Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 8071 ggr
papa-bear
10

vad kostar det i era landsting?

Hej, just hittat hit, och det första jag tänkte fråga var vad det kostar hos er när ni skaffar hörapparater.

själv lyckades jag få mina när det under en period faktiskt var gratis här i gävleborg. har ett par widex allt-i-örat med teleslinga som i dagsläget är 5-6 år, så det kanske är dags att byta.

hur stor skillnad är det prismässigt att gå till en privat audionom? går man till en privat har man väl ett större urval än om man går till landstingets audionomer?

Ritva
0

Hej och välkommen hit!Skrattande

Ja vad det kostar får medlemmarna gärna fylla på med och tyvärr har jag inte prövat på det privata alternativet.

Här i Luleå har jag inte skaffat några nya apparater ännu, men gubben min är på gång. Ska kolla med honom när han kommer hem vad han skulle betala. Men han har även lite starka krav så jag vet att han skulle få betala lite mer för någon del också.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
0

Nu har jag pratat med gubben min. Glad

Här i Norrbotten kostar det 500kr/öra och sedan extra för mer avancerade saker som fjärrkontroll, fm-sändare osv.

Om jag inte är helt ute och cyklar kan man även läsa om detta på Hrfs sida. Tror jag. Ska undersöka lite och komma tillbaka med det jag hittar!Obestämd

Ritva

papa-bear
0

Den här pdf:en hittade jag på hrf, men jag vet inte riktigt vad de menar, kostar det inget om det är ett streck eller?

Ritva
0

Jag har kollat på pdf:en och jag tolkar det så att det inte kostar något eller att de inte fått någon uppgift. Men troligast är det att det inte kostar något!

Ritva

Leopoldine
0

Jag var till öronmottagningen idag så jag frågade. Så i Dalarnas landsting kostar det 150 kr för en hörapparat. Glad

Surgubben
1

I Stockholm är det väl en utprovningsvagift på 600:- har jag för mig…

DesK
0

Vill bara bekräfta det som Leopoldine skriver, här i Dalarna kostar det 150 kronor per hjälpmedel som man plockar ut. Det vill säga att det blir 300 kronor om man har en hörapparat i varje öra och om man sedan vill ha teleslinga så kostar det ytterligare 150 kronor. Någon utprovningsavgift har vi dock inte här.

Jag kollade privat alternativ för en tid sedan och jo visst kan urvalet av märken bli större men i grunden är alla moderna hörapparater rätt lika vad gäller teknik, däremot kan det skilja en del på ljudmiljön.

Detta innebär att det sannolikt inte finns någon större anledning att här i Sverige välja privat alternativ och betala hela kalaset själv.

/Désirée

papa-bear
0

#7 inga övriga kostnader, typ för apparaterna? pratade idag med en som hävdade att gävleborgs kostnad var 1500/st i utprovningsavgift + kostnaden för apparaterna, men vad skall man tro om det? låter lite i häftigaste laget, får nog ringa och höra (fniss) efter själv.

DesK
0

#8 Nej inga övriga avgifter. Det kostar 150 kronor pe hjälpmedel man plockar ut precis som jag förklarar ovan.

/Désirée

sm2wls
0

I Västerbotten kostar det 500:- per hörapparat (utanför högkostnadsskyddet på 900:-), och 50:-/besök i utprovningsavgift (ingår i högkostnadsskyddet). Fjärrkontroll och dylikt får man betala själv.

sighni
0

I Blekinge har de börjat ta betalt för utprovning av hörapparat. Priserna kommer jag inte ihåg men de ska inte gälla för högkostnadskyddet. Jag tror också det finns en summa för hörapparater. I alla fall är inte alla märken tillgängliga. Widex är t.ex. inte det. Landstinget har upphandlat 2 märken tror jag det var. Minns ej vilka. Det har blivit en klar försämring i Blekinge. Vi betalade ingenting förrut.

Sveinsson
0

I region Skåne var utprovningsavgiften tidigare 500kr.Om apparaten kom bort eller blev förstörd fick man betala utifrån hur gammal hörapparaten var.Ex jag betalade över 2000kr för en apparat som var kanske 1-2år…Nu verkar reglerna ha ändrats så man är personlig ägare till sin apparat och ska betala för service och reparationer.Om man får betala fullt pris när man får något nytt utprovat låter jag vara osagt då det inte framkom i brevet från Audionommottagningen i Lund.

Jag tror att man snart har rationaliderat bort all hörselvård från det offentliga och den som vill opereras får stå för kostnaden själv också.SkrikandesDet blir säkert en lukrativ branch eftersom antalet hörselskadade ökar hela tiden.

Mervi
0

Jag  fick ett brev från Hörsam angående detta. Man får själv försäkra sina hörapparater. Jag har jättegamla apparater och behöver nya så jag får kontakta någon privat. Jag tror inte hörselvården finns i Helsingborg längre. Det känns lite skrämmande när man tänker att allt skall bekostas av en själv.

Fiffilura
0

I Uppland kostar det 300 per apparat. Pratade med min mamma som har två st. Hennes gick sönder för en tid sen och hon kunde inte vänta, hon klarade sig inte. Kötiden var sååå lång så hon bekostade dem själv… 10 000 st. Hon bor i Sthlm och har nu fått ytterligare ett par genom landstinget för 300 kr.st.

Mervi
0

Nu har jag kontaktat audionom inom privata och de skall ringa mig i morgon angående tid. När jag väl varit där så vet jag vad som gäller.

Jag återkommer.

DesK
0

Mervi vad bra! Det ska bli intressant att höra vad de säger  Glad

/Désirée

Mervi
0

Nu har jag fått tid till den 25 februari. Det gick snabbt.

Jag berättar när jag varit där.

Mervi
0

Nu har jag varit och kollat hörseln. Det är 7 års sedan sist.Skäms tiden går fort.

Hörseln har sämrats, jag hörde inte alls lika mycket som förra gången.

I Helsingborg (Skåne) får man bidrag till hörapparaten och betalar 800 kronor som egenavgift för själva provningen. Då får man en sk. "standard apparat" i mitt fall två. Om man vill har något extra utöver det så får man betala själv.Man ansvarar själv för apparaterna och får ta en försäkring för dem. Reparationer får man också betala själv. Om man har försäkring så kan man få ersättning för vissa skador som uppstår genom olycksfall osv. Jag är inte helt insatt i detta ännu. Men jag kommer att ta en försäkring så klart. Vanliga slitningar ersätts inte.

Det är tur att jag har alla andra hjälpmedel som jag behöver just nu.

Jag skall dit den 17 mars  igen och då blir det att prova dem och programmering.

Så här så långt. Jag får återkomma när jag varit där igen.

Maria
0

#2 Finns det fjärrkontrollFörvånad Då får man hoppas att ingen annan får tag på denFlört

/Maria

Mervi
0

Jag har haft fjärrkontroll på mina i många år och har trivts jättebra med det. Ända nackdelen är att man kan glömma den hemma och då blir det lite svårare att justera ljudet. Har hänt mig ett par gånger att jag åkt till jobbet utan den.

Fjärrkontrollen kostar extra även i Skåne idag.

Mervi
0

Nu har jag hämtat mina nya apparater och jag fick behålla min fjärrkontroll. Audionomen har ordnat samma märke till apparater fast de inte har avtal med den leverantören. Det var snällt för då behöver jag inte betala för fjärkontrollen också. 800 kostar det och så blir det en årlig kostnad för försäkring. Dessa nya vågar man inte ha oförsäkrad. Mina gamla kunde jag inte justera ljudet utan fjärrkontrollen men det kan jag med dessa nya, klart en förbättring.

Nu gäller det att vänja sig vid ett litet annat ljud. Och det går ju justera om det behövs.

Jag hör bättre med dessa nya.