Birgittaskolan
Idag har vi varit på besök vid Birgittaskolan. Som det känns nu så kommer vi söka dit. Någon mera som gått eller går på en skola för döva/hörselskadade?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag har gått på Birgittaskolan men det var några år sen! Mycket trevlig skola tyckte jag. Har många fina minnen därifrån och fantastiska lärare och lärarinnor men de lär nog inte vara lärare idag utan har gått i pension. Miljön är fin också. Jag önskar er en fin tid på Birgittaskolan!
Tyvärr så fick jag inte gå i en skola anpassad efter elever med hörselskador utan fick kämpa mig igenom alltihopa i en helt vanlig kommunal skola. Jag började skolka när jag var 12 år och gick i femman…. Men idag är jag själv lärare ;-)!
Hoppas på det bästa för din son nu i en skola anpassad för honom och hans behov.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jag gick i hörande skola till årskurs 8 men sedan ville jag prova på att gå i skola med hörselskadade och döva för att bara se hur det var så då fick jag hoppa på årskurs 10 eftersom de ansåg att jag var långt före i 'kunskap' än de som gick på Birgittaskolan. Det får vara mycket sagt om det men det var enormt kul att träffa på alla mina nya vänner och många är fortfarande mina goda vänner. Jag gick i Örebro i 3 år inkluderat gymnasiet. Sedan flyttade jag hem igen och började jobba och har jobbat på olika ställen fram tills idag.
#3 Ja så upplevde vi det lite att han ligger lite före dom andra i hans årskull. Men vi får se hur det blir när och om han kommer in. Kan ju hoppas han får gå upp enklass, för då kommer han kunna hänga med sina polare i klasserna framöver. Fast kan ju bli så att han går gymnasiet sen oxå i specialskola. Det får framtiden utvisa.
~ Anneli ~
Tycker jag låter bra och jag hoppas att han kan gå upp ett snäpp för skolgången blir annars lite 'slött' om man ligger före de andra men samtidigt så har man också den möjligheten att lära sig t ex teckenspråk när man har tid över.
#5 Som det va nu så blandade dom på lektionerna upp till tre årskullar för att man skulle få ut så mkt som möjligt av lektionen. När vi va på besök så va det 6-7-8 klassare i samma engelska
~ Anneli ~
#6 Herregud, är det så illa!! Det låter inte bra tycker jag för det är skillnad på 6or och 8or men kanske inte i dövas/hörselskadades värld?
#7 Nja illa vet jag inte. Om någon är bättre på engelska och någon sämre, eller om någon missat mycket i sin förra skola så är det ju bra att man kan få den undervisning man själv behöver.
Jag hoppas verkligen ( och det kommer jag se till) att min son får den undervisning han behöver.
~ Anneli ~