Vad för bok läste du senast?
Här kan vi dela med oss av de böcker vi har läst. Kanske har du någon favorit som du särskilt vill rekommendera.
En av mina favoritförfattare är Morris West som bland annat har skrivit: Fiskarens skor, Guds clowner och Djävulens advokat. De flesta av Wests böcker handlar om den romersk katolska kyrkans roll i samhället och politiken och människors förhållande till varandra och samhället. Fiskarens skor handlar om den förste icke-italienske påven på över 400 år och är skriven på 1960-talet. Guds clowner handlar om världens undergång och millenieskiftet. Djävulens advokat handlar om en människas väg till att bli helgonförklarad. Dessa tre finns nog att låna på biblioteken och de finns på Svenska och Engelska.
Jag tycker att Morris Wests böcker är intressant och trevlig läsning med en hel del spänning i. Flera av böckerna har också filmatiserats. Morris West dog 1999 och var Australiensare men hade stora kunskaper om hur livet i Europa och den romersk katolska kyrkan såg ut.
/Désirée
Jag älskar att läsa och läser främst romaner. Jag är allätare men dras till kärlekshistorier.
Jag läste nyligen en bok som hette Väninnan. Nu kommer jag inte ihåg vad författaren heter, men hon är svensk. En svensk Jane Austen stod det på boken!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Kan det vara Denise Rudberg som är författaren?
/Désirée
Jag har faktiskt ingen aning, jag lånade den när jag var på semester av en kollega! Men det kanske kan stämma.
Ritva
Jag har läst flera Roland Hazell deckare senaste tiden och jag tycker de är mycket läsvärda
Sven, det var länge sedan jag läste dem. Jag har nog några i bokhyllan så jag får lägga en av dem i önskekorgen 
Just nu läser jag en Homandeckare
Jan Mårtensson skriver så trevligt tycker jag.
/Désirée
Jag är en storförbrukare av deckare framförallt
har alltid slukat böcker men det har blivit mera nu sedan jag tappade synen
Man har ju numera lite svårare att utföra visa praktiska göremål
Jag satt förut mycket på de olika arkiven då jag var en mycket aktiv släktforskare förut

Skönt att höra att det finns andra deckarmissbrukare här. Läser just nu Rebus sista fall, men kan inte komma på var författaren heter (kikar in här på jobbet)
#7 Ja det behöver du inte känna dig ensam om att vara! 
Kan det vara Ian Rankin som är författaren?
/Désirée

Så hette han ja!!
Han har skrivit flera bra deckare
Vi har även Ed Macbain om 87 distriktet
87.e polisdistriktet gillar jag och har massor av dem hemma. Sedan gillar jag Arthur Haileys böcker
Jag har precis varit och hämta en Björn Hellberg
Sven trots att jag har bott i laholmstrakten har jag aldrig läst någon av Björn Hellbergs böcker.. Är de bra?
/Désirée
Han är suveren tycker jag och kan verkligen rekommendera hans böcker
Får bli en vända till bibblan då, när jag har läst klart de böckerna jag håller på med nu 
/Désirée
Här i närheten har vi en affär där de säljer dives begagnade saker. Även böcker och nu senast hade de 2 böcker av Morris West på Svenska Salamandern och Protheus. Ibland är det idé att kika i sådana butiker särskilt efter böcker. Jag såg även en annan trevlig bok där som heter Drick vin, lev bättre, lev längre av Erik Olaf-Hansen som är mycket läsvärd om man är det minsta intresserad av att dricka vin 
/Désirée
Jag håller på och läser en bok av Krister Inde som heter se dåligt må bra
Den handlat om hur det är att bli synskadad och hur man kan uppleva detta
Rekomenderas starkt för den intresserade
Hej!
Jag har påbörjat en serie som heter "Jarastavens vandring" av Saga Borg. Den handlar om en kvinna som är völva och hennes liv. Jag har läst de två första böckerna och de är mycket bra!
Ritva

Läser just nu Isabel Allende, hon är en av mina absoluta favoritförfattare! Boken heter Summan av dagarna och hon skriver den som ett slags brev eller dagbok till sin döda dotter Paula som dog alldeles för ung i en sjukdom som heter porfyri. Hon beskriver vad som skett och vad som sker i hennes jättestora släkt, om livet, om relationer och om åldrandet. Hennes språk är oerhört målande med en nykter men ändå "låt gå"- syn på livet, en slags humorflummig realism. Jag rekommenderar den varmt! Man har svårt att släppa den när man väl börjat läsa!
Dramatisk örlogshistoria av Ullman och en SF-bok.
Hälsningar Gnidde.

Jag har just läst ut "Stress och den nya ohälsan" av Peter Währborg. Intressant men inte särskilt lättläst. Det var däremot "Fibromyalgi - på grund av stress?" av Anderberg Horwitz och någonting mer, som jag läste innan. Det var en jättebra bok!
Jag har läst Iggulden: Stäppens krigare och skall börja på andra delen. Jag gillar denna sortens böcker.
Håller på och läser Martin Ingvars bok: Hjärnkoll på vikten. snart klar.

Igår fick jag boken "14 år till salu" med posten. Det blir nästa bok att läsa så snart jag tagit mod till mig att öppna den!
Har nyligen läst "Genom dina ögon" av Stephanie Meyer. hon är även känd för Twillight- Serien.
Hon skriver bra och spännande. Genom dina ögon handlar om en "utomjording" som inplanteras i en människa och ta över kroppen. Men människan låter sig inte övervinnas så lätt utan en vänskap växer fram istället och de beger sin iväg för att hitta människans kärlek som är en rebell och gömmer sig för utomjordningarna.
Ritva