Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettförvärvadhörselskada
Läst 4968 ggr
Busylizzie
2

Operation - era erfarenheter

Jag har en ensidig hörselskada och tinnitus. Man vet inte riktigt vad det beror på och jag har haft den sedan cirka 15-årsåldern, tinnitusen möjligen något kortare tid. Jag har aldrig haft öroninflammation eller liknande. Nu, när jag har hört dåligt i nästan 20 år, vill min läkare operera, öppna upp örat för att se om det kan vara något fel i mellanörat. Hon vet inte om hon kommer att hitta något att göra något åt, men kanske. Hon säger också att risken för att min tinnitus ska bli värre, det enda jag oroar mig för, är mycket liten. Jag har provat hörapparar, men det funkade inte. Jag har bestämt mig för att göra operationen, men har inte riktigt fått klart för mig hur den egentligen går till. Funkar det så är det fantastiskt, funkar det inte så kan hörseln inte bli så hemskt mycket sämre, jag räknar ändå alltid bort mitt dåliga öra. Det enda skulle vara om tinnitusen förvärras, det är på gränsen till vad jag klarar nu ibland. Jag har sökt på nätet efter bilder eller videor, men hittar ingenting. Som jag förstår så ska de liksom skära upp bakom örat och komma in i mellanörat den vägen. Men jag fattar ändå inte, vad gör de liksom med hålet som blir? Rätt in i örat? Så min fråga är, är det någon som gjort en liknande operation? Det är alltså inte otoskleros de misstänker, utan någonting annat. Och, finns det någon bra sida/film/bok där man kan se hur själva operationen går till? Jag är inte rädd för äckliga bilder. Och, tror ni jag kan lita på att inte tinnitusen blir värre? Jag vet egentligen inte varför den skulle bli värre, men vet ju att vid otosklerosoperation kan den bli det. Min läkare säger att det här är en helt annan operation.

giffan
1

MIn son gjorde en operation när han va 6 eller 7 tror jag.

Då öppnade dom bakom örat och tog ut och bytte trumhinnan. Samtidigt rensade dom i mellanörat på kalkavlagringar.

Vi fick förklarat att dom öppnar bakom örat, snyggt snitt så ärret syns inte ens. Viker undan örat och sen är det lixom öppet och klart att arbeta.

För min grabb blev operationen lyckad på så sätt att dom kunde laga hålet i trumhinnan som va helt öppen före. Men det var så mycket kalk i örat så där blev det besvärligare. Så långt in i örat kan dom inte se förrän dom öppnar och i det här fallet var det värre än dom trodde.

Nu har han knappt någon hörsel på det örat, och ska kunna, om han vill, göra en operation till för att försöka få tillbaka hörseln på det örat. Men ännu så vill han inte för han tycker han klarar sig bra med den hjälp han har nu. Och han är nog rädd att det ska bli sämre, vilket det kan bli.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

marlu050
1

Hej!

Jag hittade en länk om hur man opererar akustikusneurinom genom en så kallad translabyrintär operation. Den är nog mer omfattande än det du kan behöva göra men det kanske kan ge en hint om hur det går till, i början av operationen i alla fall. För mig hackar filmen så den är lite jobbig att titta på, men det är bättre än inget.

http://www.orlive.com/prohealthcare/videos/prohealth-care-to-webcast-educational-brain-surgery-program?view=displayPageNLM

Jag jobbar själv på ett sjukhus (med IT dock) och vet att våra läkare har tillgång till filmer som beskriver operationer inom olika områden. Du kan prova att höra av dig till din öronklinik och fråga om du kan få tillgång till en sådan film.

Mårten