Vad menas mä dålig musikton
Hejsan, när jag va hos sjuksystern i vintras fick jag reda på att jag hade en medelsvår hörselskada i musiktonen???? p.g.a för hög musik hur märks en sån här hörselskadA??? elr märks den inte alls, Jag hörde typ 40 decibel e det allvarlig`????
Det måste vara att du inte hör alla tonsteg och toner efter vad jag förstår
Fast jag kan ha fel men det låter så
hon sa nått att jag hörde dom ljusa tonerna dåligt e det nån som vet vad det e för nått
Här kan du läsa mer
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=54108&epslanguage=SV
För mig har det sagt att jag har min nedsättning på talområdet och då speciellt svårt för konsonanterna. Svenska språket som inte är mitt modersmål innehåller massor konsonanter och är jättesvårt att höra.
Att vara hörseskadad i Sverige och inte vara född med svenska språket måste vara betydligt svårare än om man är född med språket

#2 Det låter som du har svårt att höra diskantljud. Kan du inte be dom förklara för dig hur din hörselnedsättning ser ut? Det vore ju det bästa. Om hörselskadan beror på hög musik skulle man ju kunna gissa på en bullerskada men det blir ju bara en gissning. Var det en sjuksköterska som gjorde hörseltestet? Be att få komma till hörselvården så gör en audionom hörselproverna och du kan få bättre information. Du kanske behöver hörapparat. I mitt landsting går gränsen vid 35 db. Lycka till!
#4 Ja, det måste vara svårt. Jag har fått svårare med engelska sedan jag fått hörselskadan. Sitt modersmål kan man ju "gissa" vad dom säger om man hör det mesta men andra språk är ju värre om man inte är väldigt duktig på det.
Tack, för ditt svar:):) jagt får se om hörseln bvlivit sämre nu till vintern sån får jag se vad jag tar ställning till vill helst slippa hörapparat men skulle tro det e bullerskada för innan hade jag perfekt hörsel
inge roligt det här inte:(:( Men tack för ditt svar kram dcpower

#7 Det är inget "farligt" att ha hörapparat. Beroende på hörselskada finns det olika varianter. En "alltiörat" syns knappt. Väljer man en hörapparat bakom örat går det att få skalet i olika färg och stenar i insatsen (det som sitter i örat). Det kan bli riktigt snyggt! Mina hörapparater är lila och jag har många stenar i insatsen. De är också lila. Hör inte alls bra utan dem. Det är ingen som skäms för sina glasögon så varför skämmas för hörapparat? Nej det är inte roligt att få sämre hörsel. Det är en process man få gå igenom tyvärr. Blir det för jobbigt finns det kurator på hörselvården som kan hjälpa till men det första är väl att prata med sin örondoktor och audionom så man vet riktigt vad ens hörselnedsättning innebär och vilken hjälp tekniken kan ge.
I mina hörapparater har jag ett program inställt för att höra musik bättre då musik är väldigt viktigt för mig. Audionomen hjälper en att få en så passande hörapparat som möjligt.
som man bäddar får man ligga med det menar jag mä min höga musik:(:( jag har glasögon oxå harb rätt så mkt närsynthet

#9 Det är kanske inte så mycket att göra åt det nu, om du lyssnat på musik på hög volym. Nu gäller det väl att ordna så du hör så bra du kan. Om du vill veta mer har både AMMOT och HRF informativa hemsidor. AMMOT betyder artister och musiker mot tinnitus. Deras hemsida är mycket bra. Det är hörselskadades riksförbunds också. Det är många musiker/artister och andra musikintresserade som dras med hörselskador av olika slag. Tyvärr!
Det är baksidan av att ha för hög volym på musiken
Ett sätt att minska hörselskadorna är genom at sänka volymen
nycket skulle vara vunnet om de band som spelar sämkte volymen och då skulle det dessutom gå att höra vad de spelar

#11 Till en del går det att bygga bort problemet. AMMOT har haft projekt med att förändra miljön på en rockklubb så att ljudmiljön blev bättre. Tyvärr är väl kunskaperna och intresset för litet för dessa frågor. Jag tycker nog att det blivit mer tolerant att använda hörselproppar vid konserter än tidigare. Det är bra.
Alla försök att förändra ljudmiljön till det bättre är välkommna
Och det stämmer att intresset för att förändra miljön till det bättre är minimal tyvärr
Att det har blivit mer vanligt med hörselskydd på konserter är ett steg i rätt riktning
Men vi måste få med oss musikerna på att man inte behöver spela så högt att man skadar hörseln
Att sprida information om den skadliga ljudnivån kan alldrig göras förmycket
Och den här sajten kan vara en bra väg om vi alla hjälps åt med att sproda informatiom om den
Här kan ju alla säga sin åsikt om dessa problem som finns med hörseskador och dess inverkan på livet