Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2618 ggr
[Tassy]
0

Hur går man tillväga?

Efter många år med taskig hörsel tror jag att jag får krypa till korset. Jag har både bullerskador och tinnitus, och har alltid haft dåliga resultat på hörseltesterna i skolan (fick alltid göra om minst 6 gånger). Dessutom har vi taskig hörsel i släkten. Syster fick hörapparat i unga år. För min del har det smygandes blivit sämre och sämre. Märks inte så väl när jag pratar med folk i verkligheten, men telefonen är ett gissel. Volymen på max, och luren har fått skulden länge och väl. Men så pratade jag med DesK via telefon för några dagar sedan och inser att jösses, jag hör typ inte ett smack! Bytte öra febrilt, försökte höja den redan maxade volymen och sa va som en hackig grammofonskiva. Pinsamt!

Efter den upplevelsen blev det en sväng till apoteket, revaxör - ilfart hem och prova. Djupa suckar och några samtal med personer runtom mig senare inser jag att jag får sluta skylla på telefonen och diverse annat. Hur gör jag nu?

Inte undra på att jag jämt flyger i taket av rädsla när gubben går i närheten, jag hör ju inget! Jag har inte kopplat det innan. Jag har bara tänkt att jag är jordens fegis.

Jag antar att jag behöver få hörseln kollad/utredd. Går man via vårdcentralen?

DesK
0

Tassy det var ju inte så farligt med vårt samtal, jag vet ju hur det är att ha svårt att höra! Flört

Ja man kontaktar vårdcentralen som då kollar att man inte har exvis vzx i öronen och så gör de ett hörseltest. Om du hör dåligt får du då en remiss till hörselvården. Det kan ta upp till 6 månader innan man får komma dit, men när jag fick min remiss 2005 så tog det bara cirka en månad. Tror dock att de skrev akut på min remiss.

När du kommer till hörselvården gör de en grundlig hörsekundersökning samt att du får berätta om din livssituation och dina intressen för en audionom. Här gäller det att du verkligen försöker beskriva hur du hör och vad du vill /önskar ska bli bättre. Ju mer audionomen får reda på desto bättre kan hon hjälpa dig.

Jag har skrivit lite här på sajten om hur jag upplevde det när jag fick mina hörisar Glad

/Désirée