Lite frågor...
Jag skrev för några månader sen om diverse tankar kring mina hörapparater, som jag nu haft i snart ett halvår och, vilket jag för mindre än ett år sen aldrig kunnat tro, börjat ÄLSKA.
Har en liten frågor dock, som jag googlat utan resultat. Jag vet ju att de inte ska utsättas för vatten, men betyder det att jag inte bör sätta in dem i öronen efter att jag duschat utan måste vänta tills hörselgångarna är torra? Lite besvärligt ibland då jag ofta duschar innan jag tex ska till jobbet… Vidare så har ett litet "galler" som satt ovanpå ett hål på utsidan (CIC-apparat) lossnat på den högra. Jag vet inte hur det gick till och märker ingen skillnad på ljudet. Borde den skickas på lagning? Sist så är det en sak som fortafarande stör mig lite med hur jag hör med dem. Jag hör syrsor väldigt bra utan hörapparater, kan tänka mig att jag knappt har någon nedsättning alls i den frekvensen på det bättre örat, men med hörapparaterna låter de kanske hälften så högt. Delvis kan det bero på att de förstärker andra ljud som jag annars hör sämre, men skillnaden finns även när det är tyst runtomkring. Detta är inte ett problem utöver det rent emotionella, att jag älskar att höra syrsor. Men ändå lite fel, känner jag? Under tiden syrsorna spelade avstod jag från att använda hörapparaterna utomhus av den anledningen! Någon som har liknande erfarenheter?
Hörisarna är inte jättekänsliga för vatten, så du kan sätta i dem direkt efter att du har torkat dig. Det där lilla gallret har de säkert som reservdel hos teknikerna på hörcentralen. Så om du åker dit, så kan de nog sätta dit ett nytt medan du väntar. Det där med syrsorna är lite underligt, men tyvärr har jag inget vettigt svar på det.
/Désirée
Tack! Beträffande "gallret" så har jag inte provat ut mina hörapparater på Hörcentralen utan hos en privat audionom, i min kommun går patienter med mindre grava hörselnedsättningar via privata vårdgivare som har avtal med Landstinget. Så det är nog dit jag ska höra av mig i så fall, och de verkar inte ha några tekniker utan skickar iväg apparaterna någonstans. Så det tar väl tid! Men jag borde kanske ta tag i saken. Vad syrsorna beträffar är det ju inget hinder i praktiken, utan bara något som känns konstigt. Min audionom har sagt att mina hörapparater fokuserar mindre på, rentav dämpar, vissa ljud, så det är nog i sin ordning. Har bara inte stött på någon annan som varit med om att hörapparater annat än förstärker!
Pröva att gå till hörcentralen i alla fall. De kanske kan hjälpa dig. Bara för att du valt att gå privat så kan de ju hjälpa dig i alla fall!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Hmm, jag har inte valt att gå privat, det är som sagt ett avtal i mitt landsting som säger att jag måste. Men visst, jag ska väl ha samma rätt till service ändå?! Och hörapparaterna är trots allt från landstingets sortiment.
Jag skulle, om jag var du, be att de kollar över om styrkan i hörapparaten är rätt, och att allt verkar som det ska.
Den hörapparat jag har i alla fall, kopplas in till en dator där nivåerna ställs. Jag har 4 olika lägen på min, och jag har inbyggt brus pga min tinnitus, och allt styrs vid inställningarna, via datorn.
Be att de kollar igenom inställningarna, är mitt tips.
Jag har varit på typ fyra återbesök sedan jag fick dem, och efter sista har allt känts bra förutom det där med syrsorna. Som ju inte är något egentligt problem, nu är det ju dessutom inte säsong för syrsor längre. Enligt min audionom fungerar mina hörapparater som så att de inte tar upp precis alla ljud utan fokuserar på till exempel tal. Då blir det väl så att en del saker dämpas av själva plasten i öronen. I början var det alldeles för mycket av detta, jag tyckte till och med att jag hörde sämre än utan hörapparater. Så är det absolut inte nu, på det stora hela njuter jag verkligen av att äntligen höra som allt som andra hör (okej, inte riktigt kanske, men jag tycker faktiskt skillnaden verkar vara ganska liten). Och jag är rätt less på att springa hos audionomen, så jag avvaktar nog ett tag till. Om inte annat så sade hon att jag antagligen kommer vilja höja volymen något steg inom ett år. Då kanske det där med syrsorna också blir annorlunda. Just nu har det varit tillräckligt krävande att höra på den volymen jag har nu, var helt snurrig av alla nya ljud.