Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 3266 ggr
Fiffilura
0

Ny här!

Hej! Vad  trevligt att hitta den här sajten… Jag hör dålig sen födseln, det upptäcktes på 4-årskontrollen. Jag har aldrig upplevt eller haft några som helst problem med detta. Jag har kunnat leva ett "normalt" liv. Klart det har uppkommit svårigheter, många roliga situationer har nog uppstått och jag har svårt att hänga med i samtal om det är mycket ljud omkring, men så har det ju alltid varit - jag vet ju inget annat. Jag har aldrig använt några hjälpmedel utan klarat mig ändå.

Nu är jag 38 år och har på inrådan av omgivningen tagit tag i detta igen. Jag har varit på flera hörselkontroller och det ser illa ut Flört. Jag kommer få hörapparat.

Jag hör dåligt på båda öronen, sämst på det högra. Felet sitter tydligen i snäckan.

Funderar på vad jag ska tänka på när jag ska få hörapparat? Vilka rättigheter har jag egentligen. Min mamma hör oxå dåligt och har flera hjälpmedel, bland annat en teleslinga till TV:n. Sån vill jag ha!

Vidare undrar jag lite om det finns nån här som arbetar som lärare? Jag håller på att utbilda mig till lärare - har arbetat med barn och ungdomar hela mitt liv…

DesK
0

Välkommen Fiffilura!  Glad

Du hittar flera trådar här till vänster om vad några av oss har för hjälpmedel.

Vilken hörapparat?

Vilken hörapparat? 2

Det här med vilka rättigheter man har skiljer sig lite mellan de olika landstingen. Här i Dalarna får man numera betala 150 kronor per hjälpmedel man får. Jag har nu 2 hörapparater och en portabel teleslinga. Jag klarade mig också i många år utan några hjälpmedel, men du anar inte vad mycket bättre det har blivit nu sedan jag har fått hörapparat. Glad

Det tar tid att vänja sig vid hörapparat, men ge inte upp utan kämpa på så ska du se att det blir bra. Tänk också på att ju mer du berättar för din audionom om hur du uppfattar att du hör och vad du skulle vilja höra bättre, desto lättare är det för audionomen att hjälpa dig. Ta också hjälp av din omgivning och fråga dem hur de uppfattar att du hör. Var så aktiv du kan. Berätta gärna hur det går för dig.

/Désirée

Fiffilura
0

Tack!

Blev lite chockad över att det finns så många olika hörapparater….

Jag ser verkligen fram emot att få hörapparat efter att ha läst några trådar här och det du skrev.

DesK
0

Vad bra att du redan har hunnit läsa lite här  Glad

Ja det finns många olika sorters hörapparater. Det som tydligen skiljer mest mellan de olika fabrikaten är den så kallade ljudbilden. Har man vant sig vid en viss ljudbild så kan det vara svårt att vänja sig vid en annan.

Sedan är det väl så att landstingen har avtal med vissa tillverkare och då är det dessa som vi brukare får hålla till godo med.

Nu har det hänt väldigt mycket på tekniksidan de senaste 10 åren så idag är många hörapparater otroligt avancerade och har många olika inställningsmöjligheter.

Tänk på att det är mycket individuellt vilken hörapparat som passa en bäst, alltså det som passar mig kanske inte alls passar dig.

/Désirée

Ritva
0

Hej och välkommen hit!

Kul att du hittat till vår sajt och att du trivs. Ser att DesK har svarat dig redan på det mesta.

Du sökte nån som arbetar som lärare. Jag är specialpedagog/förskollärare och jobbar som det i en förskolgrupp med barn som har språkstörning. Vad var det du undrade över. Vill du inte ta det här kan du skicka PM till mig.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Fiffilura
0

Inga problem att ta det här, kanske finns andra som vill veta…

Jag har alltid blivit avrådd från att arbeta med barn, redan på högstadiet visste jag vad jag ville jobba med…. Nu har jag återigen blivit ifrågasatt av den läkare jag haft nu under de senaste undersökningarna. Dock vill jag ju ff arbeta som lärare och har knappt ett år kvar…

Det jag undrar över är hur det fungerar att arbeta i stora grupper i kanske dåliga, ur hörselsynpunkt, lokaler? Vad finns det för ev. problem och vad kan man göra för att förbättra?

Ritva
0

Visst skolans värld är kanske inte den bästa ljudmässigt med tanke på alarmerande ljudnivåer, men det finns en del du kan göra själv i ditt klassrum och sen har du nog rätt till arbetsmiljösanering.

Hur har det fungerat när du har varit ute på praktikerna? Vilken ålder har du riktat in dig på?

Jag arbetar ju på förskolan och har barn som tidvis kan vara mycket högljudda. Men mina hörapparater slår på bullerdämpning vid plötsliga ljud och har även bullerprogram som jag kan välja om jag vill dämpa ljudet. Men ingen mår ju bra av att vistas för långa stunder i buller eller höga ljudnivåer.

Ritva

Fiffilura
0

Jodå, jag tycker det fungerar bra… Men det var faktiskt min handledare som insisterade på att jag skulle kolla min hörsel - hon har en son som är döv så hon kanske är extra medveten.

Jag får behörighet för f-6 med svenska som huvudämne.

Det låter ju otroligt bra att det finns bullerdämpning på hörapparaten - vilka grejer det finns!! Ser verkligen med spänning fram emot min/mina hörapparater!!

Jag hade ju faktiskt en hörapparat när jag var yngre (har den kvar nånstans) men jag upplevde den som enbart belastande så jag har knappt använt den.

Arbetsmiljösanering låtrer ju interssant. Fast det kanske man inte ska börja tala om vid anställningsintervjun Tungan ute

Ska man förresten säga nåt om sin hörselskada vid en anställningsintervju? Det KAN ju faktiskt vara meriterande såtillvida att man för en större förståelse för andra och andra handikapp. MEN det kanske även kan ses som en belastning?

Ritva
0

Jag har aldrig sett det som ett problem att tala om att jag är hörselskadad vid anställningen. Tvärtemot ska du tala om vad du behöver för att få det fungera. Arbetsförmedlingen hjälper till med hjälpmedel det första anställningsåret sedan försäkringskassan. Prata med din audionom om vad du kan behöva den dagen det är dags. Jag ska till exempel få en vibrator att sätta som en klocka på armen för telefon och brandlarms signal då jag inte hör om larmet går,  samt en brandvarnare, men jag tycks just nu ha hamnat mellan stolarna så jag får krångla lite. Så tänk på att ta tag i det så fort du får en anställning. Hjälpmedlena du får är dina så även m det bara gäller ett vikariat så kan du få.

Ritva

DesK
0

Fiffilura, det är nog snarare mycket viktigt att du talar om att du är hörselskadad. Har du sagt det redan från början kan ingen komma och klaga senare. Se det så som du själv skriver att det egentligen är meriterande  Glad

Det finns mängder av inställningsmöjligheter i våra nya hörapparater. Förutom bullerdämpning har jag även vindbrusreducering  Skrattande

/Désirée

Fiffilura
0

Nu har jag fått tid till hörcentralen. De är i alla fall ute i god tid! Mycket god planering… eller väldigt fullt?

Den 1 feb. 2010 fick jag tid… Nåja har jag klarat mig utan hörapparat i 38 år så…

DesK
0

Tror att de har mycket att göra. Här vet jag att det är väldans fullbokat. Du klarar dig nog till dess  Glad

/Désirée

Fiffilura
0

Funderar lite över besöket på hörcentraelen. Det står att inget vax får finnas i örat. hur vet jag det? Ska jag köra med revaxör, eller åka till vårdcentralen och be dem kolla…

DesK
0

Min audionom brukar rekommendera ett besök på vårdcentralen för att kolla upp om man har vax i öronen.

/Désirée

Fiffilura
0

Ok, tack! Då ska ringa och kolla det!

Fiffilura
0

Idag var jag till vårdcentralen och de såg att jag hade vax i ena örat som dessutom var irriterat. Så nu har jag nån himla salva i örat. Känns fruktansvärt obehagligt - som att ha vatten i örat. Dessutom trycker det lite. Ska det kännas så Rynkar på näsan

DesK
0

Ja Fiffilura det tror jag nog, trycket kommer nog av att det känns ovant att ha något i örat.. Hur länge ska du ha den salvan i örat? Försökte de inte spola ut vaxet på vårdcentralen?

/Désirée

Fiffilura
0

Sådärja, nu har jag varit på hörcentralen.

Det var en riktigt envis vaxpropp. Nä, det fanns ingen tid till att spola bort den. Jag har varit på vårdcentralen 3 ggr och i morse var den borta. Men jag har som lock för örat efter all salva, spolning….

Det gick jättebra på hörcentralen. Fick träffa en riktigt bra audionom! (Träffade tidigare en mindre bra läkare som inte kunde svenska ordentligt och hade svårt att förstå och att göra sig förstådd och behandlade mig lite som löpande band-proncip… Henne jag träffade idag var inte heller svensk, men hur bra som helst.)

Jag ska börja med en hörapparat (jag valde det nu för att inom ett år ha två). Jag valde även en sån som hänger bakom örat för att den, enligt audionomen hade mer utvecklingsmöjligheter somt.ex. fm-system (?). Märke vet jag ej, men den var liten och lite kantig och svart och grå den där grejen som hänger bakom.

Jag ska tillbaka den 5/3 för att få apparaten och då ska inställningar ställas in och sen ska jag prova en månad.

Känns bra. Men glömde säga till om en sån där hörslinga till TV:n… men det kan jag väl göra sen.

DesK
0

Vad bra att du är nöjd med ditt besök på hörcetralen Glad

Det är också smart av dig att börja med en apparat och senare fortsätta med två apparater. Det kan ju lätt bli lite väl mycket ljud om man gör allt på en gång.
Visst kan det vara så att bakom-öratmodeller har fler möjligheter till manuella inställningar, men jag vet inte eftersom jag bara har haft bakom-öratmodeller. Finns säkert någon annan som kan svara på det här  Glad
Nu gissar jag men av din beskrivning så kan du ha fått en likadnande apparat som jag har från Phonak.  Många landsting har tydligen avtal med just Phonak.
Om du vill ha en portabel teleslinga till tv:n så har många audionomer dessa på lager. Glöm bara inte bort att be om den nästa gång du kommer dit.

/Désirée

Fiffilura
0

Kom på en sak igår… MÅSTE komma ihåg att ringa audionomen imorgon. Eller jag kanske kan skicka ett mail.

Jag sätter alltid håret bakom öronen. Hur går det med en apparat hängande där?

#18 Kollade din länk och kan inte säga om det var en sån… Men det får jag veta sen. Hon sa att den var kraftig när det gäller ljud och att hon hade rekommenderat många lärare den.

DesK
0

#19 Inga problem med att sätta håret bakom öronen för mig i alla fall. Apparaterna hjälper till att hålla i håret  Flört

/Désirée

Mervi
0

När jag läste din berättelse tyckte jag att det var mig du berättade om. Jag har haft det precis som du och fick min första hörapparat när jag var 34.

Jag har både glasögon och hörapparat på mig och då kan det bli lite trångt bakom örat.  Jag har vant mig. Har oftast kort hår.

Lycka till med besöket hos audionomen.

Fiffilura
0

Nu har jag fått min hörapparat - idag närmare bestämt! Det är superhäftigt!!! Jag hör ju ALLT…. Känns det som! Har haft den på ganska mycket idag och det känns bra. Det som känns jobbigt är att jag hör mig själv så bra.

Jag har en oction, Epoq. bakom-örat 312.

Ritva
0

Glad jag blir när det känns bra! Hoppas att det fortsätter så.

Ritva

DesK
0

Vad roligt att du är nöjd så här långt  Glad

Varning, så här i början kan man bli väldans trött av alla ljuden, men det går över när man har vant om sig.

/Désirée

Fiffilura
0

Jag är SUPERtrött!!! Fast jag tycker inte det är så jobbigt. Det jobbigaste är höga, skarpa ljud som riktigt skär i örat, kanske för att det är de jag inte hör så bra annars. När jsg skriver på tangentbordet t.ex. är så mkt dovare och mildare utan hörapparat …. Jobbigt även att höra sin egen röst i huvudet och håret som rör sig på hörapparaten… Menmen… det är väl sånt man vänjer sig vid.

Fiffilura
0

Jag är förresten INTE berättigad till en sån där TVslinga. Det var ju dumt. Nåja, får väl avvakta och kanske köpa en själv för 1800.

Igår hade jag hörapparaten på min praktikplats för första gången. Jisses vad jobbigt det var! Krävdes total tystnad för att jag skulle kunna ta in vad de sa. Men det är väl bara att kämpa på :(

Jag har hört flera som tycker mina barn är högljudda. jag gissar att de faktiskt ÄR högljudda - på grund av mig!! herregud vad högt de pratar. Det gör ju ont i örat när jag har apparaten på mig. Det är nog inte bara jag som ska vänja mig ;)