Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettbemötande
Läst 3649 ggr
Leffe
5

En del av mig

Hur är det att vara ung och hörselskadad i en hörande värld? Vilka hinder möter man? Och vilken grupp vill man helst identifiera sig med, de hörande eller de döva?

Nu kommer en dokumentserie i teve - En del av mig. Fem halvtimmesprogram om fem ungdomar med hörselskador. Det handlar om  uppväxtvillkor, drömmar och möjligheter att påverka sin situation. Men också diskriminering, motgångar och utanförskap.

En del av mig visas i SVT1 med start 8 maj kl. 22.00 och finns sedan i UR Play. 1 maj sänds Inte samma chans, en debatt om villkoren för döva och hörselskadade ungdomar där unga döva och hörselskadade möter ansvariga från bland andra Utbildningsdepartementet och Skolinspektionen. Debatten leds av Kattis Ahlström och sänds kl. 22.00 i SVT1. Den finns sedan i UR Play. 1 maj sänds en debatt om villkoren för döva och hörselskadade ungdomar kl. 22.00 i SVT2.

DesK
0

Det här måste jag titta på! Tack för tipset Leffe! 🌺

/Désirée

Tarotstollan
0

Det låter intressant, skall försöka komma ihåg att titta på det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gatukorsning
4

Jag har inte sett serien men såg debatten igår och tyckte att det var mycket intressant. Tyvärr finns det vissa saker som jag alltför väl känner igen i min egen uppväxt.

Jag tyckte att debatten var bra och intressant, men att politikerna "kom undan" lite för lätt ändå. Vad tycker ni andra?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

CessieB
3

Nja, tyckte inte att det handlade om att komma undan. Det var en del av dem som verkligen tycktes ha svårt för att ta till sig ungdomarnas perspektiv. Hoppas att de funderar vidare på det som sas, och gärna tittar på inspelningen av debatten och den kommande serien.

Det är svåra frågor, och viktiga, eftersom det handlar om att kunna delta i samhället som döv eller hörselskadad. Ingen skola skulle få för sig att anställa en duktig nyinvandrad lärare som inte kan svenska. De skulle absolut kräva att personen lärde sig språket först hur skicklig han eller hon än är som pedagog. Varför är det då ok att anställa lärare som inte är fullt teckenspråkiga på dövskolor? Lärarna kommer ju att presentera en massa nya och besvärliga begrepp inom sitt ämne, och i de fall ska det ju vara de som ska leda elevernas språkutveckling och kunna förklara hur olika facktermer inom deras ämne används korrekt på teckenspråk.