Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettförvärvadhörselskada
Läst 5666 ggr
LinnJ
3

Dålig hörsel

Hej!

Är ny här på forumet och skulle gärna vilja ha svar på några frågor Glad

Jag är 24 år gammal och har haft dålig hörsel (aldrig så dålig att jag behövt hörapparat) sedan jag var liten. Har opererat in rör i öronen två gånger  när jag var liten (cirka 7- 10 år). Har haft OTALIGA öroninflammationer som förstört mitt högra öra totalt. Nu har det gått så långt att jag inte kan höra när någon viskar något till mig, jag har svårt att höra på föreläsaren i skolan och på jobbet så hör jag inte vad kunderna beställer (jobbar i serviceyrket). Det har gått upp för mig nu på senaste tiden att jag måste göra något åt min hörsel. Det blir så många missförstånd där jag bara säger ja/nej/okej eller ler för att jag inte hör. Jag ska boka tid nu en dag till min läkare (bor i Norge och där måste man ta allt genom sin egen läkare på vårdcentralen).

Om det skulle vara så att de inte tycker att jag har en tillräckligt dålig hörsel, vad skulle då alternativen vara? är det hörapprat som är det som gäller? Hur mycket kostar det att skaffa hörapparat/hur dålig hörsel måste man ha för att få hörapparat?

Jag hör dåligt på båda öronen men fruktansvärt bra på det vänstra om man jämför med det högra Glad

Leffe
1

Om läkare skriver att du ska ha hörapparat så undrar jag om det kostar något

DesK
1

Här i Sverige är det så att om man har hörselproblem och är i yrkesverksam ålder, så får man bästa tänkbara hörapparatsmodell av de som landstinget har avtal med. Det krävs dock att man genomgår en ordentlig undersökning för att kunna få rätt hjälpmedel. Viss egenavgift förekommer i alla landsting, men varierar något. Eftersom du är 24 år år tror jag att du har mycket goda chanser att få mycket bra hjälp. Hörselnedsättning på grund av många öroninflammationer kan ha många olika orsaker, så hur du än vrider och vänder på problemet måste du se till att få en noggrann och omfattande hörselutredning.Tänk också på att arbetsgivaren eventuellt kan hjälpa till med hörapparater, så är det här i Sverige. Så det kan vara idé att först snacka med företagsläkaren. Det finns mängder av bra hörapparater av olika märken, så undvik att själv på förhand försöka besluta vilken sort som passar dig bäst!

Skriv gärna här hur det går för dig och om /när du har fler frågor! Glad

/Désirée

LinnJ
1

#2 Okej, då ska jag ringa och boka tid på måndag! Jag tycker dessvärre inte att de allmänläkare jag varit hos (då jag bodde i sverige) tog min seriöst alls! isst, jag fick göra pip test och sånt men jag tycker inte att det blir ett rättvist svar. Det hade kanske blivit det om det varit en massa ljud runt omkring men nu får man ju bara sitta och koncentrera sig. Nåja, jag ska vara lite mer envis denna gång, hör ju trots allt bara sämre och sämre så de kanske tar mig lite seriösare nu..

Jag skall uppdatera er hur det går :)

Maja2
1

Att få hörapparat kostar inget. Du får åka till en audionom, göra avgjutning av ditt inre öra, samt göra en rad hörseltester.

Jag tappade min hörapparat i svampskogen, så jag måste betlala nu för att få en ny, men jag har tack och lov en drulleförsäkring.

DesK
0

#4 Var och när har du fått dina hörapparater? Vad jag vet har samtliga landsting en viss egenavgift för varje enskilt hjälpmedel som man får, vilket innebär att det alltid kostar lite, men långt ifrån så mycket som det egentligen kostar, att få hörapparat och andra tillhörande hjälpmedel.

/Désirée

Maja2
0

Jag bor i Bygdsiljum, hör till Skellefteå Kommun och Västerbottens Landsting. Det jag har betalat för hörapparaten är avgift för att besöka Audionomen, dvs 200 kr, vilket ingick i högkostnadsskyddet så jag betalade ingenting alls.

Ivy
1

I mitt landsting är egenkostnaden för hjälpmedel 300 kr. Kontroller och audionombesök är gratis! Och ja, tack och lov för drulleförsäkring, när de små sakerna är värda 5000 kronor styck… Tyst

Ritva
1

Avgiften är olika på olika ställen. Sen finns det landsting där man kan få en "check" som man kan använda och köpa sin hörapparat själv.Men det kostar betydligt mycket mer än vad landstinget går in och betalar. Många privata aktörer hävdar att deras apparater är bättre. Men det är bara svammel. Landstingets hörapparater är jättebra de också. Så akta er för att köpa hörapparater utanför landstinget om du inte är beredd på att betala 20-25 tusen!

Hörselskadades Riksförbund arbetar mycket med dessa frågor.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

LinnJ
1

nu har jag varit och kollat min hörsel. Först fick jag rensa örat, vilket gjorde fruktansvärt ont! Hade en del vax Igår gjorde jag hörseltest vilket visade sig att jag har, på en skala 1-3, 2 i hörselnedsättning.

Ska göra ett till hörseltest om en månad (eftersom det känns som jag fortfarande har vatten i örat) och så får vi se vad som händer.

Har haft problem med vax i mitt högra öra förut, finns det något man kan göra för att förebygga? Typ revaxör en gång i halvåret eller är det inte bra?

Kekkina
0

Öronljus (finns på internet eller hälsokost) är jättebra mot vax