Skola
Undrar om någon här har gått eller går på skola anpassad för döva/hörselskadade?
Hur upplever ni det? Får ni mera hjälp och stöd mot i vanlig skola?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Örebro har 3-4 skolor. Inte säker med namnet.
Kristanstad Norrtull skolan
Hässleholm Silva skolan
#1 Ja, vi bor nära örebro. Men undrade i frågan om någon går eller har gått i sån skola, som kanske kan berätta lite hur det är.
~ Anneli ~
Jag har inte gått i någon sådan skola, men var påväg att få börja i hörselklass, det blev dock inte av. men jag vet iallafall att det är få elever, typ 5-6 .. och att de har mycket teknisk utrustning oftast. Det är enklare för de som behöver hjälp att få det fullt ut eftersom flera kanske behöver samma hjälp och läraren är utbildad till det. Läraren vet hurska bete sig också så jag antar att man kanske inte "skäms" lika mycket heller i sådanna där pinsamma situationer som kan uppkomma i en vanlig klass eftersom det är färre elever med samma problem också
Jag var på Norretullskolan i Kristanstad. Jag skulle varit på stora skolan Nosaby. I min klass var vi två som vara hörselskadade. Det var 5st samtidiga i olika ålder i olika klasser. Vi har egen klass. Där det behöver en reservklass/lärare. Alla är hörselskadade kan vara på Norretullskolan klass 7-9.
Idag ska skolan revs. Det kan pratas saken 5-10 år sedan. Det ska bygga en hyreshus istället för skolan i centrum.
Silvaskolan har jag på besök. Inte mer än detta. klass 1-6 tror jag.
Örebro, jag har aldrig besök till Örebro. Idag tror att jag skulle var med till Örebro istället. Mina föräldrar ville att jag inte vara där.
Idag har hänt för mig att jag skulle vara i Örebro med Teckenspråk som barn/ungdomar, pga sjuk 2,5 års sedan -> med Afasi mm.
Nu har vi varit på besök på Birgittaskolan i örebro och kommer söka dit.
~ Anneli ~