Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 26524 ggr
Mikael ingvarsson
0

Brusande ljud i örat

Hej ja har som sagt fått ett skumt brusande ljud i örat.

De hela började med att ja vaknade upp en dag (efter att ha sovit på mitt vänster öra) och märkte att ja hade lock för örat. Ja trodde att de va vax i örat för att ja haft det förut men efter att ha gått till läkare så konstaterade han att det inte fanns något vax.

Han trodde att de hade nån knytning med rören mellan näsan och örat. Ja fick medicin som skulle rensa lite och efter bara någon dag så släppte locket men istället så hörde ja konstant ett brusande ljud i örat. Som att de blåste konstant i örat.

Först så trodde ja att ja hade fått tinnitus men de stämmer inte riktigt in. Efter några dagar så blev brusandet bättre men det varierar i styrka. Vissa dagar så försvinner de helt och andra dagar så är det ganska kraftigt.

Ljudet/brusandet försvinner även när ja rör på mig, t.ex om ja promenerar, går till köket, rör på huvudet men kommer tillbaka när ja väl slutar röra på mig. Det försvinner även när andra ljud uppfattas, det lixom slutar sen "trappar" det upp till full styrka igen.

Jag flyttade till japan för 2 månader sen och har fått en ganska radikal klimatbyte, från kalla sverige till 30 grader och en luftfuktighet på 90%. Vet inte om detta kan va orsaken till det hela men morsan trodde att de kan vart en bidragande orsak samt att ja har gått upp i vikt på sistonde.

Jag är väldigt orolig över va detta så ja undrar ifall någon annan har någon erfarenhet eller nån gissning till va detta kan vara?

Jag har alltid hört sämre på vänster öra men helt plötsligt så hör ja bättre än ja nånsin gjort förut, de känns som att örat har öppnat sig sjukt mycket och att rören i örat är vidöppet. Och de här satans brusandet gör mig galen!

Tack på förhand

/Micke

DesK
1

Nog kan miljöombytet vara en bidragande orsak till det hela. Du säger att du hör bättre, även det kan vara del i det hela. Jag skulle tro att det är någon slags tinnitus. Eftersom det försvinner när du rör på dig, så kanske det skulle funka för dig att börja träna regelbundet, om du inte redan gör det. 

Blir lite avis på dig 😉 Jag har en japansk hund, se min avatar 🙂 Skulle vilja åka till Japan någon gång 🙂

/Désirée

Mikael ingvarsson
0

Ja trodde först också att de va nån form av tinnitus men av de la läst så stämmer det inte riktigt in. Va ja läst så är tinnitus något som inte slutar, utan är konstant. Mitt slutar när mitt öra uppfattar andra ljud och rör på mig, även små rörelser som att nicka med huvudet får det att sluta. Sen att det vissa dagar slutar helt är jättekonstigt.

Sen att de bara kom efter ja vaknade en dag är också skumt. Ja hade kunnat vänja mig vid det om det var konstant men grejjen att det slutar och startar hela tiden gör det extremt svårt.

Känns som att örat har 2 olika lägen, ett där det är som vanligt att de är lite slutet och ja hör vanligt. (inget brusande ljud)

Och ett annat där ja hör precis allt i hela världen :(

Hjälper ju inte heller att ja käkar nån medicin som läkaren har skrivit ut som ja inte har nån aning om vad det är:(

CessieB
1

Du borde definitivt gå tillbaka till läkaren och dels få tydligare svar på dina funderingar, och dels fortsätta utredningen. Om du inte går tillbaka så har ju läkaren ingen aning om att medicinen inte löste alla problem. Vet inte om det är svårt nu när du har flyttat, men det är uppenbart att du helt enkelt behöver uppföljning. Vem vet, kanske behöver läkemedelsdosen justeras, eller så har något annat strulat till sig. Det är inte bra att sitta och gissa eftersom det är lätt att gissa fel.

Mikael ingvarsson
1

Ja gick tillbaka efter nån vecka efter locket släppte, han trodde också att de kan ha att göra med det plötsliga miljöombytet och att ja har gått upp i vikt/inte rört mig från datorn. Det va då han skrev ut samma medicin för 2 veckor vilket ja tar just nu.

Jag är lite rädd för att gå tillbaka för att han vill köra upp en kamera i näsan på mig och kolla in örat från andra sidan. Men förra gången han försökte så klarade ja inte av det, de kändes så otroligt obehagligt att ja va tvungen att säga till honom att sluta.

Tack för ditt svar CessieB, ja kommer förmodligen att gå tillbaka om de inte blivit bättre om nån vecka. Ja kollar bara runt och kollar ifall nån har haft likadana symptom och kanske vet va det har att göra med :)

CessieB
11

Oj, hu det kan verkligen skrämma bort en patient! Hoppas han kan hitta på några andra idéer när det gäller undersökning. Håller med dig om att det inte låter klockrent som Tinnitus, men det kan ju vara positivt. Tinnitus blir man vanligen inte av med, så om det är något "mekaniskt" fel kan det finnas större chans att det går att bota. Det kräver förstås att de får fram en diagnos… Jag är nyfiken, så du får gärna återkomma med hur det går i slutändan.