Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 3844 ggr
m8575
1

Inför möte med audionom

Hej

Jag heter Anders och skulle behöva lite hjälp med vad jag ska tänka på inför och under mitt möte med audionomen på onsdag.

Jag har sedan småbarnsålder en mycket lätt hörserskada på bägge öronen då jag har sämre på ett par frekvenser i mellanregistret. Detta är ingenting som jag har lidit av (är nu 37 år…). Däremot så har jag problem på en del arbetsmöten där vissa personer talar väldigt tyst. Jag har även svårt att höra vad en del personer säger t.ex. på en fest.

Jag har har en lättare tinnitus som jag egentligen inte störs av, men ändå… Jag tänker på den främst när jag kommer in i en riktigt tyst miljö.

Jag är aktiv inom folkmusik och spelar Nyckelharpa. Jag buggar mycket och är ofta ute på dans till orkester eller cd när det är kurs. (rätt så hög musik…)

Jag vet inte om jag nu har fått sämre hörsel eller om jag bara har blivit mer uppmärksam på problemet. Jag tänkte först att jag bara skulle köpa mig en enkel förstärkare och sätta i örat på möten, men har bestämt mig för ett möte med en audionom på Hörsam. Jag är inte ens säker på att jag behöver en hörapparat. Vad är "kvalifikationerna" för att få en sådan från landstinget? (SLL)

När man går till en vanlig läkare är det numera viktigt att man vet vad man ska ställa för frågor för att få rätt vård och jag förmodar att samma förhållande gäller med audionomerna. Så utifrån mina förutsättningar vad ska jag ställa för frågor till audionomen?

Har ni några förslag på länkar med bra information som jag kan läsa?

Anders

leemland
1

Jag tycker du ska vara ärlig och berätta rakt ut hur det ligger till. Du kan också säga precis det som du skriver här att du vet inte om du har fått sämre hörsel eller om du blivit mer uppmärksam bara.
Har du bokat hörseltest också eller bara tid med audionomen? Det kan ju hända att du får göra ett vid senare tillfälle.

Det här med kvalifikationer har jag ingen aning om.

Har tyvärr inga tips på sidor/frågor så på rak arm men återkommer om jag kommer på några:)

Lycka till!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

m8575
1

Jag har egentligen ingen aning om vad jag är bokad till. Jag har bara en tid så jag trodde allt ingår där!?

Anders

leemland
1

Ibland ingår det och ibland inte.
Men oftast måste man vara tydlig med att man vill göra ett hörseltest också. Det är inte på alla "audionomställe" som har så man kan göra. Jag måste gå till Öron/näsa/hals-mottagningen och göra det i alla fall..(har behövt tidigare) Men allt ändrades för ett antal år sedan ju.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

m8575
1

Nu har jag varit till audionomen och fick göra ett hörseltest. Det var som jag misstänkte att det var på mellanregistret som jag hör lite sämre.

Hörselkurva:

125Hz: V=10dB     H=20dB

250Hz: V=15dB     H=15dB

500Hz: V=15dB     H=25dB

1KHz:   V=45dB     H=45dB

2KHz:   V=35dB     H=35dB

4KHz:   V=20dB     H=20dB

I snitt hamnade jag tydligen på höger 32dB och vänster 29dB. Över 25 så är man berättigad till hörapparat.

Så vad säger ni som har lite erfarenhet? Är det värt besväret med en hörapparat med en lindrig hörselskada som denna? Jag menar att det är väl knappast bara guld och gröna skogar?

Det lät på audionomen som om det var hälften av patienterna med motsvarande kurva som tyckte sig vara behjälp med en hörapparat.

DesK
1

Hej och välkommen hit! Glad

Jag har en lindrig hörselskada på ena örat och en grav hörselskada på andra örat. För min del är hörisen på det bästa örat guld värd! Dels därför att jag uppfattar tal i rummet bättre och dels därför att jag, med hjälp av slinga, hör teven riktigt bra. Så vad som passar dig är ju svårt att säga, du måste helt enkelt prova!

/Désirée

CessieB
1

Hej Anders! Prova sig fram är nig nödvändigt. Som jag ser det så är det en stor omställning att skaffa hörapparat. Därför tycker jag att det kan vara bra att börja tidigt i och med att det det blir lite lindrigare omställning. Onödigt att missa sådant som du kanske kan uppfatta med hjälp av hörapparaterna. Men det är upp till dig när du känner att det är dags. Jag hör själv sämst i mellanregistret, fick hörapparater i 26-års åldern, medan hörselnedsättningen fortfarande var lindrig. Den har dock försämrats de senaste åren och nu är jag verkligen tacksam för hörapparaterna och övriga tekniska hjälpmedel till jobbet. Jag spelar flöjt och måste säga att musiker verkar ha lite extra förståelse för hörsel och är ovanligt tillmötesgående vid behov. Ditt första möte med audionomen är bara början. Om du bestämmer dig för hörapoarater och/eller annan rehabilitering, kommer det att bli många besök framöver. Tanken är att man ska få chansen att prova och ställa in så att det passar just dig. Det viktiga blir därför att ha en audionom som är lyhörd, kunnig, och som du är på samma våglängd med. Det är han/hon som kan lotsa fig rätt om de är skickliga. Processen tar dock tid. Utöver själva hörapparaterna erbjuder hörselvården ofta gruppinfo/kurser med andra i ned liknande hörselnedsättning och bakgrund. Kursen jag gick i Göteborg var suverän. Rent tekniskt finns konferensmikrofoner till jobbet, telefonslingor, och allt möjligt. Men vad som faktiskt kan vara till nytta får man diskutera sig fram till. Lite länkförslag är: Hörsellinjen http://www.hrf.se/templates/HearingCampaign/campaign____8044.aspx Perfekt ställe att börja på. Allmänna frågor finns det ofta svar på här. HRF http://www.hrf.se/templates/StartPage.aspx?id=2039 Lokalföreningarnas webbplatser är ofta dåligt uppdaterade. Man får bäst info om man kontaktar dem direkt och kollar vilka aktiviteter som finns. Auris http://www.auris.nu/ HRF:s tidning. Bra info ibland. Teckenspråkswebben http://www.ur.se/Teckensprakswebben/Artikel/ Hörselskadade lär sig oftast TSS vid behov, men teckenspråk kan ju vara intressant. Man kan också få skrivtolkning om man inte kan teckna. Say What Club http://ahearingloss.com/ Träffsäkra och korrekta beskrivningar av hur det är att vara hörselskadad ur ett internationellt perspektiv. Kika speciellt i arkivet efter tidigare inlägg om sådant du blir nyfiken på. Lycka till! Anna

CessieB
1

En sak till. :) Som hörselskadad musiker är det extra viktigt att du använder hörselproppar om du ska skydda den hörsel som finns kvar. Det finns speciella musikeröronproppar som är speciellt anpassade för att dämpa ljudet utan att störa samtal eller förvränga ljudet. Allra bäst är de formgjutna, men de kostar också en del. Hittade ingen länk om just musiker, men på länken nedan beskriver doktor Radi öronproppsval i samband med konserter. http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Aktuellt/Battre-vetande/Sa-skyddar-du-oronen-bast-under-konserten/ /Anna