Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettbemötande
Läst 2930 ggr
Tiana
0

Folk och telefonnummer

Är det någon annan än jag som retar sig på att folk verkar tro att deras eget telefonnummer är självklart? På jobbet händer nämligen detta ofta. Jag ber om telefonnumret och då börjar "snabbast-möjliga"tävligen: nollsjunollettejtiojtiekjjs…

Och jag sitter som ett frågetecken och får många gånger förklara att jag hör dåligt, vill ni ta det i lite saktare, gärna lite i taget så jag hinner skriva ner också? Och vad möts jag med då? höjda ögonbryn och ett: okeeeej…

Är så trött på detta… Särskilt som det nu har hänt igen…

Ritva
0

Jodå det är ständigt problem. Siffror är alltid svårt att höra! jag brukar upprepa en siffra i taget så kan de rätta mig direkt!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
0

Större problem (för min del) är Skåningar. Spelar ingen roll vad de säger, det är mer eller mindre  tvärkört… Foten i munnen

Ritva
0

#2 Ja dialekter är svårt ibland. Men skåningar kanske tycker norrländskan är svår. Intressant att höra. Ofta hör man att skånskan är svår även för hörande men vad tycker skåningarna själva är svårt?Obestämd

Ritva

mona43
0

Ja dialekter kan ställa till det mycket när man hör dåligt, även personer som talar tyst eller snabbt är svåra att höra liksom siffror och vissa bokstäver.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

emiya
0

*Ler* Ja, detta känner jag igen! Men jag brukar hejda dem och be dem att ta det lugnt för att det inte ska bli missförstånd eller att man hör någon siffra fel.

Dialekter är mariga, men även här ber jag dem att tala tydligt för att jag hör dåligt.

Värst är en del ungdomar som talar så fort att jag inte hinner uppfatta vad de säger - de är heller inte så villiga att sakta ner! Tycker väl bara att tanten är trögfattad…Skrattande

mona43
0

Eller så använder de slang eller andra "tuffa" uttryck som inte den "gamla" tanten kan förstå Skrattande

Man blir inte heller så glad när folk säger "det var inget" då man undrar vad de sa Obestämd

"Ingen är felfri"

Ello
0

Ja, tänk om folk ville sansa sej och tala tydligt o långsamt när dom lämnar information! Ber man dom repetera kan man ibland höra en suck, tänk att det kan vara så besvärligt!!

Tänk sen på hur det låter t.ex i många telefonväxlar! Hur ska man som hörselskadad kunna uppfatta något överhuvudtaget? Det är många gånger min fru fått ringa för mej!

Skånska eller norrländska….hör man dåligt och svårt uppfatta tal så spelar det ingen roll vilken dialekt som talas, det är lika besvärligt!  Så är det för mej, kan inte peka på någon speciell dialekt!

#2 Hur upplever du andra dialekter?

Leif/Skåning

mona43
0

Vissa dialekter är verkligen svåra, har märkt att endel Skåningar pratar bredare Skånska, dem har jag extra svårt att förstå, men det händer att det är svårt att hänga med i vad folk från Stockholm säger. 

Det beror inte bara på dialekten, de som pratar fort klarar jag inte allls av heller.

Håller med om att det kan vara rent omöjligt att höra vad som sägs när försäljare och folk från telefonväxlar ringer. De pratar fort och ofta på någon dialekt samtidigt, och det är en massa bulleri bakgrunden.

"Ingen är felfri"

Tiana
0

Så skönt att höra att jag inte är ensam! Ingen i min närhet här förstår varför det är så svårt för mig. Är man inte  hörselskadad så vet man inte hur det är!

mona43
0

Det är så sant, många tror att de måste höja rösten eller skrika när jag säger va, de förstår inte att jag har svårt att höra folk som skriker, dessutom är det otrevlig, de låter ofta arga eller rejält irriterade, jag är dessutom ljudkänslig, det skär i mina öron sådana gånger Rynkar på näsan

"Ingen är felfri"

Surgubben
0

Njae, problemet med skånskan är att ni sväljer hela språket. När man har dålig ljuddiskriminationsnivå så är det helt hopplöst när alla toner flytter ihop. Skånskan flyter liksom ihop redan från början om du förstår.Flört

Gotländska kan vara knepig också, och Älvdalska - trots att jag är halv dalmas. Skrattande Men andra dialketer är inga större problem.

Norrländska kan väl inte vara något problem? Det tar ju en kvart för dem att säga en mening.. Skrattande

Ritva
0

#11 Norrländskan! Skrattande

Joo.

Tungan ute

Ritva

Tiana
0

Hihi!

Själv bor jag på gränsen till skåne och har bott 6 år i malmö, så det är numera inga problem för mig. Men när det droppar in danska kunder på kontoret, då är det rena gissningsleken Skrattande

emiya
0

#12 Den var bra!SkrattandeSkrattandeSkrattande

Här é de änna västgötska mä götebosskt inslag, men när jag är upprörd tittar smauländskan fram!Skrattande

Ritva
0

#14 Skrattande Jo, men jag kan ta dä på värmländska å om du vell.Flört

Ritva

Mervi
0

Jag som bor i Skåne har svårt med dialekter uppåt landet och stocholmarna. Det går alldeles för fort för mig. Jag kan inte skilja 4 och 7 så det gäller att upprepa och upprepa….

Skånskan har jag inga problem medFlört, även om jag kommer från Finland från början. Men danskarna är helt omöjliga.