Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketttinnitus
Läst 3544 ggr
moonlightman
1

Tinnitus igen Suck...

Jag känner att jag behöver få skriva av mig lite. När jag var yngre vet jag att jag upplevde något pipande i öronen. Jag visste inte vad det var och det komm och gick lite. Speciellt vet jag att jag upplevde det då jag var ledsen eller deprimerad. När jag gick första året på gymnasiet var jag med om ett ljudtrauma och fick ett högt tjutande i ena örat. Det gick också ner. 1990 börjande jag att arbeta som montör och jag vet att då jag kom hem och var öm och stel i nacken pep det i öronen. . 1997 var jag på en konsert och dumt nog så tog vi inga öronproppar med oss, trots att vi tänkte på det. Under den konserten fick jag min tinnitus. Då blev den en permanent följeslagare i mitt liv.

Under de åren har det kommit och gått lite. Ibland har det varit bättre och i bland sämre. Tyvärr glömmer jag av det ibland inte skyddar öronen. Nu har jag försatt mig i samma situation igen. Jag är på ett jobb och  skulle jag ta lös en skruv och bankade med en hammare på en mejsel för att få lös en skruv. Nu har eländet startat igen. JAg blir så sur på mig själv att jag aldrig lär mig trots att jag vet vad som händer. Är det någon som råkar ut för det här?

Det låter säkert helidiotiskt och jag känner mig dum och frustrerad över mig själv. Finns det någon knallkork som känner igen sig?

Leffe
1

Kan inte vara roligt. Jag har pipande i öronen när jag börjar bli sömnig sent på kvällen och det är för mig tillräckligt otrevligt. Så jag förstår att du inte har det lätt.

moonlightman
1

Tack för din förståelse. Det behövs när det känns så här jobbigt som det gör nu.

Maja2
1

Att ha tinnitus är fruktansvärt jobbigt. Jag har tinnitus pga Menières sjukdom, och för några år sedan kändes det på allvar som att jag skulle bli galen utav det. Jag fick då rådet att istället för att hela tiden tänka: Förbaskat, om jag bara blev av med det, så skulle jag tänka: Det här är mitt nya bakgrundsljud.

Tinnitusen blev inte mindre, men det blev lite lättare att hantera.

Jag har hörapparat med inbyggt brus, som faktiskt stör ut tinnitusen lite. Det hjälper åxå.

moonlightman
0

Hej

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Själv tycker jag att jag känner mig så ensam i detta, även om jag vet att många lider och har säkerligen mycket värre än vad jag har det. Jag har hyfsat bra hörsel. Det som stör mig är att jag inte kommer över att jag ställt till det för mig själv på nytt, trots att jag vet hur illa jag mådde förra gången. Mitt ljud ligger så högt i frekvens att det skär igenom allt och jag hör det precis hela tiden. Det är så tröttande och det tar ner mitt humör. Allt det som jag normalt tyckte var roligt är numera ganska färglöst och trist.

Jag har så svårt att förlika mig med detta ständiga missljud som jag har i huvudet.

Maja2
0

Hej Maja2.

Tack för ditt svar. Det var skönt att få lite tröst.

Jag känner mig ensam i det här, även om jag vet interlektuellt att jag inte är ensam som har tinnitus.

Du menar att det finns fler där ute som ställer till det för sig?

Jag upptäckte att din text försvann… Det var inte meningen att radera det du skrev.

Jag trodde att texten bara låg kvar så att jag skulle kunna citera det… men så var inte fallet…

Jag har varit medlem här ett tag men inte använt mig så mycket av forumet, därför är jag inte riktigt van med hur det fungerar.

Du får gärna skriva igen.

Mvh

Kristetoffer
0

Kan bara trösta dig med att det troligtvis blir bättre, jag har haft min tinnitus nu i ungefär 15 år. När jag fick det i sjätte klass trodde jag aldrig att jag skulle bli glad igen. Nu tänker jag nästan aldrig på det, och gör jag det så börjar jag ganska snabbt komma in på bättre tankar. Det kan dock ta väldigt länge innan man lär sig leva med det. De enda gångerna som jag egentligen verkligen lider av det nu är när det slår lock för örat (jag har bara i vänsterörat), då tjuter det otroligt högt för varje steg jag tar. Detta händer dock väldigt sällan

Perly
0

Jobbigt, du kan ju inte gå runt med öronproppar jämt heller direkt :/

Är tack o lov fortfarande i "startfasen" där jag kan få pipi/tjutande då o då men inget jätte högt tack o lov

Men får hoppas du finner någon vettig lösning, kanske ha öronproppar i plånboken eller liknande även om det är lätt att glömma dem då med

Alltid Oavsett