Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 3077 ggr
DesK
0

Många luras i onödan!

Den privata hörselvården gör tydligen goda affärer!
Detta är ytterligare en anledning till att vi alla behöver hjälpas åt med att informera om våra hjälpmedelsrättigheter.

/Désirée

Ritva
0

Klåpare, men många tar en chans att tjäna pengar.
Min man fick tillbehören till sina hörapparater hos Landstinget så det är inget som säger att man inte får det man behöver hos dem.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
0

Jag fick slingan också och den lär väl räknas som tillbehör. Min audionom har även sagt till mig att om jag byter jobb och då behöver något hjälpmedel i jobbet så ska jag säga till. Det är delvis försäkringskassan som går in där sa hon, men självklart är det bäst att samma audionom provar ut eventuella nya hjälpmedel.

/Désirée

Surgubben
0

Det skilljer sig mellan olika landsting hur mycket "tillbehör" man får, hur mycket hörapparaterna får kosta osv.

Jag tror iofs att detta mest är en tidningsanka… Pensionärerna (för det är väl bara dem det är frågan om) har sannolikt kommit in i hörapparatsprovningen den vanliga hörselvårdsvägen, och blivit utslussad till någon privat utprovning som utförs åt landstinget, och bekostnad av landstinget. Möjligt att de där fått erbjudande om att köpa andra, bättre, apparater, men det har fortfarande möjlighet till "vanliga" landstingsbekostade apparater..

Den som själv vill slänga upp en slant för bättre hörsel ska väl få göra det? Varför skulle det vara så självklart att landstingen ska betala allt? En halsslinga går på några hundralappar, det är var vanliga hörlurar kostar för normalhörande…

Jag är inte alls helt främmande för mer eller mindre helt privatiserad hörapparatsutprovning. Varenda en som har brillor köper väl och utprovar dessa hos privata optiker-firmor. Varför skulle det inte fungera med hörapparater?

Mervi
1

Jag har varit hos en privat audionom då det inte finns några inom Landstinget längre. Jag fick informationen om hur det funkar och att det kostar 800 kr i utprovningsavgift, landstinget ger bidrag till en apparat med en viss summa och att om man vill har en annan mer avancerat får man betala mellanskillnaden.

Jag har haft apparater med fjärrkontroll, men det fanns inte någon möjlighet att få det om man inte betalade mellanskillnaden, men audionomen skulle kolla upp detta.

När jag kom tillbaka i torsdags hade hon fixat apparater med samma märke som min fjärrkontroll och nu kunde jag använda den gamla fjärrkontrollen med dessa nya apparater. Jag tycker att det var bra service. Jag är mycket nöjd, men tror så klart att det finns en hel del lurendejare ute.

Kekkina
0

Jag tänker på min morfar som har modellen äldre hörapparater (utprovade via landstinget). Han hör verkligen dåligt men klarar bara av att använda en av dem då det blir rundgång hela tiden med båda. Jag förstår inte varför han fick en så utdaterad modell (till och med jag som har rätt dålig koll på apparater kan se det) trots att det inte är jättemånga år sedan han fick dem. Är helt hundra på att han hade fått ökad livskvalitet om han hade haft bättre apparater.