Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketttinnitus
Läst 6061 ggr
Wand
0

Tinnitus eller norm?

Har en liten fråga som jag funderat på i många år.

Jag har "alltid" haft ett ringande ljud i öronen - det är inte direkt högt eller mycket men det är aldrig helt tyst. Då man lägger sig på kvällarna så märks det av mest, men det är inte direkt mycket, det är väldigt lågt och känns bara… ptja, som ett svagt ringande.

Självfallet blir ringandet lite värre efter att man varit ute på krogen och hört hög musik eller liknande, men i övrigt så är det bara det här svaga ringandet. 

Jag har fått för mig att det är något som alla har mer eller mindre, eller är jag ute och cyklar då? Är det någon minimal tinnitus som krypit fram? Då det varit där så länge jag kan minnas, i alla fall sedan 5-6 års ålder så känns det väldigt konstigt, men vem vet.

Lika bra att fråga oavsett om det låter som en dum fråga eller ej. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

JereMina
1

Jag har inga ringningar men jag hör basljud som i musik ibland och det blir värre då jag åkt bil eller hört hög musik. Jag undviker att lyssna på hög musik men åka bil måste jag.

DesK
0

Tja jag skulle tro att det är en svag tinnitus, eftersom jag då aldrig har hört att någon har sagt som du nu gör, om inte personen ifråga har tinnitus.Eftersom du har haft det länge och inte direkt verkar besväras av det, så kan dupassa på att fråga när du har annat ärende till vårdcentralen.

/Désirée

Hyrrokkin
0

Jag har funderat på samma sak, och har diskuterat det med vänner flera gånger. Många har konstaterad tinnitus, men jag och många med mig har också ett ständigt svagt "susande" i öronen. Kan påminnas lite om när man sätter örat mot en stor snäcka och "hör havet".

Wand
0

Nja, mitt tjut i öronen låter inte som ett sus utan det är ett PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP. Typ. Vet inte om detta är något som andra lägger märke till men - då man startar en TV av en några år äldre modell så kan det ofta komma ett svagt, pipande ljud från TV'n. Det är ett sådant pipande jag konstant har i öronen. 

Det är lite lustigt att denna tråd blev uppbumpad nu för jag satt precis, då jag startade upp datorn, och diskuterade detta med min faster, haha.

Hon sa också att hon hör ett svagt brus men inte något pip/tjut och hon misstänkte även att hennes brusande uppkommit av att hon använder öronproppar.

Fler som kan identifiera sig i något som sägs?

Kan man kolla upp tinnitus hos läkare, finns det något de kan se som kan tyda på tinnitus eller är det enbart ljudet - och därav ens egna ord till en läkare - som visar det?

jaerven
0

När dom testar en för tinnitus så får man sitta i ett ljudisolerat rum med hörlurar på sig. Sedan spelar de upp pip i hörlurarna som du skall markera med en tryckknapp när du hör. När pipet "täcks" av din tinnitus, så att du inte hör den så vet öronläkaren vilken frekvens och styrka din tinnitus ligger på.

Kristetoffer
0

Det är helt klart tinnitus du har, skönt att det verkar vara så att du står ut med det iallafall. När jag fick tinnitus i sjätte klass så fick jag göra några sådana piptest som jaerven talar om. Som jag kommer ihåg så berättade min läkare att tinnitus berodde på att några små små hår i örat har skadats. Så kanske kan man även se om dessa hår är skadade.

Wand
0

Tack för svar! 

Mitt tjut är väldigt lågt, som jag själv uppfattar det. Jag hör det över laptopens fläkt men något mycket högre än så överröstas ej. 

Då jag alltid har hört detta i öronen så har jag aldrig ens riktigt tänkt på att det faktiskt är jobbigt, har som sagt fått för mig att alla mer eller mindre har någon form av tjut där i! 

Sedan har jag ju också självfallet hunnit vänja mig ordentligt genom åren. 

Lustigt ändå att tinnitus (om det nu är det!) kan komma helt utan direkt anledning. Vet ju inte vad mina föräldrar tagit med mig på för äventyr när jag varit liten men ändå!

Maja2
0

#4 Fast det där du beskriver är en helt vanlig hörselkontroll, och mäter inte frekvens på tinnitusen, utan på hörseln.

När jag provade ut min hörapparat, fick jag en helt ny modell, med inbyggt brus för att "störa ut" min tinnitus. Jag fick helt enkelt säga till när bruset i apparaten var såpass högt att det överröstade tinnitusen men inte mer. Hur hög volym man har på tinnitusen används dock inte till annat än just att ställa in bruset på hörapparaten, vad jag vet.