Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketttinnitus
Läst 7011 ggr
Skurtrasan
3

TINNITUS!

Jag hatar det nåt så fruktansvärt! Det här eviga pippandet i öronen i ren desperation ville jag se om ni har några tips på hur ni underlättar er vardag och så vidare ? enda tipset jag har är att jag lyckas somna bra om jag har en film på medans jag försöker somna in hur är det med resten ? Glad

Livet i varje Andetag

DesK
0

Tinnitus är ett fruktansvärt gissel för många, det som är glädjande är att tekniken går framåt. Ditt eget tips att försöka somna till en film låter bra. Ett annat tips är att lyssna på ljudbok eller musik.

*Jag tillät mig att ändra din rubrik då den var mycket svårläst i orginal* /DesK

/Désirée

Skurtrasan
1

hehe okey tackar för det Glad ljudbok ? aha gav du mig en ide att skaffa bibliotekskort det kanske är stimulerande o införskaffa sig  några ljudböcker Glad

Livet i varje Andetag

MichaelE
1

Har tinnitus och för mig är det musik på låg volym, precis så det överröstar pipet men också så att det inte håller mig vaken. Men eftersom jag jobbar kväll så brukar jag vara för trött för att pipet ens ska hålla mig vaken. Däremot har jag problem att somna om ifall jag vaknar.

DesK
0

#3 Bra tips det kan säkert hjälpa många som lider av tinnitus Glad

#2 Ljudböcker är toppen, min sambo brukar lägga över dem i mobilen och lyssna på när han går ut ensam med hundarna Glad

/Désirée

Skurtrasan
2

gud vad mysigt det lät Glad Tyvärr har man bara en fett apatisk katt som ser ut som man släppar på en tegelsten om man försöker att ha han i koppel Rynkar på näsanGlad

Livet i varje Andetag

DesK
0

En sån katt har jag också haft! Man kan ju gå ut o gå utan hund men med ljudbok i örat Flört

/Désirée

Maja2
2

Jag har svår tinnitus på ena örat, pga Meniéres sjukdom. Min hörapparat med inbyggt brus, "stör ut" tinnitusen och hjälper till en hel del. I övrigt så har det faktiskt hjälpt mig att tänka: Det här är mitt nya bakgrundsljud. Tidigare höll jag på att bli galen och öste massor med energi på: HUR SKA JAG BLI AV MED DET HÄR J***A OLJUDET ??!!  Nu har jag accepterat att jag inte KAN bli av med det … hur gärna jag än vill.

Skurtrasan
0

jag kom på en sak nu med. När vi (jag och min mor) först kollade upp min tinnitus när jag var 15 nånting så fick jag fylla i ett dokument som jag tyckte var lustigt för det var kanske en 5 frågor kring tinnitus, sen handlade de resterande 30 frågorna kring depressioner /självmordstankar /Psyket och dylikt. Så är det vanligt förekommande att man skulle bli depprimerad och så vidare av tinnitus?

Livet i varje Andetag

Maja2
0

#8 Det är nog inte helt ovanligt att man hamnar i depression av tinnitus … för det är så ruktansvärt påfrestande att om man inte klarar av att sluta fokusera på det så kan man nog hamna i depression.

Skurtrasan
0

ja jo det stämmer säkert … fan att man inte hade mer respekt för sina öron innan man fick detta…sänkt volymen bara en smula lixom så hade man sluppit det här….

Livet i varje Andetag

Maja2
0

#10 Hur länge har du haft tinnitus?

Skurtrasan
0

sen jag var 15 runt där ungefär är 23 nu .

Livet i varje Andetag

MichaelE
0

Har också haft sen 15. Angående depression så finns det dom som har en tinnitus i styrka med jetplan och dom personerna lever tyvärr inte länge.

Skurtrasan
0

Det är dock förståeligt fy farao att haft så starkt! hade nog inte heller klarat det fy!

Livet i varje Andetag

Leramani
1

Jag har haft svår tinnitus i cirka 35 år. Jag klarar det bra på grund av att jag kan o-fokusera på den, så att jag hör den i bakgrunden och slutar tänka på det. Den poppar upp och blir fokuserad bara när jag är trött eller om jag läser eller hör något om tinnitus.

Hjärnan kan bara hålla kollen på ett fåtal intryck och om man slutar bry sig och går in för att låta oljudet hålla på, så tappar hjärnan intresset och man slutar höra det.

De Lapsus Resurgam

silverhuldra
0

själv använder jag en högtalarkudde under den riktiga kudden med lågt musik för att kunna somna då jag har svakor ner åt. Annar så använder jag brusisar i båda öronen, de ska hjälpa hjärnan att sålla bort tinitusen.

Mvh. Silverhuldra

DesK
0

#16 Förlåt men vad menar du med "svakor ner åt" tyvärr fattar jag inte alls vad du menar. Försök gärna förklara vad du menar!

/Désirée

silverhuldra
0

Min tinitus blir sämre/ jag märker av den mer då jag är förkyld eller är trött mm

Mvh. Silverhuldra

nilu
0

Tycker min tinnitus blir värre och värre, dvs högre volym. Känns som om mina ganska nya hörapparater inte räcker till snart. Någon som har liknande erfarenhet?

Maja2
0

#19 Vilken sorts hörapparat har du? Har du med inbyggt brus?