Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 6612 ggr
Kekkina
0

Jag ska få hörapparater...

Jag var på återbesök och uppföljning hos öronläkaren och det visade sig att hörselnedsättningen blivit sämre… Audionomen kom in i det lilla ljudisolerade rummet och berättade att jag omgående borde börja med hörapparater på båda öron. Egentligen ligger jag inte tillräckligt högt för att fyndet beviljat men hon sa att mitt gränssnitt på 21 i kombination med den tinnitus jag har samt det yrke jag utbildar mig till gör att jag bör bli beviljad. De säger att det är ärftligt och att jag ändå inom en snar framtid kommer att hamna på 25. Så nu har jag en tid till en audionom som ska prova ut apparater, är dock en aning nervös inför det här. Borde jag ta upp att jag är musiker/blivande musiklärare trots att det står på pappret jag fick med mig? Så att det blir rätt? Är det någon som vet vad TMV4 21/21 betyder? Är det den typ av apparat jag ska ha. Audionomen sa att jag skulle ha en avancerad modern variant med FM- anslutning. Vad är det för typ av apparat? Oj så många frågor jag har. Jobbigast är nog att veta att det kommer bli sämre och att jag inte kan göra något :( apparaterna är jag glad över bara de hjälper då jag kan höra vad elever, kollegor och lärare säger. Tacksam för svar.

Kekkina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild på pappret från audionomen…

Kekkina
0

Åh glömde ringarna är höger öra och kryssen vänster den streckade linjen är när hon kollade på ena sidan med någonting som skickade ljuden in i benet(?)

leemland
0

Ja , alla dina frågor ska du ställa till din audionom! Och även om det står i papprena så kan det vara bra med upprepning, för alla :)

Vad TMV4 21/21 är har jag tyvärr ingen aning om.

Lycka till!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Kekkina
0

För mig känns det otroligt viktigt att de funkar med musik IOM att det är mitt yrke! Provade att googla Tmv4 men kom upp bilar haha i pappret ser det ut att vara en benämning på typen av apparat jag ska ha.

CessieB
0

#2 benledning. Det är för att kolla om skadan sitter i innerörat. Om innerörat är oskatt så är det bara "mekaniken" som strular och kan man återfå normal hörsel om man låter ljudet ledas via benledning istället för det som inte funkar i yttre delen av örat. Såvitt jag förstår så är det dock ovanligt, utan det vanliga är att exempelvis hörselcellerna i innerörat är skadade. Dessa kan tyvärr inte ersättas. Skriv upp frågorna och be doktorn eller audionomen förklara nästa gång!

Kekkina
0

Men antar då att det är det sistnämnda som är fel? Eftersom "benkurvan" är bättre?

CessieB
0

TMV4 21/21: ingen aning. Förmodligen inte en hörapparat. De brukar ha märkesnamn som är lätta att söka på för reklamens skull.

leemland
0

Om det står på audiogramet så är det nog inte apparatnamnet.

Ska se om jag hittar något av mina gamla audiogram ikväll eller imorgon och om det kanske är något som står på alla.. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Kekkina
0

Det står så här "TMV4 21/21 - finns goda skäl att hjälpa ****** genomföra sin utbildning."

Kekkina
0

Förlåt för alla frågor men en till… Kan man lyssna på musik i lurar med hörapparater?

leemland
0

#9 Det kan hända att det är en kod eller liknande för hörapparat.

Men jag återkommer imorgon när(om) jag hittat papprena och kollat igenom dem :)

/ J 

Kekkina
0

Tack leemland

CessieB
0

Det ser inte ut att vara så stor skillnad… Men det är det audionomerna är till för. Hjälpa till att diagnosticera och hitta bästa lösningen, så det är bara att fråga på vid kommande besök. Jag blev själv orolig för musiken, trots att det bara är en hobby för mig. Klart att du ska ta upp det. Men det viktigaste tror jag är att du helt enkelt är rädd om hörseln för att inte skada den mer än nödvändigt framöver. De kan sällan säga bestämt hur snabbt det kan komma ytterligare förändringar. Har du tur så är det inga problem att fortsätta som musiker fram till pension men med lite hjälp av hörapparater. Har du otur så kan det komma någon tidpunkt så du till slut bestämmer dig för att byta karriär. Men ingen anledning att oroa sig så länge hörselnedsättningen är så pass liten som den är i diagrammet. Dra nytta av hörapparaterna och var kreativ. Stöter man på bekymmer går det ofta att komma runt med lite vilja. FM-system är "radio"-sänt ljud. Använder skälv sådant i jobbet och det är toppen. Du kan till exempel lägga en mikrofon på konferensbirdet och bra ljud in direkt till hörapparaterna. Tror inte att det brukar vara inbyggt, utan man har ofta en mottagare som tar emot radiovågorna runt halsen och sedan skickar vidare dem till hörapparaterna. Men du kommer säkert att få allt förklarat för dig och få prova. Det låter i alla fall som att du är bra omhändertagen av hörselvården.

Kekkina
0

Ja bra blir det nog. Sist jag var där var för två år sen och dem sa att det förändrats en hel del sen dess. Hur som hällts så hoppas jag på många år till innan det blir som för till exempel min morfar. Ja audionomen sa något om en mikrofon och en mottagare. Tack för er tid!

leemland
0

Kekkina: Jag har tyvärr inte hittat något audiogram än men jag fortsätter leta ändå :)

/ J 

Kekkina
0

Tack ännu en gång Leemland.

Kekkina
0

Hm en fråga till som poppade upp är hur Fungerar det att lyssna på musik. I hörlurar? In-ear hörlurar fungerar inte va? Och om man kan lyssna med vanliga hörlurar har ni något tips vad varför hörlurar som fungerar bra?

CessieB
2

#17 - Det är nog ett problem ja. Oticon har en lösning för sina hörapparater som heter "Streamer", om de nu inte har något ännu nyare. Det är en dosa som man hänger runt halsen och som används till: 1) Fjärrkontroll (justera volym/välja program) 2) handsfree till telefonen. (Du får ljudet direkt in i hörapparaterna och bra mikrofon finns på dosan.) 3) lyssna på strömmat ljud via bluetooth från mobil eller dator, alternativt via sladd. Andra tillverkare måste väl ha något liknande kan jag tro. Tror också att vissa av halsslingorna som säljs för ihpokoppling med mobil också kan anslutas med sladd till ljudkällor. Audionomen borde ha förslag, för det är ju en grundläggande fråga idag…

Kekkina
0

Ja det är ju det och jag är helt beroende av min musik. Men att ha vanliga hörlurar utanpå öronen funkar alltså inte?

leemland
1

#19 Det kan funka, men det är stor risk att det blir rundgång. Men det bästa är att höra med audionomen.

/ J 

Kekkina
0

Jag får göra det. Ett gigantiskt problem för mig är att jag är helt beroende av att höra med hörlurar när jag spelar in musik. Får kanske ta av apparaterna då?

leemland
2

JA de kan du göra. Jag har för mig att där är någon form av hjälpmedel som man kan koppla till apparaterna när man lyssnar på musik.. Men som sagt har jag bara för mig de :P

/ J 

Kekkina
0

Problemet är att det inte kan vara någon fördröjning

CessieB
1

Fördröjning tror jag faktiskt inte att du behöver oroa dig för. Det som går långsamt är att byta mellan olika program i hörapparaterna, men själva bearbetningen av ljudet har jag aldrig upplevt - eller hört talas om - skulle vara något problem. Hörlurar är ju också elektronik. Om det inte blir fördröjning i hörlurarna, så finns det inte direkt någon anledning till varför hörapparater skulle vara märkbart långsammare. Men du får prova. Så länge hörselskadan inte är för stor så är det enklaste helt klart att ta av dem när du spelar in. Två saker: ett, var försiktig med volymen i hörlurar så att du inte skadar hörseln på grund av mycket lyssnande av det slaget. Två, hörselnedsättning förvränger hur bra man hör olika frekvenser, vilket innebär att du kanske borde få mer korrekt ljudåtergivning med hjälp av hörapparater med ett musikprogram än med hörlurar som inte tar hänsyn till din hörselkurva? Intressanta frågeställningar, och kanske borde de ställas till någon audionom som jobbar med just musiker eller som har det som specialintresse.

Kekkina
0

Det är min lärare som påstår att det blir fördröjning om man överför ljud via bluetooth. Hur som så har jag svårt att uppfatta en hel del av ljuden i musikproduktionen så jag får nog klura lite på det där. Hur omständligt är det att ta i och ur hörapparater egentligen?

CessieB
1

Tja, det kanske kan stämma om bluetooth. Du får nog testa för att veta säkert om det är ett problem. Fast om det är just bluetoothen det hänger på så är det bara att använda vanlig sladd till "dosan" man har runt halsen. Från dosan är det ju teleslinga till hörapparaterna. Tja visst är det lite pill att sätta i och ta av hörapparaterna, men löser det sig inte på andra sätt så är det ju en väg. :) Jag tror att du helt enkelt behöver prova dig fram och diskutera med audionomen. De dåliga nyheterna är att det är besvärligare med hörselnedsättning än med normal hörsel. Det du skriver om är exempel på saker som blir jobbigare. De goda nyheterna är att det ofta går att lösa ganska mycket med lite kreativitet. Det kan kännas som att det dyker upp många frågor och problem samtidigt när man börjar med hörapparater, men ta bara itu med dem en i taget och diskutera med hörselvården eftersom de ska ha lite koll på vad som finns att välja på. Du kommer säkert att göra flera återbesök, och många saker får man lösa efterhand eftersom det kan vara svårt att avgöra på förhand. Hur jobbigt det är att ta i och ur hörapparaterna i studion beror till exempel på hur stressigt det är hos er, om du är bekväm med att göra detta inför kollegorna, om det finns bra plats att lägga dem på utan att de riskerar att trilla ner och gå sönder, och hur bra ljudkvalitet du tycker att du får med andra alternativ. Det kan till och med vara så att du tycker att det är enklast att plocka i och ur hörapparaterna i början, men att du senare hittar en smidig slinga som fungerar perfekt eller att hörseln försämras så att du byter alternativ. Var beredd på att lägga lite tid och var inte rädd att gå tillbaka till hörselvården och fråga igen om något fungerar dåligt!

Kekkina
0

Den där dosan? Är det något man alltid måste ha runt halsen eller är det bara till teleslinga? Och teleslinga vad är det egentligen. Tur att det finns sådana som er som vet och kan svara.

CessieB
1

Nja, det fungerar lite olika beroende på vilken hörapparatstillverkaren är. Helt kort: Även med hörapparat är det svårt att höra på avstånd eller lyssna i exempelvis telefon eller lurar. Därför har de flesta hörapparater ett så kallat t-läge där man kan få in ljudet direkt i hörapparaten. Detta fungerar genom att man placerar en slinga antingen runt ett helt rum eller exempelvis runt halsen eller på andra vis. Slingan skapar ett magnetfält som hörapparaternas t-läge fångar upp. På så sätt kan du höra vad en föreläsare säger i sin mikrofon, på bio, eller om du har en telefon med inbyggd slinga, eller om du kanske har ett system till tv:n. Men sådant här visar och förklarar audionomen när du har vant dig vid själva hörapparaterna. Man blir snurrig om man försöker lära känna alla möjligheter som finns med detsamma. :) Berätta för audionomen när något fungerar bra eller dåligt så får de lotsa dig rätt.

CessieB
0

Förresten, har du sett att hörsellinhen har lite info om hjälpmedel utöver hörapparater? Svaren är i kortaste laget, men ger i alla fall lite introduktion.

Kekkina
0

#29 nej det har jag inte? Ska tillbaka till audionomen imorgon, hon har beställt hem phonak exelia art m apparater som jag ska få imorgon och prova. Hon rekommenderar annars widex fusion 3033 (tror jag dom heter) men då får jag punga ut med för mig mycket pengar (runt 7000kr) Hon sa att fördelen med dem är att dom kan tona bort tinnitusen och att dom kommunicerar med varandra. Widexapparaterna verkar helt klart bättre just pga zengrejen och att dom automatiskt sänker ljudet när det behövs (läser till lärare) men ja, jag hoppas det funkar men phonak-apparaterna då kostnaderna bara blir 900kr… Någon som har erfarenhet av dessa apparater? Jag ska ha med öppen lösning förresten.

Kekkina
0

Widex clear330 fusion var det

m8575
0

Jag håller precis på att "bränna" in ett par Widex clear 330 fast då som version "Passion". Dvs. Mikro varianten med Reciever in Canal.

Jag hittade på nätet vilka hörapparater som SLL hade upphandlat så då fick det bli den istället för den första som min audionom föreslog (som vid kontroll inte klarade SLLs upphandlingskrav).

De verkar rätt bra även fasst det  nog dröjer lite innan jag har vant mig vid att ha hörappar…

Kekkina
0

#32 mitt landsting beviljar tyvärr inte apparater som har de egenskaper som widex-modellen har, synd tycker jag för tror egentligen att de hade passat mig bättre. Tinnitusen är riktigt enerverande och just i skolmiljön tror jag att det hade varit suger att hörapparaterna sänker volym automatiskt vid behov. Jag börjar med phonak-apparaterna och hoppas på att det blirmbra, om de inte funkar fick jag lämna tillbaka dem och prova widex-modellennistället :)

Kekkina
0

Nu sitter jag här med apparaterna i öronen och dörrar dem varit hela agen! Jag hade föreställt mig att det skulle vara jättejobbigt länge innan jag vant mig men det har fungerat jättebra hela dagen! Ända som stör mig lite är att det kliar emellan åt men det är inte alls så mycket som första timmen, känns som en otrolig lättnad behöver inte sitta och spänna mig längre, satt på ett café och kunde samtala med min vän idag, utan problem… Det har jag inte kunnat göra på så länge

Ceciliaolucifer
1

När man har hörlurarna på sig så kollar man hur innerörat fungerar. Man letar efter en så kallad sensorneural hörselnedsättning.

När man har benledaren på sig vill man se hur mellanörat fungerar, man letar efter ett ledningshinder det vill säga en konduktiv hörselnedsättning. 

TMV4 står för Tonmedelvärde. Då tar man hörtrösklarna på fyra frekvenser och delar det. Det gör att man får en uppfattning av hörselnedsättningens grad, och på detta vis kan man få fram bästa eller sämsta örat. 

Du har en måttlig hörselnedsättning rent objektivt. En normalhörande har hörtrösklar på 20dB eller mindre, (det vill säga 15,10,5,0,-5,-10.) Det man räknar som 0 är ett standardiserat mått beräknat på unga öronfriska. 

Musiker som har hörselnedsättningar är tyvärr sett generellt svåra att få "nöjda". En hörapparat är ett hjälpmedel och ingen lösning och absolut inget som gör att du återfår hörsel till det normala. Men med din milda hörselnedsättning så tror jag att du kommer att bli nöjd med din hörapparatanpassning. 

Anledningen till att din audionom vill ge dig en avancerad höraapparat är för att du kommer i framtiden kanske kan komma behöva mer avancerade tekniska hjälpmedel, så det är bara att tacka och ta emot :)

Ditt jobb tycker jag, är att försöka hitta musiker med hörselnedsättningar som har hörapparat och fråga vilka hörapparater dom har, och vilka modeller dom rekommenderar. En del märken har ett mildare/mjukare ljud än andra. Sånt här skiljer sig mellan hörapparatmärkena. Musiker vet ofta hur dom vill att det ska låta. Oftast (i många landsting) har man en prövotid, så prova olika hörapparater från olika märken.

Det finns inget som säger att din hörsel behöver försämras till TMV4 25 inom en snar framtid. Jag vet ju inte hur er diskussion gick, men ett sådant uttalande låter märkligt. 

Angående din tinnitus så är det möjligt att du upplever den som mildare efter du har vant dig med hörapparat, de ljud hörapparaten förstärker kan vara tillräcklig som förstärkning. 

Är det öppen anpassning du har? och det kliar? då kan det vara så att domen är för liten eller för stor, eller att ljudslangen är för lång eller kort. Så det blir friktion :)