Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketttinnitus
Läst 29369 ggr
FruKristina
11

Tinnitus och förkylning

Hej på er!

Hittade det här forumet för ett par veckor sedan och har läst kring en del sen dess. Jag har tinnitus på ett öra snart 3½ år tillbaka och har inte haft några större problem med det, förutom första halvåret som var jobbigt. Valsade runt bland husläkare och naprapat och alla kunde förstås bota det pipande örat. Men nej. Så till slut gick jag till en öronläkare och fick konstaterat att jag har en mycket lätt hörselnedsättning och att tinnitusn troligen beror på den. Sen vande jag mig mycket snabbt och hörde lite bara om det var tyst kring mig.

Så i julas, blev jag helt tagen på sängen när jag plötsligt fick jätteproblem. Örat tjöt, sömnproblemen kom förstås och koncentrationen försvann. Har egentligen ingen aning om vad som hände. Tinnitusljudet är mycket högre än tidigare och det har blivit fler olika toner. Jag var hos en audionom i februari och hörseln har skjunkit, framför allt på mitt tinnitusöra och framförallt i diskanten. Så nu ska jag på utredning på sjukhuset i maj så får vi se vad det mynnar ut i.

Jag har börjat vänja mig vid de nya ljuden. Märkligt vad man kan anpassa sig. Just nu har jag fått en rejäl förkylning och örat låter som en orkester där massor av instrument låter. Har till och med svårt att räkna hur många olika ljud det är som hörs nu. I natt drömde jag att jag analyserade min tinnitus och lyssnade på olika ljud. När jag vaknade till mitt i natten konstaterade jag att örat lät otroligt högt. Sen somnade jag om och fortsatte drömma om tinnitusljuden. Märkligt. I måndags vaknade jag med ett stilla tjut i mitt tysta vänstra öra, men det försvann under dagen. Troligen också ett utslag av förkylningen.

Någon annan som får märklig tinnitus vid förkylning?

Gatukorsning
3

Jag har alltid tinnitus, med ett evigt tjutande i båda öronen. Tycker dock att mina hörapparater oftast är ganska bra på att maskera bort tinnitusen, men inte alltid eller hela tiden.

Precis som du skriver så förvärras min tinnitus också och blir liksom mer oberäknelig när jag är förkyld. Jag upplever att ljuden kan förändras i såväls styrka som själva tjutljudet. 

Stress, sömnbrist, förkylning, när jag är ledsen/arg eller när jag har befunnit mig i ljudmiljöer som har varit mycket krävande för mig påverkar min tinnitus på olika sätt. En vanlig dag är det första jag hör när jag vaknar att det tjuter i örat och det sista jag hör innan jag somnar är också tjutet.

Det som funkar bäst för mig är faktiskt spikmatta.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

knuttan40
0

Måste passa på att fråga hur ni gör för att kunna somna?

Jag har haft tinnitus i någon light form i många år men inte haft besvär hela tiden på långa vägar. Sover alltid gott om natten och hör ljudet ibland om jag lägger mig på det örat.

Nu när jag hade en fruktansvärt spänd nacke, käkar och halsmuskler och i förra veckan kom ett tinnitus ljud som inte är tjut utan det "låter" Det känns som jag har ngt i örat fast i dag är den biten bättre.

Jag har en mamma med hörselnedsättning, tinnitus och meniéres och en bror med trolig menierés och hörselnedsättning.

Mitt störa problem just nu är att jag inte kan sova. Fick en liten högtalar kudde från hörselvården i går och testa men jag upplever att ljud gör mitt ljud i örat ännu värre. När jag vaknar på morgonen så är det tyst förutom i morse när jag använt ljud hela natten.

Mvh Zanna

FruKristina
1

Hej!

När det var som värst där i julas så tog jag en gammal mp3 spelare jag hade liggande och fyllde med lugn, klassist musik. Hjälpte lite att somna när det var som värst.

Allra bäst hjälpte det att inte vara så trött när jag la mig. Låter konstigt, men när man inte sover så blir man jättetrött och det tjuter ännu mer. Iallafall på mig. Så jag försökte sova en liten stund på dagen. Då var jag inte lika trött på kvällen och det gick mycket bättre och jag behövde inte använda mp3-spelaren. Nu har jag vant mig och har lagt spelaren i lådan igen. Vissa kvällar låter örat väldigt mycket och samma på natten ibland. Men det stör mig inte alls lika mycket nu. Det är som om kroppen inte behöver reagera på ljudet längre.

Sen tycker jag att lite massage för din spända nacke etc borde vara bra. 

Lycka till med sovandet!

Gatukorsning
0

#2 Tinnitus kan vara många olika ljud och det är olika för olika personer. Jag har som ett billarm i öronen, medan det finns tinnitus som är mera som tick-tick-tick-ljud eller ringande klockor. Olika för alla.

När det gäller att kunna slappna av och sova så är det som sagt spikmatta som fungerar absolut bäst för mig, alternativt att jag somnar på soffan framför en dålig actionfilm…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

FruKristina
1

Jag har massor med olika ljud i mitt tinnitusöra. Från ett brus, till fler olika toner till ett högt tjut. Är jag trött så blir det allt på en gång. Har varit på ett förstabesök på sjukhuset och väntar på kallelse till hjärnsamsaudiometri.

Jag har fått ärva en brusapparat av min svärfar som jag använder ibland på dagarna. Den tar faktiskt bort det värsta tjutet. Insatsen i örat är lite för stor så den gör ont efter ett tag. Men det kanske går att få en ny som passar mitt öra?

Spikmatta! Låter inte som helt njutbart att sova på. Men det kanske avleder från tinnitusen?

Gatukorsning
2

#5 För min del så funkar detn på så sätt så att jag blir avslappnad och lättare kan somna. Sedan brukar jag vakna efter någon timme iofs och tar då bort den, men jag somnar om snabbt. Och just det att jag slappnar av i musklerna gör ju så att tinnitusen avtar känner jag. Jag har tinnitus jämnt, det är det första jag hör på morgonen när jag vaknar och det sista jag hör innan jag somnar, så det är klart att det påverkar mig på så ssätt att jag blir tröttare än många andra. Hörselnedsättning (alltid beroende av hörapparater för att höra) OCH tinnitus är jobbigt, men man får liksom hitta vägar i vardagen ändå.

Jag tycker nog att du ska vara mycket försikig med att använda en insats som inte är anpassad efter ditt öra, förstår att det gör ont just därför. Jag tror inte att det kan skada ditt öra egentligen, men det är nog besvärligt. Sedan så är det ju bra med själva brusapparaten, men vad jag förstår så är inte den heller anpassad efter dig. Har du fått någon audionom att vända dig till? Ring då och fråga vad de säger och vad de rekommenderar angående användadet av en annan persons brusapparat/insats. Jag kan ingenting om detta, men har själv haft så att säga vanliga hörapparater i 10 år så vad det gäller just insatser förstår jag lite bättre.

KallaMigMimmi
0

Tycker det er otroligt att man ens kan sova endel dagar men tycker att bara man kan hitta en tanke eller drøm att fort hoppa in i så kan det sleppas 

Jag tycker att min tinitus påverkas extremt mycket av elektroniska aparater som kylskåp ventelation och allra mest internet :( som jag alltid kopplar ut då det inte avends. er det fler som har problem med de elektroniska signaler?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

FruKristina
0

Jag kan nog kolla med audionomen jag var till i vintras om de kan fixa en insats som passar mig bättre. Jag har bara nesatt hörsel på mitt tinnitusöra. Det andra hör normalt och har ingen tinnitus. Samanlagt gör det att jag hör för bra för att använda hörapparat. Just nu är jag på utredning på sjukhuset eftersom tinnitus och hörselnedsättningen är ensidig. Ska på hjärnstamsaudiometri om några veckor.

Jag hör också tinnitusen mer eller mindre jämt. Det första och det sista som sagt. Och en hel orkester också. Man blir lite trött emellanåt.

Jag tycker inte att min tinnitus påverkas av elektroniska signaler. Däremot påverkas den av min trötthet. Är jag trött ökar ljudet på ordentligt. Är jag pigg är  inte det värsta tjutet med och volymen är lägre.