Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthörapparat
Läst 41 ggr
frankhond
0

Forma hörapparat sladden efter örat

Hej alla, ny medlem här :-) Hoppas få lite konkreta råd kring hörapparater.

Jag har sedan ett antal år burit Resound apparater bakom örat. De fungerar bra för mig, men sladden som leder till den lilla högtalaren i hörselgången ligger inte dikt mot min öronsnäcka, den kommer ner några millimeter ifrån och syns på ett sätt som känns onödigt fult. Min audionom hävdar bestämt att sladden inte går att forma och man ska bara leva med det. Men jag reser mycket utomlands och ser då och då andra bärare där sladden är perfekt tillpassad.

Vad har ni för erfarenheter, har man kunnat passa till sladden för er? Det handlar inte om en slang med luft utan en tunn inplastad elkabel.

DesK
0

Hej och välkommen hit 😊
Jag tror att du har en för lång sladd. Dom finns i olika storlekar.

/Désirée

Pyttelite
0

#1: Det finns även sladdar man själv kan klippa om jag inte missförstått helt.

https://japebo.se/produkter/22-ljudslangar/314-silikonslang/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Slangen som f�rbinder h�rapparaten med �ronproppen b�r bytas ut med j�mna mellanrum. H�r f�r du hela 35 centimeter slang f�r avklippning, s� att du sj�lv kan byta.
  • Redigerat 2023-08-06 12:15 av Pyttelite
DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Frankhond, skrev i #0 att det inte är en sån slang, utan en tunn lite styvare sladd.

/Désirée

• Redigerat 2023-08-06 14:37 av DesK
Pyttelite
1

#3: Då förstår jag - men enklast är att ange modellbeteckning och befintlig längd för att hitta alternativa längder om det finns några bättre tillgängliga.

Varje öra är ju hyffsat individuellt konstruerade så just nu kanske det inte finns något perfekt alternativ

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.