TSS
Teckenspråket är ju de dövas modersmål. När man blir hörselskadad som vuxen är det väl vanligare att lära sig tecken som stöd (TSS) eller? Man har ju som regel då ett modersmål t.ex. svenska och det kan ju vara bökigt att lära sig ett helt nytt språk för att man hör sämre. Det beror naturligtvis på hur dåligt man hör och vilken grupp man identifierar sig med. Har ni fått lära er TSS om ni har behov av teckenstöd? Jag behöver inte TSS för egen del men jag använder det i mitt yrke. Jag har hörapparater som hjälper tillräckligt.
På min sons skola använder de TSS, han går i särskolan och har autism med svårigheter att säga meningar och endel ord, han kan många tecken, måste nog läsa på mera om detta så man hänger med bättre, jag kan ju ha en stor nytta av det själv en dag, om hörseln går ner mycket mera.
Mvh Mona
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"

#1 Absolut. Det måste ju vara till fördel för din son också. Har inte lärarna på särskolan pratat med dig om det? Det finns många bra sidor på nätet.
Ska höra med dem mera om de har något bra tips, han komunicerar också med bilder (kallas PECS) på vardagliga saker han känner igen, han har utvecklats bra av bägge delarna.
"Ingen är felfri"
Hej gunnelp!
Ser att vi tre saker gemensamma, tinitus och fibromyalgi och hörselnedsättning, inga vidare trevliga följeslagare!
"Ingen är felfri"

#3-4 PECS (förlåt förkortningen) betyder picture exchange communication system och är en kommunikationsmetod som ofta används för personer med autism. Det låter jättebra att han får den hjälpen. Det verkar vara bra lärare på hans skola. Sök på teckenhatten, karlstadsmodellen, språkrum, teckenkommunikation och tecken som stöd så lär du hitta massor att läsa. De två sista orden är samma sak fast i verksamheter för personer med utvecklingsstörning brukar man kalla det för teckenkommunikation.
Nej, de följeslagarna kunde jag vara utan. Jag har en till som jag gärna sluppit, depression.
Tack det skall jag göra, vet att lärarna pratat om teckenhatten.
"Ingen är felfri"
Jag har gått en kurs i TTs för många år sedan men har aldrig behövt det eller kunnat använda det. Har hörapparat i båda öronen och det funkar än så länge hyfsad.