Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2366 ggr
Ritva
0

Hörselskadade i arbete?

En av våra medlemar skulle vilja veta vad det finns för yrkeskategorier bland hörselskadade.

Det enklaste sättet är att NI medlemmar berätta vad just du sysslar med i ditt arbete, skriv gärna vilken typ av nedsättning du har också.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Surgubben
0

Va, vadå finns det dem som jobbar? Förvånad 

// Surgubben - Larm & CCTV-Tekniker.

Ritva
0

#1 haha ja det finns det faktiskt! Vad innebär det jobbet, jag har inte en aning och hur funkar det för dig med ditt funktionshinder?

Ritva

Ritva
0

Jag arbetar som förskollärare/specialpedagog på en förskoleavdelning med barn som har grav språkstörning. Detta gör att barn gruppen endast består av 10 barn och vi använder oss av TAKK med barnen.

Ljudmiljömässigt är ju alla former av barngrupper ganska bullriga platser men vi har fått bord med ytbelägget "Tapiflex"  som är ljuddämpande. Jag hör inte brandlarmet så jag ska få armbandsvibrator som även ska kopplas till telefonen samt t-slinga handsfree.

Det som är svårt är att kunna höra barnens samtal på håll när man vill vara med och höra vad som sker. Annars tycker jag att jag har världens bästa jobb!!

Ritva

Surgubben
0

Tydligen inga fler som jobbar… Tyst

Ritva
0

#4 ja lite märkligt dött här just nu, men det kan ju vara alla skolavslutningar!?

Ritva

Ritva
0

*puttar upp lite*

Ritva

emiya
0

Jag är egentligen sjukpensionär, men jobbar lite som cirkelledare och föreläsare. Det funkar bra med hörslinga och andra hörhjälpmedel, samt en stor portion förståelse från mina deltagare!Glad

Tiana
0

Jag jobbar som fastighetsmäklare, och det fungerar bra bara jag informerar om min dåliga hörsel…

Ritva
0

#8 Det har jag nog aldrig träffat nån som är hörselskadad som är! Använder du några hjälpmedel?

Ritva

Tiana
0

Nä, jag har inte någon grav hörselskada - än! Min är ärftlig och blir sämre med tiden. Än så länge fungerar det med mycket koncentration.

Ritva
0

#10 Skönt för dig att det är så! Jag har också haft en lättare hörselskada tidigare men som har försämrats. Men du har hörapparat?

Ritva

Tiana
0

#11 Det har jag.

Jag behöver bara gå till pappa och farmor för att se hur jag kommer att vara om 25 år. Idag hör jag inte syrsor, men farmor hör inte telefonen som skränar bredvid henne. Och pappa får man knacka på axeln om man vill att han ska höra vad man vill (han läser på läppar)

Ritva
0

#12 Fördelen idag är ju att forskning och teknik går framåt så fort att det hinner hända mycket tills den dag man förlorar hörseln totalt/inte är hjälpt av hörappparat längre. Det är min förhoppning att kunna tex opereras den dagen jag inte hör längre!

Ritva

Surgubben
0

Och du drar självfallet hörselnedsättningen till din fördel vid taskiga bud - "Nu hörde jag inte riktigt" SkrattandeGuld i mun

Ritva
0

#14 Det kan ju vara praktiskt! Tungan uteFlört

Ritva

Tiana
0

Hihihi, jaaa… Man ska ju vara opartisk vet ni :) (någon har snott mina smileys)

Ritva
0

#16 har du fått upp en ruta om script och svarat ja? Då kan det vara det som är felet! Kolla på Support iFokus så kan du få svar på det!

Ritva

Mervi
0

Jag jobbar på bibliotek som bibl.assistent.

Ritva
0

#18 Vad gör man som assistent och hur fungerar det med en hörselnedsättning?

Välkommen hit, förresten!Glad

Ritva

Mervi
0

Biblioteksassistent gör det mesta som görs på biblioteket, lånar ut böcker, köper in, utrustar med signumetiketter, tar emot grupper och berättar om biblioteket. I vårt bibliotek gör assistenter ungefär samma saker som bibliotekarierna.

Jag köper även böcker till grunskolornas bibliotek. Det enda som inte fungerar för mig är den publika-delen, alltså bemanna en informationsdisk och det slipper jag. Övrigt fungerar det bra. Jag har även hand om leverantörsfakturorna. En del katalogiseringsarbete ingår också. Det är mycket varierande arbetsuppgifter och jag är jätteglad att jag har detta arbete.

Detta var lite av vad jag gör.

Tack för välkomnandet.Skrattande