsättning det är frågan om. Ekonomisk ersättning är väl bara handikappersättning som det är frågan om, men det lär nog knappast vara aktuellt eftersom man ska vara gravt hörselskadad för det.

Men en halsslinga eller slingkrokar, blåtandslösningar och så vidare. Kostar inte så där värst mycket mer än ett par justa "normalhörande"-hörlurar. Så det tycker jag man kan svälja.

DesK
2010-08-18 11:10
#61

Vilken sorts insats man får beror ju på vad audionomen föreslår. Till min första höris fick jag en helgjuten insats, men denna apparat funkade aldrig särkilt bra för mig. När jag sedan kom hit till Falun ansåg audionomen här att jag hade fått fel sorts hörapparat och fel sorts insats. Så nu har jag en öppen insats i hörörat och en helgjuten tät insats i dövörat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[WX5]
2011-06-12 08:03
#62

Hihi. En liten snabb sökning så fastnade jag för Siemens Life hörapparat. Så snygga och små. Men dom kostar säkert en del.

Annons:
CessieB
2011-06-12 09:42
#63

# 62 Men är det vad hörselvården hos dig erbjuder?

Själv har jag Oticon Vigo, Streamer, och stort Comfort audio paket för jobbet.

Streamern är jag fruktansvärt nöjd med. Fullständigt underbart att kunna prata i mobil ordentligt, och lyssna på radio i datorn. En del tekniskt strul med bluetooth till datorn, men genrellt så är streamern fantastiskt lättanvänd.

Hörapparaterna verkar funka bra, men jag undrar verkligen hur det hade funkat med andra modeller. Jag har probblem med att uppfatta tal så fort det är lite bakgrundsljud, och till exempel dialekter. Jag skulle egentligen vilja jämföra vilken ljudbild man får av andra modeller för att veta om det kanske finns de som fungerar ännu bättre. Men så är det ju det där med att man aldrig återfår normal hörsel ens med hörapparater.

Comfort Audio systemet har utmärkt ljud. Funkar bra att använda eftersom folk är vara vid tekniska prylar som mobiler, datorer, projektorer, och så vidare i kontorsmiljön där jag jobbar. En extra Comfort Audio mikron är alltså inget hinder. Notera att man kan behöva höja förstärkningen av T-läget i hörapparaterna för att det ska höras bra. Comfort audio ska tydligen kunna funka ihop med tv, vilket jag ser fram att testa vid tillfälle.

[WX5]
2011-06-12 09:46
#64

#63 Jag har ingen aning om vad dom har för några. Vet bara att jag blev förtjusta i Siemens. Hihi. Får se vad dom säger. HC alltså.

DesK
2013-05-12 08:01
#65

Jag har fortfarande samma hörapparater och de funkar bra för mig ännu!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jens]
2013-05-12 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Har sedan tre månader tillbaks fått nya hörapparater och de heter Widex Clear 440. Insatsen i öronen är knappt synbara, likaså hörapparaten som är väldigt liten gentemot mina tidigare hörapparater som var analoga. Ear-tip till ena örat strular fortfarande och jag kommer förmodligen få beställa en ny vid nästa besök. 

De gamla hette Oticon PerSonec 420 och har varit mina bästa hörapparater jag någonsin haft och skulle gärna vilja ha dem åter men som den förbannade marknaden ser ut idag så är det digitalt som gäller. Tror jag har haft dessa Oticon i ca 30 år.

DesK
2013-05-12 11:24
#67

Jens det är inte alltid som vi kan uppskatta den nya tekniken. Vad är Ear-Tip?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Jens]
2013-05-12 11:28
#68

Ear-Tip är det nya namnet på dessa snäckor eftersom mikrofonen sitter där och inte i själva hörapparaten. Ljudet tas upp i dessa eartip. Det 'vita-genomskinliga' som sticker ut från dem (baktill) har jag tagit bort från Ear-tippen för de fyller ingen funktion för min del. Dessa som sticker ut ska man ta tag i för att dra ut Ear-tippen från örat men jag drar i sladden istället. 😉

DesK
2013-05-12 11:32
#69

Aha tack, då fattar jag! Intressant att de har gjort denna ändring. Berätta gärna mer om hur du tycker att det fungerar! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Jens]
2013-05-12 11:39
#70

Det ska jag göra, DesK!

Själva Ear-tippen sticker man in en bit i hörselgången så de syns inte. Det enda man kan ana är just den lilla sladden men alla säger att man inte ser det heller och jag som bär glasögon i vanliga fall, så ser dom inte ens själva hörapparaten heller eftersom de tror det tillhör glasögonen. De är super, supersmå dessa attiraljer.

Tanken med att de har börjat med Ear-tip är att 'vanligt hörande' använder ju hela örat för att kunna bedöma t ex varifrån ett ljud kommer ifrån vilket vi hörselskadade aldrig har kunnat eftersom tidigare hörapparater har haft mikrofon i själva hörapparaten och inte i snäckan. Ear-tippen ska alltså hjälpa oss att bedöma var ljudet kommer ifrån. Intressant det där men det stämmer bra också!

DesK
2013-05-12 11:47
#71

Wow det låter ju jättesmart! Eftersom jag har varit helt döv i drygt 40 år på ena örat, saknar jag ju riktningshörsel, men med Ear-tip kanske jag skulle kunna få lite riktningshörsel i alla fall! 🙂 Får fråga min audionom om detta! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gatukorsning
2013-05-12 18:01
#72

#70 Har jag förstått rätt att själva ear-tippen sätter man in i hörselgången? Hur fungerar det då med rengörning? Men det låter ju onekligen mycket intressant tycker jag. Är lärare och känner verkligen att det kan vara svårt att veta varifrån ljuden kommer ibland i klassrummet!

Jag har Phonak idag, har haft både Widex och Oticon tidigare men gillar mina Phonak bäst. De är nog tre år gamla tror jag, och digitala. 

Jag har ingen insats till dessa utan använder mig av domer som jag tycker fungerar bra. Det känns som att örat får luftas mycket bättre med dessa. Och plastsladden till syns ju knappt heller, jag ser den ju, men andra säger att den inte syns.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Jens]
2013-05-12 18:05
#73

#72 Det finns enkla verktyg för att göra rent dessa Ear-tip. =)

Upp till toppen
Annons: