Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 3894 ggr
Ritva
1

Blötlagd hörapparat!

Jag har vid min säng ett nattduksbord där min klockradio, sänglampa och laddaren till min vibrator för dörrklocka med mera står. Där lägger jag alltid mina hörapparater när jag ska sova för natten. Ibland ligger även min mobil där.

På golvet står ett glas med vatten, för ibland blir jag väldigt törstig på natten och då behöver jag inte kliva upp för att dricka. Jag brukar ställa det under sängen bredvid nattduksbordet, men härom dagen hade jag missat att skjuta in den ordentligt under sängen.

På morgonen kom min yngsta dotter och ville något så jag fumlade efter mina hörapparater för att höra ordentligt men när jag famlar efter dem åkte den ena ner utan att jag märkte det, men när jag kollade efter ordentligt upptäckte jag till min förskräckelse att den trillat ner i glaset. Jag hade även fumlat med min telefon fram och tillbaka. HUR LÄNGE HADE HÖRAPPARATEN LEGAT I VATTNET??? FörvånadJag for upp som skjuten ur en kanon och slet tag i glaset, ut på toan för att tömma ur vattnet så jag fick upp hörapparaten.

Jag försökte torka den så gott jag kunde och tog ur batteriet och sen fick den lufttorka. Efter en timme testade jag om den fungerade?

PUH det gjorde den, men det var allt ett tag som hjärtat var i halsgropen!

Den trillade nog ner när min dotter kom så den hade nog inte legat mer än max en minut.

OskyldigSkrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
0

Puh vilken tur du hade! Skrattande

Jag har lyckats med att hoppa i duschen med mina apparater i, men hittills har jag hunnit får ur dem innan det har kommit nåt vatten på dem. Detta gjorde dock att jag frågade min audionom om vad man ska göra om man lyckas dränka apparaterna i vatten. Hennes tips är att göra som du Ritva låta apparaten luftorka isärtagen och om den sedan inte funkar komma in med den till teknikerna.

/Désirée

Mervi
0

Vilken tur du hade i oturen. Detta har inte hänt mig ännu men jag är väldigt rädd för just detta. Är man van vid apparaterna är det lätta att hoppa in i duschen tex.

Bra veta hur man skall göra om det skulle hända.

leinad
0

Jag har CI och i paketet med tillbehören får man en burk med ett antal torkkapslar, som man lägger i burken ihop med talprocessorn så suger det upp kondens och svett från en själv, det rekommenderas att man gör det varje vecka under sommaren då luftfuktigheten är hög, märkligt att det inte är samma för hörapparater, men en sådan burk med torkkapslar finns att köpa. bland annat från möllerströmmedical, finns dock inga prisuppgifter där men mailar man och frågar så får man nog veta.

Torkkapsel + burk

zayla
0

Kan berätta en rolig ? händelse som jag hade när jag var liten. (på 70-t) , jag var kanske fem el sex år.

Jag var i sommarstugan på Öland och på verandasidan som är en hög veranda byggd av kalkstensstenar…från verandan går man upp några trappor in i huset. Framför verandan fanns det en rabatt med rosor och framför rabatten fanns det en brunn (dock inte djup)

Ovanför verandadörren, under tak-kanten fanns det ett svalbo !! Så pass imponerande nära husknuten och vi som gick ut o in genom dörren?!

Eftersom jag inte hörde kvittrena så sa min mamma att det finns svalungar i boet. Ååååhh.. !! Men det var svårt att se svalungarna från verandan som liten och stå på muren var inte så lyckat heller i fall man ramlar ner i rabatten, så jag sprang ner o runt på gräsmattan och ställde mig framför verandan för att se, nej det gick inte så jag sträääckte på mig och backade o backade för att se ungarna.

Vips…så drattade jag ner i brunnen och lika kvickt kravlade jag mig upp från brunnen (den var som sagt inte särskilt djup, bara ca 1 m djup?) och direkt tog jag i båda hörapparaterna, de gamla kroppsburna, med händerna och skrek "apparaaaaterna" !!! För nog visste jag ju att det inte var bra att de blev blöta.

Mamma var snabbt där och jaaa, kläder och hörapparatpåse fick hänga på sträcket och hörapparaten ligga i solen o torka. Vi hade nog ingen fön då tror jag. Men när de var väl torkade så tror jag de fungerade till viss del efteråt. Kommer inte ihåg men var man barn, så spelade det ingen roll för mig. Det var då mera en skön okänd känsla att vara propplös i öronen i det öländska solskenet och blåst en stund.

Cool