Nybörjare på hörapparat
Hej! Jag fick mina hörapparater för fem år sedan, men har aldrig riktigt lärt mig att använda dem. Men nu har min hörsel försämrats ännu mer, så jag känner att jag verkligen borde lära mig att använda dem. Börjar bli svårt att umgås med andra människor nämligen.
Jag vet hur de fungerar tekniskt. Men jag undrar om ni har några tips, råd, funderingar, åsikter eller erfarenheter, om att vänja sig vid att använda hörappart som ni vill dela med er av?
Jag har undvikit att använda dem pga att jag tycker att det är obehagligt. Man hör en massa massa ljud som man aldrig hör annars. Det är ett stressmoment. Kanske så vänjer man sig?
När det är många personer i ett rum som pratar så tycker jag att det är jättesvårt att höra även med hörapparat, pga att alla röster blir så höga så att det är svårt att höra vad en enstaka person säger. hörapparter förstärker ju även bakgrundsljuden, så ibland känns det som om det är helt hopplöst att försöka höra. Mer än att snappa upp några läten och läsa på läppar och hoppas att man får en helhet. Blir det så för er också?
kanske så är det bara till att använda hörapparaterna så mycket som möjligt? så att man vänjer sig vid dem….
Hej och välkommen hit!
Du har haft hörapparat ungefär lika länge som jag.
Visst är det en träningssak att lära sig använda hörapparat och det kan ta lång tid att dels vänja sig men också att få rätt apparater med rätt inställningar. Din ålder, motivation och vilja har också en hel del betydelse. Ett tips kan vara att försöka skriva dagbok över dina erfarenheter, frågor, önskemål och tankar och sedan ta med dessa till din audionom för då har audionomen lite mer att gå på och kan lättare försöka få fram rätt inställningar åt dig.
Själv fick jag inte ordning på mina hörapparater förrän för drygt ett år sedan. Jag upplevde precis samma sak som du de första åren, det vill säga i miljöer med mycket ljud hjälpte knappast apparaterna men i tysta miljöer funkade det någorlunda. Du kan läsa om mina och några andra medlemmars erfarenheter i trådarna Vilken hörapparat och Vilken hörapparat 2
På måndag ska jag göra en större hörselundersökning som jag sedan kommer att skriva om här.
Återkom med dina frågor så kan vi nog ge dig lite tips och stöd framöver 
/Désirée

tack för ditt svar. ska genast ta och läsa länkarna!
Jag känner igen detta. I början låg min hörapparat i en byrålåda för jag kunde bara inte ha den. Jag skulle träna hemma men med 2 barn i huset var det helt omöjligt.
Men sedan hände det en sak på jobbet som gjorde att jag bestämde mig att nu eller aldrig. Och jag började att ha apparaten där. När jag gick ut så tog av den. Det funkade och livet blev betydligt lättare.
Sedan höll jag på att bli överkörd ute på gatan, jag hörde inte bilen som kom. Efter det så använde jag apparaten även ute, men med lite lägre ljud. Men inte hemma. Jag vilade örat där.
För ca 7 år sedan fick jag digitala hörapparater och har nu i båda öronen. Ljudet är inte lika "metallisk hård" i dem och det är bra även om det i sin tur tog tid att vänja sig att höra. Idag har jag mina apparater på från morgon till kväll.
Jag har haft hörapparat sedan 1982. Man vänjer sig när man måste.
Men det blir aldrig helt bra för mig, så jag måste oftast se den som pratar, TV måste textas och jag kan inte gå på teater även om det finns slinga. Jag uppfattar ändå inte allt som sägs.
Det finns så många olika hörselfel så det är svårt att jämföra.
Lycka till och kontakta audionomen om du har problem.

När många pratar i samma rum hänger inte jag heller med. Då bryr jag mig inte om att anstränga mig. Tyvärr är det ju så att de tar in bakgrundsljud också. Det är bekymmersamt. Man måste nog jobba på att vänja sig.
Vad gäller hörapparaterna så har jag haft dem i ca 10 år nu. I början hade jag dem bara på när jag jobbade och senare när jag är utomhus i andra ärenden. Jag har fortfarande inte dem på mig när jag är hemma om det inte kommer besök.
#3 Det är helt rätt att hörselproblemen kan vara olika. Så är det ju.

tack för alla svar! känns skönt att det finns andra med hörapparat också här i världen.
har ni på er höraparat även när ni äter? jag tycker att det är svårt att tugga med dem, när man hör ljudet. har även märkt att min egen röst blir lägre när jag pratar. hör mig själv när jag pratar eller äter som om jag satt med en tunna över huvudet.
Jag har min på alltid nuförtiden. Det tar tid att vänja sig vid alla ljuden, även tuggandet och sin egen röst.
Jag har apparaterna på i stort sett hela min vakna tid, utom när det är olämpligt
Första gången jag åt knäckebröd med apparaterna i skrattade jag rätt bra, det lät ungefär som om jag hade en stenkross i skallen 
Delvis är detta en tillvänjningsfråga och delvis en inställningsfråga, går liksom lite hand i hand. #6 just det problemet kan eventuellt bero på att apparaterna inte sitter i ordentligt. Försök alltså kolla upp det.
/Désirée

Jag hoppas detta är rätt tråd för mig med.
Jag fick mina första hörapparater för tre dagar sedan, ReSound Azure, med ljudkanal och Dome. Min hörselnedsättning ser ut som en hängmatta, jag hör alltså sämst på tal-frekvenserna. Det är medfött, i princip samma på båda öronen, försämras gradvis och det senaste halvåret har det gått såpass långt att jag nu bör ha hjälp av en hörapparat.
De senaste dagarna har varit spännande. Det prasslar i saker som inte prasslade förut, och det knäpper väldigt när jag skriver på min laptop :)
Och, det brusar hela tiden, lite som när man har på en högtalar på högvolym, fast utan att ljudet är på, bara högtalaren är på. Ska det vara så? Någon som har liknande erfarenheter? Min audionom sa att man vänjer sig, men jag undrar jag…
Jag hoppas jag kommer ha nytta av mina "nya öron". Nu drar jag mig för att vara på ställen med hög ljudnivå eftersom jag inte hör vad mina vänner säger och jag känner mig otroligt begränsad, då är jag hellre själv hemma, utan bakgrundsljud, men också ibland utan vänner, vilket ju är måttligt roligt, speciellt som uteliv är en stor del av studentlivet . Så jag vill verkligen att detta ska fungera, med hörapparater!
Frid!
Hum det här med brus ifrågasätter jag. Jag har inte upplevt något speciellt brus i mitt bättre öra, däremot kan det förekomma brus i mitt sämre öra, men då handlar det om exempelvis ljud från motor eller vindbrus, alltså när jag är i ett tyst rum hör jag inget brus.
Vad jag kan hitta på nätet så finns det många olika typer av apparater från Resound Azure med olika sorters insatser. En Dome är väl bäst för de som har en lindrig till medelsvår hörselnedsättning. Jag har en Dome i mitt bättre öra men en supertät insats i mitt sämre öra.
Tänk också på att det tar lång tid att vänja sig vid hörapparat och just miljöer med hög ljudvolym är extra svårt. En hörapparat, oavsett märke, med mera förstärker mer eller mindre alla ljud, vilket inte våra egna öron gör. Det är alltså hörapparatbärarens hjärna som måste lära sig hantera den nya ljudmiljön.
/Désirée
Kattflicka;
"Man hör en massa massa ljud som man aldrig hör annars."
Det är liksom hela grejen! 

Tack för svar. Det är Resound Azure AZ71, och det stämmer att jag har en måttlig hörselnedsättning. Jag fick som svar från Resound att det inte skulle brusa, och när ja pratade med audionomen på sjukhuset sa hon att det kanske kunde gå att ändra inställningarna, så jag fick en ny tid om drygt två veckor. Så tills dess är det bara att gilla läget och försöka vänja sig.
Inte helt oväntat är jag så galet trött. Sov tre timmar när jag kom hem från universitetet, och är ändå trött.
Och alla nya ljud… ojoj!
Pipemma jag blev också väldans trött första tiden jag hade hörapparaterna. Det går över och nu blir jag istället trött om jag någon dag inte använder hörapparerna. Så du ska se att när du har de rätta inställningarna och du har vant dig lite mer vid din hörapparat så kommer du inte längre bli trött av den 
/Désirée

Tyvärr så förstår inte de flesta nyblivna hörapparatbärare hur mycket jobb som krävs för att vänja sig vid apparaten. De allra flesta verkar tro att det räcker med audionomen ställer in apparaten och sen ska allt vara som vanligt igen.
Jag vet inte hur många gånger jag har snackat med folk, i alla åldrar, som lyser upp när de ser att jag också har hörapparater (har alltid uppsatt hår) och berättar för mig att de också har hörapparat(er) men den ligger hemma i byrålådan eftersom den är lite jobbig att använda. Den behövs ju inte när det är lugnt och så, men de plockar fram det när de ska på en stor middag eller fest och liknande. Man tar sig för pannan.
Jag försöker för det mesta förklara för de hur det fungerar men har på senare år tröttnat. Är folk för lata och korkade för att ta ansvar för sin hörsel och kräva sin rätt, får de väl lida och bränna ut sig om de vill. Jag tänker inte bry mig.
Men jag kan ta hela historien igen eftersom jag är på så gott humör ikväll. Det är SVINJOBBIGT att lära sig höra med hörapparater. Det är nämligen inte med öronen vi hör utan med hjärnan. Hjärnan som hos hörselskadade människor, under varierande tid, har vant sig vid allt snävare och fattigare ljudmiljö. Hjärnan består av hjärnceller som är ihopkopplade, så när man hör ett ljud, vibrerar hörseceller i hörselsnäckan och vibrationenerna förs vidare som elektriska signaler till hörselcentrumet i hjärnan. När dessa signaler kommer fram är det upp till hörselcentrat i hjärnan att tolka om dessa signaler så att vi "hör". För att kunna tolka om ett visst ljud måste specifika hjärnceller ha kontakt med varandra och samarbeta.
Om man utvecklat hörselskada under en viss tid, innebär det att man inte längre hör vissa ljud. När sådana ljudsignaler slutar komma till hjärnan, förtvinar kontakterna mellan hjärnceller som krävs för att tolka just den ljudsignalen. Har man alltid haft en hörselskada har dessa kontakter aldrig haft möjlighet att utvecklas.
Men så en dag skaffar man hörapparater, slår på de och hela huvudet förvandlas till Dantes inferno. Klart som fan att huvudet gör ont. Det som nämligen sker när man börjar använda apparater är att hjärnan helt plötsligt utsätts för ljud den inte har hört på väldigt länge eller aldrig någonsin. Det hjärnan då måste göra är skapa nya kontakter mellan hjärnceller som krävs för tolkning av alla dessa nya ljudsignaler. DETTA TAR TID! För att den mognadsprocessen ska gå så effektivt och snabbt som möjligt måste man använda hörapparater varje dag, morgon till kväll, i alla möjliga situationer. Hjärnan måste hela tiden få ljudinput, för så fort man tar av sig hörapparaterna avstannar arbetet och man drar ut på plågan eller, som det verkar i allra flesta fall, når aldrig fram till målet. Målet är ju såklart att ha ett par välanpassade, välinställda hörapparater som man har stor glädje av i sitt liv och använder dagligen.
Så ja, huvudet gör ont, det är helt normalt. När man först skaffar sig hörapparater får man ställa in sig på att ha migrän och huvudvärk i några månader tills hjärnan har vant sig. Under hela den perioden är det jätteviktigt att man har tät kontakt med sin audionom, detta eftersom det är väldigt viktigt att ställa om inställningarna så fort en liten höranpassning har skett. Anpassningen sker ju gradvis och efter ett tag när man hör vissa ljud utan att huvudet vill sprängas, märker man oftast att det låter konstigt. Då måste man gå tillbaka till audionomen för att finslipa inställningarna lite.
Därför är det jätteviktigt att man har en audionom som man trivs med och som lyssnar på en. Jag brukar beta av varenda audionom på hörcentralen tills jag hittar en som är vettig. Tyvärr har jag märkt att de allra flesta audionomer verkar lida av någon form av messias komplex. När man försöker förklara för de hur man vill ha det, får man en klapp på huvudet och får höra att det är de som har kompetensen och vet vad som är bäst för en. Vägra såna audionomer! De förstör bara för er i längden. Det är bara du som vet hur du hör och vad som känns bäst för dig. Audionomens uppgift är att vara lyhörd, uppmärksam och göra sitt allra bästa jobb enligt det DU vill ha.
Mycket smörja i senaste inlägget!
Vad får dig att tro att dina upplevelser överensstämmer med alla andras?
Bookia mycket bra berättat och tack för att du delar med dig 
Surgubben jag uppfattar inte att Bookia tror att hennes upplevelser överensstämmer med alla andras. Det hon skriver stämmer dock bra, eftersom vi alla vet att det hjälpmedel som oftast ligger i byrålådan är just hörapparaten. Detta beror sannolikt på att många aldrig riktigt vänjer sig vid sina hörisar, detta tar tid och i grunden kan en audionom inte ställa in hörisarna rätt förrän bäraren har vant sig ordentligt vid dem. Så att Bookias inlägg skulle vara smörja är nonsens! Där står mycket vettigt som en nybörjare på hörappat kan ha glädje av att känna till.
/Désirée
"Den behövs ju inte när det är lugnt och så, men de plockar fram det när de ska på en stor middag eller fest och liknande. Man tar sig för pannan."
Varför tar du dig för pannan? De har ju rätt! Vem är du att bedöma när någon annan ska ha hörapparat? Anser sig personen i fråga att han/hon klarar sig utan under en del tillfällen så förstår jag överhuvudtaget inte varför du ska ta dig för pannan?
Hörapparaten är ju ett "hjälpmedel" och ska användas så också, inte på något sett en pryl som behöver användas dygnet runt…
"Jag försöker för det mesta förklara för de hur det fungerar men har på senare år tröttnat. Är folk för lata och korkade för att ta ansvar för sin hörsel och kräva sin rätt, får de väl lida och bränna ut sig om de vill. Jag tänker inte bry mig."
Problemet är väl att du själv inte tycks förstå att alla inte lider eller bränner ut sig för att man låter hörisen ligga i byrålådan! Låt folk ta ansvar för sig själva, och skött du ditt istället.
"Det är SVINJOBBIGT att lära sig höra med hörapparater"
Högst individuellt, och säkerligen beroende på typ av hörselskada. men betona som "svinjobbigt" är möjligen din erfarenhet, men kanske inget utryck man bör använda så generellt.
Sedan skriver du massa dumheter om att man ska använda höris i i träningssyfte i sådan omfattning att man får huvudvärk. Knappast ett effektivt sätt att vänja sig vid hörisar hörudu!
Och att du sitter och skriver att man ska ställa in sig på huvudvärk och migrän i några månader får en ju och undra om allt står rätt till i skallen på dig?
En normalt funtad människa hade tagit av sig hörisen, eller i vart fall sänkt volymen för länge sedan. Men gå du runt och ha huvudvärk du…

Värst vad du tar åt dig surgubben. Du verkar verkligen göra skäl för ditt namn.
Det jag framför i inlägget är helt enklet biologisk fakta. Det krävs stora fysiologiska förändringar för att man ska vänja sig vid apparater. Detta varierar såklart med hur grav hörselnedsättning man har och hur länge man har varit hörselskadad men man kommer inte ifrån att själva anpassningen leder till huvudvärk. Det är ofrånkomligt.
Att inte använda hörapparater i vardagslivet utan bara när det är fest, stim och stoj är inget annat än ren och skär idioti. Man måste som bekant först lära sig att gå innan man kan springa. Utan att ha gett sina hjärna möjlighet att anpassa sig till hörapparaterna i vardagslivet, kommer man aldrig ha någon möjlighet att hantera den svadan av ljudintryck som utsätts för på en fest. Så poängen är att låta hjärnan skapa dessa nya förbindelser mellan hjärnceller, först när det är gjort kan man ha någon rimlig nytta utav sina hörapparater i stimmig miljö.
Om det blir för jobbigt med huvudvärken under anpassningsperioden kan man gå sätta sig i ett tyst rum eller gå ifrån det stimmiga en stund. Hörapparaterna ska dock helst sitta kvar. Man måste utsätta sig för alla möjliga variationer i ljudmiljön för att få en så optimal anpassning som möjligt. Försöka, trots huvudvärk, att aktivt eftersöka specifika ljud. Trots ljudkaoset i huvudet försöka isolera ljudet av vattnet som rinner, ljudet av pennan mot pappret när man skriver, klicket när man trycker igång DVD-spelaren, suset av löven i vinden, fågelsång, motorvarv när det är dags att växla upp/ner osv osv… Ju aktivare man tränar på detta viset, desto fortare går anpassningen eftersom man verkligen tvingar hjärnan att jobba på högvarv för att skapa nya kopplingar mellan hjärncellerna.
Ditt resonemang att hörapparat är bara ett "hjälpmedel" som inte alls behöver användas hela tiden, förstår jag inte alls. Du menar på samma sätt som de med dålig syn (nu menar jag inte progressiv synrubbning) bara behöver använda glasögonen ibland, eller de som har benprotes bara använder den ibland? Om man har skaffat sig ett hjälpmedel är det väl för att man har ett behov av det. Om du har ett behov av det, varför inte använda det sin vakna tid för att underlätta för sig själv.
Sen köper jag inte alls dina argument att folk inte bränner ut sig. Det är snarare du som inte verkar ha någon verkligehetsförankring. Hur fungerar man när synen har blivit sämre? Man spänner sig, får ont i nacken, får ont i huvudet, det är ansträngande att läsa långa stunder, man börjar föredra större och större storlek på bokstäverna osv. Du menar alltså att man inte skulle bli utbränd av att ha det så där i dagens högintensiva kommunkationssamhälle. Om vi tar hörselskadade istället, det blir svårare att befinna sig i stimmig miljö, man har svårare att uppfatta vad som sägs och man uppfattar allt oftare helt fel det som sagts. Samtidigt går man runt och spänner sig som en fiolsträng för att vara säker på att man missar något. Normalörande behöver ju inte spänna sig, för de kommer ljudet naturligt och hjärnan bearbetar ljudintryck utan att den normalhörande personen ska behöva tänka på det. Som hörselskadad blir man istället mer beroende av sinintryck, läsa på läppar, läsa kroppsspråket, läsa av omgivningen. Allt det där tar in enormt mycket mer energi att bearbeta. Du menar alltså att man INTE bränner ut sig om man lever på det viset en längre tid och inte tar hjälp av hörapparater. Sorry, men det köper jag inte. Jag har träffat alltför många unga och äldre hörselskadade som alla vittnar om varierande grad av utbrändhet eftersom de helt enkelt inte är lyhörda.
Den lyhördheten är tyvärr hos de flesta hårt reglerad av behovet att passa in. Så man låter hörapparaterna ligga i byrålådan, man låtsas höra och hänga med. Allt för att man inte vill eller vågar sticka ut och vara annorlunda.
Ja, det är klart att det är ofrånkommligt med huvudvärk om du står och sågar med motorsåg för att öva dig på att höra med hörapparat!
Det finns ingenting alls som säger att det är ett måste att ha höris jämt och ständigt. Det är helt upp till var och en! Du kan ju jämföra med läsglasögon istället, de används vid läsning inte annars! Anser sig hörapparatsbäraren att han/hon behöver hörapparaten vid middagsnjudningar men inte annars, så är det väl så för den personen. Vad är problemet? Varför ska du bestämma att han/hon ska ha hörapparat vid andra tillfällen?
Sedan stämmer det inte riktigt att hjärnan glömmer ljud för dessa. De hör beviserligen så pass bra att de anser sig klara sig utan höris vid flertalet tillfällen. Då hör de ljuden i fråga, om en sämre, men de hör likväl. Är det så att man blir helt döv, så stämmer det att hjärnan efter många år glömmer att tolka ljud. Men knappast i fallet med lindrigt hörselskada som det är frågan om nu. Det är knappast gravt hörselskada du pratar om när du "ojjar" dig över att de inte använder hörapparat.
Jag förmodar att du är född ganska saftigt hörselskadad?
Vart har jag förresten skrivit att folk inte bränner ut sig? Ingenstans! Visserligen har knappast brukandet av hörapparat någon direkt avgörande betydelse för huruvida en person blir utbränd eller ej. Döva tycks klara sig betydligt bättre när det gäller det. Hur förklarar du det? Döva klarar sig utan att höra!
Hur förklarar du att även normalhörande blir utbrända? Det handlar knappast om höreslskador eller hörapparater, även om det naturligtvis kan vara en bidragande orsak.
Om du tror att folk låter hörisarna ligga i byrålådan för att de inte törs "sticka ut och vara annorlunda" så anar du nog inte ens hur fel du har! Känns mer som att det personifierar din egen syn på det hela. Speceillt med tanke på att du skriver hur du går runt med uppsatt hår för att visa att du har hörapparater. Snacka om att göra en stor grej av det.
Blir hörisen liggande i lådan är det för att man inte anser sig behöva den, för stunden, eller för längre tid. När behovet tar över så åker den på, så enkelt är det!

pipemma
jag blir lite fundersam över det där med bruset. Har du de där "gammaldags" M, MT och T inställningarna?
Jag har nämligen märkt på mina hörapparater, som är digitala av märket Widex, att de ibland får lite småfnatt och hoppar mellan programmen. Fast jag måste erkänna att det oftare händer att jag glömmer ställa tillbaka till M, men det hör till min vanliga tankspriddhet.
Det händer i alla fall mig att jag helt plötsligt sitter i en sal och tänker "Jäklar vad det brusar och har sig i den här salen, och den enda elektroniken här är ju ändå en och annan mobil". Sen när jag stänger av och slår på appraterna igen försvinner bruset. Då har apparaterna alltså varit i MT läge. Fruktansvärt irriterande.
De här nya digitala hörapparater är mycket mer känsliga för väder och vind än vad gamla analoga var. Om du tänker på gamla elektriska apparater som till exempel gammal tjock-tv, började den flimmra och ha sig gav man den bara en redig smäll eller två så började den funka kanon igen. Gamla analoga hörapparater var lite så, rediga tillförlitliga käpphästar, tålde otroligt mycket.
Nuvarande digitala är mer lynniga. Nyser man så byter de kanal. Börjar det dugga utan att man hinner dra på sig kapuschongen då dör de.
Just det, ett bra tips om du brukar träna och vill lyssna på musik samtidigt. Ha ett par gamla hörapparater till det, om du inte har några gamla fråga på HC om de kan ge dig några avlagda som fortfarande funkar. Då kan du svettas friskt i de, dör de så är det ingen panik. Nya ska man vara extra extra rädd om.
En sak till, man kan bli lockad av att byta skal. Den tillhörande hudfärgade är väl knappast något man slår glädjevolter av. Dock har jag märkt, igenom näst sista och nästnäst sista apparaterna att färgade skal håller mycket sämre kvalité än de hudfärgade. Jag hade stora problem med luftfuktighet, hörapparaterna la av, jag fick byta processorer i båda apparaterna och så vidare. Det kom fram senare att färgade skal görs i helt annan material som inte alls är lika bra som den hudfärgade. Så med de nuvarande hörapparaterna har jag valt bort bling-bling. Inga färgade skal och inga strass-stenar i hörinsatserna. Det ser fruktansvärt tråkigt ut men man har i alla fall fungerande apparater som tål en aning mer.
Tyvärr är det så här Bookia, att digitala hörapparater i grunden är alldeles för avancerade för både den genomsnittlige brukaren, som den genomsnittlige audionomen. De flesta audionomer är tekniskt sett tappade bakom en vagn..
Det är alltås inget som helst fel bakom digitala hörapparater, en hörapparat har aldrig varit så bra som den är idag. Men hörselskadade generellt är väl småmotståndare till teknik och verkar mest intresseerade av att gnälla över hur dåligt det är, istället för att lära sig tekniken.
Dina hörapparater är får inte fnatt, och de är inte smålyninga heller. De är helt enkelt programmerade så. Är det så att du inte vill ha automatisk programautmatik, så se till att få funktionen bortprogramerad. De allra flesta apparater går att styra helt manuellt.
Sedan är du helt ute och cyklar när du gör jämförelser mellan äldre och nyare apparater i kvalitetsuppbyggnad. En modern hörtapparat håller mycket högre kvalitetsuppbyggnad än en gammal.
Inte alls mer känsliga för väder och vind, eller nysningar. de är programerade att byta ljudprogram utifrån ljudsituation. Ånyo, helt en programeringssak. Tröskelnivån är helt inställbar när det gäller ljudnivåjustering som ändring av ljudprogram.
Det går att programera en digital hörapparat att fungera helt linjärt, dvs. att den uppför sig ungefär som en gammal analog.
Och återigen så kommer du med konstiga råd om att be om gammla hörisar för att lyssna på musik. Om du åtminstone hade lite koll så kulle du be audionomen lägga in ett s.k. musikprogram, eller annat motsvarande program som är hyffsat linjärt. Alla funktioner finns, det är bara du som inte kan tekniken!
Tålighet för fukt och duggregn skiljer vissa märken åt ganskla rejält.
Allra bästa ur alla avseenden är faktiskt allt i örat apparater. Finns inga som helst problem med fukt, eller väta med dem. Du kans tå ute i ösregn. Apparaten är helt skyddad i örat. Vinner alla dagar i veckan!

Nackdelen med forum såhär är att man aldrig ser personers reaktioner under tiden man uttrycker sig, så man vet aldrig vem man trampar på tårna, eller vem som trampar på ens egna tår. Och jag tror jag tappade bort mig någostans mellan de senaste inläggen…
Jag tycker det är svårt att veta vad man ska förvänta sig av sina hörapparater, sin audionom och sin omgivning. Det är verkligen en omställning, som inte alla verkar förstå, inkluderat mig själv.
Jag är teknisk när nöden kräver det, men med hörapparaterna tycker jag är det är svårt eftersom jag inte hittar så mycket "matnyttigt" på internet, eller via min audionom, hittills.
Jag tror att mina apparater är ganska nya och moderna (ReSound azure AZ71). Jag fick välja färg från början, inget "orginalskal" med hudfärg. De tre inställningar jag har är "normal" dvs (tror jag) med mic, "restaurang" och T-slinga. Jag ändrar själv inställning när jag tycker att det behövs. Bruset är jättejobbigt, och jag tror inte det ska vara så. Ibland stör det mer än något annat oljud runt omkring, och jag har till och med stängt av apparaterna för att höra bättre i vissa situationer. Till råga på allt har den ena apparaten lagt av, utan att jag har en aning om varför. Så nu är jag mindre trött, å andra sidan dröjer det ju ännu längre innan jag vänjer mig.
Andra tankar från någon?

Är bruset konstant oavsett vilket av de 3 programmen du har appraterna är inställda på? Det låter ju konstigt att det ska brusa så mycket som du säger, det låter lite som att T-läget är konstant inkopplat. Har man T-läget igång så hör man allt elektroniskt runtomkring (jag antar att du redan vet det). Olika hörapparater är olika känsliga för sånt men för det mesta hör man surret från elkablar som sitter i väggarna och golv och tak, även om det saknas elektronik i övrigt i rummet. Jag fick nåt liknande fel på mina gamla hörapparater, T-läget kopplades in på måfå utan att jag gjorde nåt och gick inte att stänga av. Teknikerna fick byta ut hälften av innandömet i apparaterna för att komma till rätta med problemet.
Om en av apparaterna har bara lagt av sådär, tro mig jag vet precis hur det är, så kan det hända att det är något fabrikationsfel och då kan även bruset hänga ihop med det? Vad har din audionom sagt om bruset?
Du bör i vilket fall som helst kontakta din audionom och be att få hörapparaten lagad. Var inte rädd att vara tjatig eller nåt, ring och boka tid, mejla, tjata och stå på dig tills du får hjälp. Även om du behöver gå dit 3ggr i veckan så ska du få det.
Jag håller helt med dig om att det är tämligen fattigt när det gäller information om hörapparater på nätet. Jag hittade för ett par år sedan ett forumstråd på en för ännu länge sedan avliden amerikansk hemsida, där man diskuterade för och nackdelar med olika hörapparatfabrikat. I USA får man pröjsa för hörapparaterna helt själv, man får betala för utprovning osv, så hörapparaterna behandlas som vilken "vara" som helst som recenseras utförligt. Problemet är ju att alla hörselskador är olika. Det som passar en person passar inte en annan, trots att deras hörselnedsättningar kanske ser nästintill identiska ut.
Här i Sverige pröjsar det offentliga för hörapparaterna och man kan som privatkund inte ens prata med någon producent. När mina förrförra hörapparater strulade som värst, ringde jag till fabrikanten för att prata med de. När jag ville diskutera mina hörapparater frågade de om jag var audionom, jag svarade nej varpå personen jag pratade med surt sa "Vi hanterar inte privata ärenden, har du några frågor, gå via din audionom!" och helt sonika la på luren. Inte ens ett "tack och hej".
Jag skulle önska att det fanns ett forumtråd där både audionomer och hörapparatanvändare fanns representerade. Men jag antar att audionomerna inte är så intresserade av det, de lär ju få nog med hörapparattjat på jobbet.
Förhoppningsvis kommer det samlas ihop tillräckligt med kunskap och erfarenheter här med tiden, så att fler hörselskadade kan få råd och hjälp.
Pipemma har förmodlogen fel på hörapparaten. Den ska inte brusa! Vist egenbrus finns alltid, men inte i sådan omfattning att du ska störa dig på det. Be en audionom, eller ännu bättre en hörseltekniníker eller ingenjör lyssna på apparaten!
Problemet med den "fattiga" informatinen är ju att ni själva först sprider massa dynga för att ni inte vet vad ni talar om. Och sedan tycks ha grava svårigheter att själva ta till er den information som finns! Dels i trådar och dels på övriga internet! Varenda tillverkare har en egen hemsida med hur mycket info som helst. En del av dem har till och med lagt ut all "professionell" information om allt, till och med programeringsmanualer. (som knappast är avsedda för brukaren) men läser man igenom dessa så får man reda på precis allt apparaten kan. Vilket är betydligt mer än vad en audionom kan hålla koll på.
Bookia du har fått ett väldigt skumt bemötande av den tillverkaren. jag har varit i kontakt med ett antal och aldrig blivit avvisad på det sättet. När de varit upptagna har de till och med ringt upp, och bett att få återkomma vid de tillfällen de faktiskt inte själva haft svaret på frågan.

Fick slutligen en ty tid hos en annan audionom. Hon fixade med inställningar och grejade men bruset bestod så jag fick pröva ett helt annat märke, unitron Moda II, next 16. Inget brus!! Vilket är helt otroligt skönt! De olika märkena verkar funka och låta ganska olika så nu är det till att vänja sig vid något annat.
#25 Skönt att det löste sig för dig. Men lite jobbigt att vänja sig på nytt!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."