Tinnitus
Lider du av Tinnitus så berätta för oss andra hur det är att leva med det

Hemskt men man överlever. Tröttande! Störande. Frustrerande. Många fler ord för det finns. De flesta är svordomar.
Det bästa jag har är sk "störapparater"= maskeringar. Utan dem hade det varit svårt.
Audionomerna har en skala som jag ska leta upp så ni kan se. Vet också att man på sin hemsida kan lägga in sina egna ljud så den som kommer dit kan sitta och lyssna ett tag.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Jag måste säga att jag ytterst sällan tänker på det. Om jag gör det så hör jag det ju och kan bli irriterad, men nästan all tid så är det som om jag inte lägger märke till det.
Jag har hört att akupunktur kan hjälpa, men inte provat. Jag går också på shiatsu som sägs kunna hjälpa, men även om jag uppskattar behandlingarna mycket högt så har de inte hjälpt mot min tinnitus.
håller med #1, hemskt störande men det går. Man lär sig att tänka bort det, och "störapparater" är mycket bra att ha ibland.
Med vänliga hälsningar
Tassy
På dagen märker jag det till och från, men då jag lägger mej kan det låta i öronen som en hel orkester, då det är som allra värst kan jag inte somna, får då stiga upp en stund, sedan försöka med avslappningsövningar, de hjälper ibland, men till slut somnar jag i alla fall av ren uttröttning. Det låter så mycket så man tror att andra omkring en borde höra också
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Jag håller med det #2 skriver. Jag har haft det så länge att jag ytterst sällan tänker på det. Om det är riktigt tyst omkring mig kan jag tänka på det. Som just nu, nu är det diskmaskinen som går, och då hör jag mitt tjutande i öronen. Men jag har av någon anledning lärt mig leva med det.
Det kanske kommer bra hjälp i framtiden?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jo det blir som en vana att ha dessa ljud i öronen, dagar då det är värre är det jobbigare.
"Ingen är felfri"
Jag hade besvär med tinnitus i 25 till 35 års åldern. Numera har det blivit mycket bättre, varför vet jag inte, men jag vill gärna ha radion på med låg volym när jag ska somna. Då märker jag det knappt inte alls. Och på dagen är det inget som jag tänker på.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag märker inte heller av det så mycket på dagen, det är så mycket annat ljud men på kvällen kan det vara störande. Jag försöker med avslappning, det brukar ofta hjälpa. Mitt ljud ökar när jag är stressad.

Det fungerar ganska bra på dagarna då det är en del ljud runt omkring, tänker inte lika mycket på det heller. Men kvällarna o nätterna ibland kan det vara riktigt jobbigt, helst när man skall sova och har man varit på fest eller varit på en konsert är det nästan omöjligt att somna pga då låter det en massa mer. Sedan har jag riktigt svårt att höra vad folk säger i lokaler med bakrunds ljud, typ ett cafe eller på en kattutställning. Sitter nån med huvudet vänt åt ett annat håll hör jag inget alls nästan. Så inte är det kul….och stress ja…det ökar på volymen med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det har jag också märkt att tinnitusen blir sämre vid stress. Ja det är närmast omöjligt att höra och hinna vara med och prata när det finns en massa störande ljud omkring, jobbigt också att behöva påminna om att man hör dåligt, det glöms så lätt bort när man är normalhörande. Har man också värkproblem så förvärras dessa också eftersom man spänner sej mycket för att höra.
"Ingen är felfri"
Jag lider av Tinnitus pga meniéres sjukdom. Jag äter åxå LCHF men har inte blivit hjälpt av det, däremot har jag en hörapparat med inbyggt brus som "stör ut" tinnitusen.
Tinnitus kan verkligen göra så att man känner att man håller på att bli vansinnig. Vakna på nätterna av att det lever som så …. ursäkta uttrycket… inni helvete i skallen…. Hörapparaten har hjälpt mig mycket. Den är helt ny på marknaden, jag var en av de första som fick den. Jag är verkligen glad att jag är en av dem som har den.
#12 Intressant! Kan du inte berätta mer om din apparat. Någon annan som har liknade problem kanske kan få tips genom det!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
snygg är den åxå…. valde mörkröd 
#14 Tyvärr fungerar inte länken.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Beltone Reach H76-D heter hörapparaten… Jag är helnöjd med den..
.. har man hörselnedsättning och tinnitus ska man absolut be att få prova i alla fall .