Väckarklockan som verkligen väcker...
Hej! Jag är en hörselskadad tjej som har hemskt svårt att vakna upp på morgnar:-( Brukar använda vibrator i mobiltelefon men det hjälper inte så mycket. Har kollat på nätet och vet inte vad man ska välja… Hur vaknar ni? Vad funkar bäst för er? Har ni några tips och råd? Tacksam för alla svar:-)
Hej! Det beror helt på vilken slags hörselnedsättning du har. Själv använder jag mobilen, där jag har satt upp ringsignalsvolymen till max och sedan experimenterat med ringsignalerna tills jag hittade en som hördes bra utan hörapparater. Olika ringsignaler låter ju mest i olika frekvenser, och då letade jag efter sådana som låter mycket i de frekvenser jag fortfarande hör rätt bra.
Vibratorn i telefonen låter ju inte så mycket. Kanske funkar det om man lägger den under kudden eller så, men att mobilen så nära huvudet hela nätterna är nog knappast hälsosamt skulle jag tro.
Om det är så att mitt tips inte funkar för dig och om du har letat runt efter olika slags väckarklockor, så är kanske det bästa att be hörselvården om hjälpmedel. Det finns vibrerande väckarklockor som man kan lägga under kudden och som skakar så pass att du enkelt vaknar.

Tack för svaret. Problemet är att jag inte hör när det ringer:-( Hur högt det än ringer. Jo, jag brukar använda mobilens vibratorn men den är så svag att jag sover vidare:-) Även om jag känner den så slår jag den av varje gång den vibrerar… Jag behöver verkligen något starkt. Men tack för tipset om hörcentralen. Dit ska jag ringa och be om hjälp. Sista gången jag var där så pratade dom om en tredagars kurs där man bekänner sig med alla hjälpmedel som finns för hörselskadade. Det vore bra att prova först innan man köper något. Men jag undrar om det är verkligen så att det är svårare för hörselskadade att vakna upp på morgonen… Har flera bekanta som är hörselskadade och alla behöver hjälp av en annan person som väcker dom… Eller är det en fråga om ansvarskänslan?
Hur lätt man vaknar är nog väldigt individuellt. Det borde inte vara skillnad mellan hörselskadade och normalhörande. Första steget är att få tag i en riktig vibrerande väckarklocka. De används av mängder av döva utan problem. Du kan ju experimentera med att förbättra sömnen också. Kanske sover du för lite? Om man alltid går och lägger sig vid samma tid och stiger upp samma tid, så blir det säkert också lättare att vakna. Men kolla in vibrerande klockor av det slaget som döva använder.

Jag har provat lägga mig i tid, på samma tid, väldigt tidigt på kvällen men jag är morgontrött ändå. Jag behöver minst halvtimme av vibrerande mobil för att kunna kliva ur sängen… Så, jag börjar fundera om det är bara min egenskap eller dom flesta hörselskadade/döva har det svårt att vakna upp för att vi sover ju så djupt och inte blir störda av något ljud och därför tar det en viss tid innan man blir helt vaken?
Har vibrator under huvudkudden. Funkar så att jag stället klockan framför signalupptagare när den ringer startar vibratorn, denär även kopplad till brandvarnarna , så det blir samma sak där.
Hälsningar Gnidde.

Jag fick min väckarklocka från hörselvården. Den har otroligt högt ljud om man väljer att ha det på, blinkar med ett "vasst" ljus och har en vibrator kopplad till som man lägger under madrassen eller kudden. Hade även ett larm på barnen när de var små som var kopplade till den samt till en "klocka" man kunde ha på armen.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#6 Vad är det för märke på den? Har du något foto? Kan ju vara bra för andra att få se hur den ser ut 🙂
/Désirée

http://www.earstore.se/kategori48-Hjalpmedel-Bellman-Visit.htm
Bellman visit väckarklocka heter den och finns på sidan ovan till den babyvakt, sängvibrator. Hittar inte klockan men pager är liknande variant.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Tack! 🌺
/Désirée

Jag vaknar ju 5.30… Man vill ju inte väcka hela huset med tanke på väldigt högljudd väckarklocka…. Det finns ju olika vibratorer men tänkte om någon hade tips på vilken som är bäst/bra.
Allt behöver inte se så fult ut - väckarklocka för döva.
Det jag reagerar på är att man måste ha ett armband medan man sover och det är förstås en nackdel tycker jag. Har ni sett några snygga väckarklockor?
#11 Den är riktigt snygg :) Tack för tipset!
/Désirée
#11 Den såg bra ut. Håller med om att det skulle vara väldigt störande med ett armband medan man sover.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag har en sån här och jag lovar att du vaknar upp av den :) mycket bra vibration under kudden när det är dags!! http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/hager-shake-awake-jumbo-vackarklocka-for-horselskadade.html