Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 5941 ggr
evios
0

Hörapparat eller CI?

Hej!

Det här är ett inlägg/fråga från en ny medlem. Jag är en dam i mina bästa år som har varit hörselskadad på båda öronen sedan födseln. Har haft hörapparat sedan 14 års ålder är idag 60+. Tyvärr är det ju så att alla skavanker blir sämre med åren så också min hörsel.

För några veckor sedan besökte jag hörselvårdsavdelningen och blev då rekommenderad att få ett cochleaimplantat på mitt sämsta öra.

Jag funderar och funderar. Men har tackat ja till utredningen. Så igår hade en god vän titll mig talat med vår hörseltekniker - han som kan allt om hörapparater etc - och nämnt att jag hör på med utredning och CI. Eftersom hörselteknikern mycket väl vet vem jag är så hade han sagt Nej, nej det ksa hon inte göra. Det finns idag så bra hörapparater - starka hörapparater - som visserligen är mycket dyrare så han menade att det var något för mig. Och att man kan få hjälp via Försäkringskassan om man fortfarande arbetar - vilket jag gör.

Är det någon som känner till dom här starka hörapparaterna? Vet inte vilket märke det är. Själv är jag i praktiken döv på båda öronen utan HAPP. Idag har jag 2 apparater av märket Sensa Vita om någon vet vad det är för något.

Jag är jätte tacksam för att få ventilera mina funderingar med er som vet vad det innebär att höra riktigt dåligt.

Hälsningar Evios

DesK
0

Hej Evios och välkommen hit! Glad

Jag ska försöka redogöra för mina tankar kring detta. Sedan 40 år är jag klassad som döv på ena örat och för cirka 5 år sedan fick jag hörapparat. Det visade sig då att jag även har nedsatt hörsel på mitt höröra. För en tid sedan flyttade jag till Falun och kom då i kontakt med hörselvården här. Min nya audionom här gjorde om hörseltestet och då visade det sig att jag har en hörselrest på dövörat. Vi började då tala om att jag kanske skulle skaffa implantat till den sidan. Först ville dock audionomen att jag skulle testa med en superstark hörapparat. Denna superstarka apparat har jag nu och med den hör jag cirka 25% på den tidigare döva sidan. Vi har nu kommit överens om att skippa implantat eftersom detta sannolikt inte ger mig bättre hörsel.

Det beror på vad för slags hörselskada man har vilket man bör satsa på. Om du gör en utredning kommer denna förmodligen visa vad som är bäst för dig. Så länge man är i yrkesverksam ålder så hjälper försäkringskassan till. Det är också rätt olika i olika landsting vad man får betala för.
Beträffande hörapparater så finns det ju väldigt många olika, men vad jag förstår har de flesta märkena både vanliga enkla apparater och superstarka apparater. Jag har Savia Art bakom öratapparater från Phonak på båda örornen.

Hoppas att detta var till någon hjälp i dina funderingar.

/Désirée

evios
1

Hej Désirée!

Tack för dina kommentarer. Det var ju intressant att höra att man inte ansåg att det var någon idé att sätta in implantat på ditt"döva" öra. Varför skulle du inte få bättre hörsel?

Har nyligen varit på Hörselvårdsavdelningen och då pratade jag med en audionom som tidigare arbetat i Uppsala där man gör implantaten och hon var väldigt positiv. Enligt henne hade hon sett väldigt bra resultat.

Ja, så står man där igen mellan två hötappar!

MVH

Evios

Surgubben
0

Ni är två helt olika fall! Ärligt talat så är jämförelsen mellan er två som dag och natt.

I DesK:s fall så är det väl klart som korvspad att man inte tar till så "drastiska" årgärder som ett CI när hon hör förhållandevis bra på det andra örat. Utgången för en CI-operation är ju trots allt alldeles för oviss… Dessutom lär det nog bli grymt svårt att synka ljuden från ett "normalt" öra och ett implantat-öra.

I Evios fall är ju situationen en annan som jag förstår saken? Finns kanske inte så mycket att förlora? Dessutom har du väl ungefär samma hörsel på bägge öronen, eller? De operarar ju bara det ena. I alla fall till en början…

Man kan väl förenklat säga att CI är ett medvetet risktagande. De allra flesta vuxendöva har nog ändock mest att vinna på CI.

Jag känner folk med CI och det fungerar bra för dem. Jag känner även till en folk som det inte alls har haft samma framgång…

Själv vill jag inte ha CI. Vill helt enkelt inte offra resthörseln för att göra mig helt beroende av en talprocessor.

evios
0

Hej igen!

Ja, det här är definitivt inte lätt. Kanske lite som att välja mellan pest och kolera.

På mitt dåliga öra har jag idag en taluppfattningsförmåga på 24%

och på mitt "bra" öra är uppfattningsförmågan 52%. (Ni vet det fär provet när man får lyssna på: Nu hör ni…

Min hörsel tycks ha en tendens att hela tiden bli sämre så inte vet jag om det kommer att sluta med att jag är totalt döv på båda öronen. Och i så fall måste ju ett CI vara bättre än att inte höra alls.

Men jag håller med Surgubben att det känns lite kymigt att "offra" resthörseln för något som kanske inte fungerar.

Du vill inte bli beroende av en talprocessor skriver du. Hur pass krånglig är en talprocessor? Är det mycket krångligare än en hörapparat. Idag måste jag hålla på mest hela tiden att vrida upp för att höra, vrida ner för att ta bort rundgång, vrida upp igen för att höra (ofta hjälper det ändå inte) och sedan ner igen i en evig sysselsättning.

Och så slutligen TACK snälla för att ni tar er tid att ventilera det här med mig.

Kram på er alla

Evios

Surgubben
0

Nej en talprocessor (CI) är inte nämnvärt krångligare än en konventionell hörapparat. De har i princip (för användaren) samma funktioner.

Vad jag menar är att jag i nuläget inte är beroende av t ex. hörapparat för att höra, det finns viss resthörsel som fungerar utan. Vilken iofs inte räcker till för kommunikaton på långa vägar, men för en del andra ljud t ex. en bil som tutar, telefon som ringer etc. (Det är naturligtvis rejält avståndsberoende.) Jag kan till och med snacka i mobilen (bra dagar) utan höris. Däremot skulle jag inte höra vad någon säger 2 meter bort utomhus ens med hörapparat.

Med Ci skulle jag vara helt beroende av att ha talprocessorn på för att överhuvudtaget kunna höra, annars  är man stendöv… Om då operationen inte skulle bli lyckad så är det så att säga kört… Jag är redan stendöv på ena örat och vill därför inte chansa heller.

Om jag haft "kass" hörsel på bägge öronen hade jag kanske resonerat annorlunda, eftersom riskerna då är mindre. Funkar det inte med CI-opererade örat så finns ju alltid det andra kvar…

Sedan finns det försvisso en etisk aspekt på det hela som inte direkt minskar mitt motstånd till CI. Motstånd för egen del ska väl tillägas. Jag har dock inget emot andra med Ci.

leinad
0

Hej!

Vi kan nog inte jämföras med varann men jag kan dela med min erfarenhet iallafall, jag blev döv när jag var 4 år gammal, först när jag var 24 år bestämde jag mig för att operera in CI, efter fem års kamp med läkarna, de trodde inte på att jag skulle ha nyttan med ett CI men de hade fel, är idag 31 år och kan höra nästan lika mycket som en normalhörande, kan dock inte uppfatta vad någon säger utan bara höra denne, men har stort stöd av ljudet vid läppavläsning och kan uppfatta allt i omgivningen. detta pga att jag varit döv så länge (24 år)

CI kan inte jämföras med hörapparat. hörapparater förstärker ljudet medan CI ger dig helt nytt ljud som du aldrig tidigare hört, vilket innebär att man blir som nyfödd och får träna upp hjärnan att förstå signalerna men man hör nästan lika mycket som en normalhörande och blir aldrig sämre.

En talprocessor är lika enkelt att använda som vanlig hörapparat men är idag lite större än vanliga hörapparater pga batterihållaren, Talprocessorn kräver tre 675 batterier medan de flesta hörapparater bara har en och CI slukar mycket mer ström, en uppsättning batterier (3st) räcker i 3-4 dagar så det kostar mer i drift än hörapparat men det tycker jag kompenseras med nästan full hörsel jämfört med hörapparat för dig då du har 24% i taluppfattning som du skriver.

Det viktigaste är nog att man har stort tålamod och stor motivation att vilja höra bra för att välja CI, i början hör man bara konstiga ljud och man blir trött fort och vill bara ta av talprocessorn. många resor blir det också, i början får man besöka CI-kliniken varann vecka i två månader och sen en gång varje mån i tre månader sen två gånger/år och slutligen en gång varje år, detta pga att talprocessorn behöver justeras hela tiden eftersom din hjärna uppfattar mer och mer av det nya ljudet. Tex så uppfattade jag fågelkvitter först efter ett år. 

Under tiden ska man träna så mycket man kan med hörseln mha datorprogram och hos talpedagog om man har möjligheter till det.

Hoppas jag har gett dig lite uppfattning om hur det är att ha CI, jag är idag mycket glad att jag gjorde operationen, men hade inte heller något annat val, som du kanske har. Med mycket starka hörapparater skrek det bara till i öronen på mig så de låg bara i byrålådan.

Lycka till.

Surgubben
0

Leinad, du skriver förvånansvärt bra för att vara barndomsdöv. Ingen "döviska" i din skrivelse inte…Glad

DesK
0

Nu måste jag skämmas! Skäms Mitt inlägg #1 handlar mer om BAHA än om CI. Jag gjorde ett totalt tankefel, skäms så Skäms

/Désirée

evios
0

Hej igen!

Tack snälla Leinad för din fina beskrivning. Nu blev jag helt plötsligt lite mer positiv igen. Hör så mycket olika synpunkter och försöker samla ihop allt för att bilda mig en egen uppfattning.

Men det är inte lätt. Just nu har jag fått nya proppar som gör att det är betydligt mindre rundgång och därmed också mindre besvärligt att ha apparterna på högsta volym som jag oftast måste ha.

Märkte igår när jag såg på TV att trots bra proppar och trots bra hörslinga så kunde jag inte uppfatta allt som dom sa. Vet också att min hörsel successivt blir sämre på båda öronen - åtminstone har det varit så hittills. Vad kommer det att innebära?? Kommer jag att bli totalt döv? Det är ju inget man vet men om så skulle vara fallet så hade det ju varit bra att ha ett CI så att man inte blir döv under den period som det tar att lära sig att använda ett CI och den är ju rätt lång om jag har förstått rätt. Oj,oj jag är så villrådig.

Jag är väldigt tacksam för alla synpunker som har kommit fram här.

Har i och för sig ännu inte blivit kallad för utredning, ska tydligen bli det till sommaren, enligt uppgifter från hörselvårdsavdelningen.

Ännu en gång tack för alla synpunkter och jag lässer gärna ännu fler.

Många vårliga hälsningar

Evios

leinad
0

Hej!

Roligt att kunna bidra med något!

Det behöver inte alls ta lika lång tid för dig, jag hade ju varit döv i tjugo år så det tog tid att väcka alla hörselnerver till liv igen, du som redan hör kommer uppfatta ljudet fortare men det kommer vara konstiga ljud i början.
Har du tålamod och motivation så kommer det gå hur bra som helst.

Lycka till och skriv gärna hur det går och vad du beslutar dig för.

evios
0

Hej Desirée!

Vet att det inte hör hemma här men jag svarar på din frågor: Jag har två strävhåriga taxar. Och jag bakar en hel del glutenfritt. Så du kan besöka min blogg: glutenfri bakblogg eller/och Vivvis diversehandel

På den senare bloggen skriver jag om lite allt möjligt inklusive tankar och funderingar kring min hörselskada.

Evios

DesK
0

Evios tack så mycket! Jag lägger gärna länk till din fina blogg både på Matbröd och Matlust. Om det är okej för dig?

/Désirée

evios
0

Hejsan alla ni som var med och gav positiva och negativa synpunkter. Det betydde jättemycket för mig just då.

Nu är det gjort! 27 januari fick jag mitt implantat inopererat och jag har mått nästan oförskämt bra hela tiden. Ingen yrsel, inget illamående. Allt bara bra. Åkte hem från sjukhuset dagen efter operationen. Läkningen gick enligt planerna och den 14 februari var det dags för den första inkopplingen av processorn.

Oj, oj vilken kakofoni det blev. Det ekade, pep och lät konstigt. Men faktiskt kunde jag urskilja ord redan samma dag. Och igår den 16 feb var jag på återbesök då nya justeringar på inkopplingen gjordes.

Och, visst med diversekonstiga ljud runtomkring så kan jag faktiskt redan idag höra när folk pratar och även oftast vad dom säger. Fåglarna förde ett väldigt oväsen utanför i dag på morgonen - tidigare har det bara varit en och annan fågel som ha nått fram till mig. Och igår kväll fick jag be min gamla tax att inte klampa så mycket när hon går omkring. Så visst är det otroligt med den nya tekniken. Jag ser med stor spänning fram emot framtiden och ytterligare hörsel som kanske kommer.

Ville bara skriva detta för att berätta för er som undrade hur det har gått. Vill ni veta mer så kan ni besöka min blogg: vivvis diversehandel där jag beskriver mer exakt vad som hänt och vad som händer med det nya implantatet.

Ha det så bra

Evios

DesK
0

Å vad roligt att det har gått så bra! Berätta gärna också lite mer här på sajten om hur det går för dig med ditt nya hjälpmedel Glad

/Désirée

evios
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

För er som har varit inne och tittat på tidigare prat om CI eller inte, så kan jag berätta att nu har jag fått mitt CI. Gjorde operationen för ca 1 månade sedan.  Och redan idag hör jag mycket bättre än jag gjorde före operationen. Om någon vill följa min resa så kan ni besöka min blogg: vivvis diversehandel, där har jag beskrivit operationen och tiden därefter.

Men som sagt hittills har allt varit lyckat.

Evios

evios
0

Hej igen!

Det har nu gått lite mer än en månad sedan jag fick mitt CI inkopplat. Som jag har skrivit tidigare så har allt gått jättebra. Jag hör idag mycket bättre än jag kan minnas att jag har gjort någonsin.

Njuter obeskrivligt av att höra alla fåglar. Att kunna se på TV och höra vad dom säger utan att läsa på läpparna, att kunna se en engelsk film och inte vara beroende av den svenska översättningen, att höra att det "pyser" när man häller upp öl - och inte bara kluck, kluck, att höra en bil som ännu inte syns är några av alla underbara hörupplevelser som jag har haft den senaste månaden.

Och expertisen menar att hörseln utvecklas i 1 kanske 2 år efter operationen - vad månde bliva??

Besök gärna min blogg: vivvis diversehandel om ni vill läsa mer om min hörselutveckling.

Evios

Ritva
0

Härligt att det fungerar så bra! Det ger hopp för andra som kanske ska göra samma operation!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

evios
0

Hejsan!

Tiden går och om det är någon som undrar hur det har gått med mig och mitt CI så kommer här en uppdatering.

Det har nu gått 2 år sedan jag opererades. Innan operationen hade jag med hörapparat 21% taluppfattning. När jag nu för en vecka sedan var på Karolinska för kontroll så hade jag med CI på samma öra 86% taluppfattning. Med en vanlig gammal hörapparat på det opererade öra och tillsammans med mitt CI så hade jag 96% taluppfattning. Själv kallar jag det för en lyckad operation.

Fick också reda på att jag är en av ca 10% som kan tala i telefon - vilken som helst telefon/mobiltelefon - genom att hålla luten mot mitt CI. Kan föra samtal utan problem i telefon.

Så summan av kardemumman för min del är att det är en helt fantastisk utveckling och jag är såååå nöjd att jag fick genomgå den här operationen.

Så är det någon av er som blir tillfrågad om operation så tveka inte för det öppnar så många nya dörrar när det gäller hörseln.

Än i dag 2 år efter operationen så utvecklas hörseln till det bättre och jag kan uppfatta mer och mer av små ljud som finns i vardagen.

Det var allt från mig.

Evios