Jippie! Nya hörapparater!
Nu har jag haft hörapparater i 15 år och jag har fått nya ca vart femte år. Tekniken har gått framåt, så nu får jag in mycket mer ljud på dövsidan. Tyvärr kunde vi inte finjustera dem igår, eftersom det var för mycket oväsen på lasarettet pga ombyggnad. Fick en tid för detta i februari.
Nu är hörapparaterna grundinställda och mitt första intryck är, waow! Jag hör så mycket mer och ljuden har en avsevärt bättre klangbotten. Dessa hörapparater har blåtand, vilket jag har testat mot iPad och mobil, med mycket gott resultat.
Jag fick även med ett träningsprogram, vilket jag aldrig har fått tidigare, det gäller att använda hörapparaterna, så mycket som möjligt. Jag använder dem så gott som hela min vakna tid. Först i, sist ur. Man ska vara medveten om att det tar tid att vänja sig vid hörapparat och vissa ljud, t ex nyckelskrammel och pappersprassel, kan upplevas som obehagligt. Det funkar alltså inte som med glasögon att man ser bra direkt, när glasögonen är korrekt utprovade.
Håll ut, träna och tänk efter hur just du vill höra, förklara det för din audionom och hen kommer göra allt som hen kan för att göra dina hörapparater så bra som möjligt utifrån dina förutsättningar och önskemål.
Nu har jag påbörjat en ny hörseldagbok, som jag kommer ta med mig till audionomen i februari.
Bilderna är på mina nya hörapparater och på det träningsprogram som jag fick med.
Länk till min gamla berättelse om att bli med hörapparat: https://horselskadade.ifokus.se/discussion/1428810/vagen-till-horapparat
/Désirée
- Redigerat 2020-12-17 21:33 av DesK
Fantastiskt att tekniken gått framåt med stormsteg.
Även om man inte hör dåligt kan man få hörapparat.
Om man tex har mycket tinnitus kan en hörapparat ta bort en del av ljudet.
Hoppas att du kommer att trivas med dina nya kompisar. 😁
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack, Pyttelite! 😊 Mitt första intryck är så positivt 😊 Så jag kommer nog bli superkompis med dem snart 😃 Jag har hört och läst om det att man kan få hörapparater för att störa ut tinnitus, det låter helt fantastiskt! 😊
/Désirée
Jag undrar hur det fungerar när hörapparater ska störa ut tinnitus. Tinnitus kommer väl inte av ljud som finns på riktigt? Det är väl hjärnan som skapar dem?
#3 Niklas, om jag har fattat rätt så ställer man in hörapparaterna på samma frekvens som tinnitusen och då stör hörapparaterna ut tinnitusen.
/Désirée
#4: Intressant. Min tinnitus kan ha olika ljud så det kanske inte funkar i såna fall, men har man samma så kan det vara bra. Fast jag störs inte direkt av det heller.
Jag ska ju träffa audionomen i februari, så om jag kommer ihåg det, så kan jag fråga henom om hur det funkar med tinnitus och hörapparater.
/Désirée
#5: Både ja och nej. Det finns typer av tinnitus som andra kan höra.
Hörapparater kan användas till att störa ut ljud ungefär på samma sätt som alla olika ljudmattor man kan använda.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här står lite om det (hörapparat och tinnitus) på Hörselskadades riksförbunds hemsida:
https://hrf.se/horapparater-kan-minska-tinnitus-hos-hundratusentals/
Jag hoppas att det kommer bättre teknik även för hörapparater för barn (de är redan bra) men det är såklart svårt också då barn inte alltid har så lätt att förklara vad som är dåligt eller kunde varit bättre.
mvh Martin
#8 Martin, tack för bra tips!
Jag hör nog bättre nu för jag hör en massa olika ljud i huset som jag inte har hört förut 😊
/Désirée