Att bli med hörapparater
Hej!
Hittade hit då jag googlade om hörapparater. Har sedan april Phonak Exélia Art CIC- apparater på båda öronen, mina första hörapparater på 20 år och de första någonsin som jag har för avsikt att använda.
Jag har en medfödd, relativt lindrig hörselnedsättning som jag lärt mig leva med men som jag haft svårt att acceptera, främst beroende på hur en okunnig vuxenvärld bemötte mig utifrån den som barn. Min erfarenhet av hörapparater var inte så positiv, det är först nu som 30+ jag insett att deras syfte trots allt är att förbättra hörseln, inte att märka avvikande människor som boskap. Det har ju hänt en del inom området på 20 år dessutom.
För att göra en lång historia kort är det något av en identitetskris jag går igenom nu. Tror dock att jag kommer att komma sådär vackert klyschigt starkare ur den.
För det är ju inte illa att höra bättre.
Har en jävla massa funderingar dock, en del av dem rör ifall just den modellen jag har är rätt för mig. Första tiden var inställningarna helt fel och jag hade svårare att höra vad folk har än utan apparater. Efter några justeringar är det bättre, men jag vill ändå tro att jag kan komma närmare "normal" hörsel än såhär. Fast det kanske blir bättre när jag anpassat mig? Verkar jobbigt att börja om från början med nya hörapparater, som jag inte kan veta i förväg om de är bättre.
Mina hörapparater har en dämpande funktion, det vill säga tar bort vissa småljud för att framhäva exempelvis tal. Jag har till skillnad mot vad jag förväntas inte svårare att höra i stimmiga miljöer, snarare tvärtom faktiskt. Så den funktionen känns helt fel för mig. Nu är den ju nästan borta, men inte helt. Om jag sträcker ut min högra hand rakt från huvudet och gnuggar fingrarna mot varandra hör jag det ganska tydligt UTAN hörapparat, men inte med. Och jag vill verkligen höra ALLT! Speciellt sådant jag är van att kunna höra. Finns det någon mer som är som jag, det vill säga hör dåligt men INTE störs av omgivande ljud utan tvärtom fungerar bättre då? Och kan hörapparater anpassas till sådana som jag?
Hoppas verkligen det, för när jag känner att de hjälper är jag väldigt tacksam att de finns
Välkommen hit!
Jag har också fått hörapparater i vuxen ålder och de är också från Phonak, dock inte samma som dina. Nu gissar jag lite, men en anledning till att du upplever att dina hörisar är dämpande är väl just att de täpper till rätt bra, så du hör nästan bara genom dem när du har dem i. Annars är det nog väldans vanligt att de flesta som börjar med hörisar störs av att alla ljud förstärks. Du måste nog snacka igenom detta med din audionom, je mer denne får reda på om hur du upplever att du hör desto bättre hjälp kan du få. Det kan vara så att du skulle ha större nytta av någon annan typ av höris. Jag fick byta mina första hörisar för de passade inte riktigt till min hörselnedsättning. Phonak har ju en mängd olika sorters hörisar.
Berätta gärna här om hur det går för dig! 
/Désirée
Hej Ivy och välkommen!
Känner absolut igen mig i dina beskrivningar. Det är en stor omställning att få hörapparater och vi är nog många som har haft lite identitskris vid tillfället.
Jag håller med Des om att du bör diskutera med din audionom. Bra audionomer är guld värda. De har mycket erfarenhet och har oftast bra koll på vad som kan fungera bäst i olika fall. Men de kan inte höra det du hör, utan behöver få veta hur det fungerar för just dig.
Lycka till!
Tack för svar! Beträffande dämpningen tog jag upp det med audionomen ganska omgående då jag trodde något var fel, och hon svarade att det faktiskt är en avsedd funktion. Jag kände mig missförstådd, då jag som sagt inte har så mycket problem med omgivande småljud. Hon kunde väl frågat mig innan om jag ville ha en sådan funktion, kan jag tycka. Sedan är det ju också som DesK säger att allt-i-örat-apparater täpper till hörselgången, vilket nog kan spela in. Det ger ju en lite instängd känsla. Jag tror dock att jag kan vänja mig vid det förutsatt att det inte gör att jag hör sämre än jag behöver! Om inte får jag väl byta till en bakom örat- apparat, men det vill jag helst inte, de ger jobbiga associationer till min barndom… å andra sidan trodde jag inte för ett år sedan att jag skulle ha hörapparat öht. Men jag är inte redo att ge upp om apparaterna jag har än, vet ju inte om en annan modell skulle vara bättre. Vad min audionom beträffar vet jag inte om hon räknas till kategorin som är guld värda…
tycker inte hon riktigt fattar vad jag säger.
Jag tror att den funktionen som du pratar om är dämpning som slås på när man är i speciellt bullriga miljöer? Jag har hört andra som också tyckt att den slår till alldeles för snabbt och att det dämpar för mycket. Det är inget konstigt med att man får be audiomen att kanske: höja tröskeln så funktionen inte slås på förrän det är mycket oljud runtomkroing, minska själva dämpningen, eller stänga av bullerdämpningen. Jag är inte förvånad över att audionem lät inställningen vara påslagen eftersom detta förmodligen är standard. Det finns alla möjliga varianter på brusreducering beroende på vilka hörapparater man har.
Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan allt-i-örat apparater och bakom-örat apparater när det gäller hur de täpper till. När man har bakom-örat apparat så har man oftast en formgjuten insats som man sätter i örat. Den täpper till ganska bra eftersom detta är nödvändigt för att det inte ska bli rundgång. Men själv märker jag det bara om apparaten är avstängd (eller om jag har t-läget på) inte när den är påslagen.
Det tar lite olika tid innan allt stämmer med nya hörapparater. Speciellt första gången eftersom man inte har så mycket att jämföra med. Om du har haft hörapparaterna ett tag och då fortfarande känner att du vill prova någon annan sort, så be att få göra det. Oftast så brukar det bli bra när man väl har justerat inställninger, men ibland kan det vara så att ett annat märke helt enkelt passar just dig bättre.
En sak jag fick göra sist jag fick nya hörapparater var ett tal-i-brustest via högtalare med hörapprater. Då fick jag svart på vitt att jag kunde uppfatta (betydligt!) mer med hörapprataer än utan.
Kämpa på. Det är tålamodsprövande med nya hörapparater och alla besök hos hörselvården som krävs, men jag är säker på att det kan bli rätt bra till slut.
Det handlar både om bullerdämpningsfunktionen och om att vissa svaga ljud tas bort, typ för att ge mer utrymme för tal, enligt audionomen. Vid nästa besök ska jag se till att få olika program för buller, lugna miljöer, musik etc. som jag kan ställa in själv, så kan jag styra mer själv över ljudet. Kanske kommer jag alltid upplea vissa fördelar med att vara utan hörapparater, det är ju trots allt den hörseln jag levt med tills nu och som därför är "normal" för mig. Återstår att se, jag tänker inte ge upp om hörapparaterna än. Skönt att du säger det där om bakom örat vs. cic, Cessie, det kan nog stämma. Och, ja, visst tar det på krafterna, men jag tror också det kan bli bra! 
Undrar en grej till förresten.. Jag har konstant lock för mitt vänstra öra, har haft det så länge att jag inte minns när jag inte hade det. Tycker lockkänslan förstärks med hörapparat i örat, och att den fungerar sämre på grund av "locket". Det beror inte på vax (har kollat), så då är det väl trumhinnan? Kan man göra något åt det tro? Vore guld värt isåfall!
Hum vill bara säga att många med lindrig till måttlig hörselnedsättning har så kallade öppna insatser i öronen, vilka alltså gör att man hör både genom hörpparaten och med sin egen hörsel. Jag har en sådan lösning på mitt bästa öra. Eftersom jag är helt döv utan hörapparat på mitt sämsta öra har jag en specialinsats där som är supertät, det skulle inte ens funka med en sån där vanlig tät insats där.
Ivy ja det tar tid att vänja sig vid detta hjälpmedel och det kräver en hel del beslutsamhet och kraft, men det kan bli riktigt bra när man trimmat in allt
Det där med lock för örat bör du nog snacka med din audionom om, eller med en öronläkare. På tal om audionom så vet du väl att du har rätt att byta till annan audionom ifall du inte har förtroende för din nuvarande audionom.
/Désirée
Just det.. ska kanske överväga öppna insatser. Men ger mina nuvarande hörapparater en chans till, eller två
, för jag slipper gärna börja om denna process från början om jag inte måste. Och jag hör ju en hel del genom de här också, alltså det är ju inte som att jag är stendöv när jag har dem avstängda i öronen. Så det skulle kanske inte göra jättestor skillnad? Men öppna insatser tar knappt bort några ljud alls, kanske? Isf kan det nog verkligen vara en lösning för mig.
Jag ska ta upp det där med lock för örat med audionomen nästa gång. Sade det iofs sist jag var där, men hon hade inte så mycket att kommentera. Först efteråt kom jag på att hon väl kunnat erbjuda sig att skriva en remiss eller något. Vet inte om jag orkar byta audionom heller, men ska ha det i åtanke.
Instämmer i att de borde skicka dig till öronläkare för att kolla vad locket i örat kan bero på. Du verkar vara på rätt väg.
Det är värt besväret att ta sig tid med hjälpmedeln.
Mm.. börjar nästan tro att min audionom har asperger, för man måste verkligen uttrycka sig bokstavligt för att hon ska förstå vad jag vill.
Och, ja, jag är nog på rätt väg, om än en lång sådan…