Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 3071 ggr
Fiffilura
0

Hörapparat och mössa??

I lördags stod jag på en marknad för att sälja mina tovade alster då en kvinna kom och beundrade mina hattar. Hon berättade då att hon inte kunde ha mössa eftersom hon har hörapparat!!!

Så, är det en dålig kombination; mössa och hörapparat?

Ritva
0

Både ja och nej skulle jag vilja säga. Jag brukar ha svårt med en del mössor som sitter för hårt eller tätt mot huvudet. För då blir det rundgång och hörapparaten piper.

ObestämdHon kunde väl ha provat om det fungerade eller inte!Flört

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Paula31
0

Jag har hörapparat och kan använda stickade mössor som är lite glesare, typ dem man köper på HM, Åhlens osv alltså modemössor  De som inte funkar är som Ritva skriver tjockare mössor av den sort man köper i sportaffärer med Windstopper som sitter tajt. Man får prova sig fram.

DesK
0

Jag virar vanligen bara en stor sjal om huvudet och det funkar för min del utan problem med rundgång. Man får som sagt prova sig fram vad som fungerar + att audionomen nog kan justera inställningarna lite under förutsättning att man tar med sig sina huvudbonader till audionomen  Glad

/Désirée

Mervi
0

Jag har en åtsittande flisemössa som jag använder när det är riktigt kallt, det funkar ihop med hörapparaterna. Ofta använder jag bara hättan på min jacka och det går också bra.

giffan
0

Bra information. Min son har hörapparat, men aldrig sagt att det är därför han inte vill ha mössa på sig. Ska nu fråga han om det är därför…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Fiffilura
0

Här kan ni se bilder på mina tovade mössor. Smygreklam? Javisst Skrattande

www.skinnarbo.se

Ritva
0

Lustigt! Jag reflekterade just när jag öppnade tråden att det var tovade hattar och hann tänka: undra hur de ser ut? Så hade du lagt in en länk.

Vilka fina saker! Gör du dem själv?

(det är ok att länka, jag frågade ju i en annan tråd om hobby) :-)

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Fiffilura
0

Ja, jag gör dem själv… en del av ullen kommer dessutom från mina egna får Glad

Tankeöverförning kanske?

sighni
0

Jag kan ha mössa trots att jag har hörapparater på båda öronen. Det beror ju på hurdan mössa man har. Trist att behöva frysa om huvudet bara för man har hörapparater! Det som kan vara problem är att mössan kommer åt knapparna på hörapparaterna. På mina senaste förs de upp och ner och då är det lätt att komma åt dem. På mina tidigare hörapparater fanns det en annan typ av reglage. Jag har en basker på mig.

Fiffilura
0

Det funkar alldeles ypperligt att ha mina hattar och hörapparat :)

Bookia
0

Jag har en sån där mössa med öronlappar, som var högsta modet för sisådär 1-2 år sedan. De brukar aldrig vara så tätstickade, men de är inte så glesa att man fryser om knoppen.

Eftersom mössan saknar en hård stickad rund kant, trycker det inte alls runt öronen, samtidigt som öronlapparna skyddar öron + hörapparaterna från snö/regn. Kan varmt rekommendera såna. Skrattande

Det är alltså nåt sånt här jag har.

Gnidde
0

HAr sällan eller aldrig hörapparaerna på mig när jag är ute om vintern, brukar få ont i öronen av kylan som leds in av propparna. Men rundgång beror nog på mössans konstruktion täthet åtsittande mm.

Hälsningar Gnidde.

benke@brimberg.se
0

Hej igen,
Mössa och hörapparat verkar inte vara en stor grej.
Vissa har löst det med löst sittande mössor.
Men om man tränar längdskidor så är den typen av mössa inte så bra.
Har någon en bra idé att lösa det på ?