Så trist
Jag har bara en mobiltelefon hos mig och till mina barn ringer jag till deras mobiler men jag känner mig som en dålig förälder som sitter och säger VA? hela tiden. Hör inte vad dom säger.
Finns det någon hjälp för mig?
Det är viktigt att jag kan höra dom för jag ringer två gånger i veckan till mina flickor eftersom jag inte har dom hos mig så ofta.
Ja det finns olika trådbundna slingor och /eller bluetooth att köpa till många mobiler, oftast hör man bättre när man använder en snäcka i örat än när man håller luren mot örat. Sen kommer Doro med en mobil med inbyggd hörslinga och en hel del andra finesser, någon gång i sommar.. Eftersom jag har problem att höra i min mobil tänker jag försöka köpa Doros nya mobil när den kommer ut.
/Désirée
http://hrf.se/templates/FragorochSvar____5127.aspx#7185
Har du hörapparat eller något annat hjälpmedel och i så fall, vilken modell?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
DORO har bara "enkla" mobiler har jag förstått och jag behöver en smartphone för min planering annars så missar jag en hel del möten och andra saker.
Undrar om slingorna passar min mobil. Vad kan en sån kosta eller kan man få den via rehab?
Den mobilen jag referar till är en smartphone - http://www.doro.se/Campaigns/Experience2012/
Beträffande om slingor passar din mobil måste du kolla det själv, eftersom vi inte vet vad för mobil du har. Priserna varierar en hel del, men ibland kan man hitta sånt begagnat.
/Désirée
Den ser ju helt bra ut.
Kanske jag kan få en via rehaben? 
Jag har i dagsläget en Motorola Defy+.
Kolla in med HRF hörteknik, de har en slinga som man kan använda oavsett telefon eller hörapparat. Jag tror den heter Blue solution kit. alternativ kan du köpa en enhet som heter JABRA på ex Claes Ohlsson som du kopplar ihop med en halsslinga. Har du problem att hitta en halsslinga så vet jag var du kan köpa det. Har en kompis som är återförsäljare.
Sen kan ju de olika hörapparattillverkare ha lösningar som passar ännu bättre.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Vad är egentligen en hörslinga?
#7 Först och främst borde jag nog fråga om du är hörapparatanvändare?
Om du är det - har du teleslinga det vill säga, T-Läge på din hörapparat?
Om du svarar JA på båda ovan kan du använda dig av en hörslinga. Det vill säga en teleslinga som du lägger om din hals och kopplar (förmodligen via blåtand) till din mobil. Då kan du använda dig av din hörapparat på T-Läget och lyssna vilket innebär att du slipper andra störande ljud och ljudet förstärks med hjälp av din hörapparat.
Ritva
#8 Nä jag har ingen hörapparat.
#9 Ja då blev det lite mer besvärligt.
Ritva
Har du nedsatt hörsel på bägge öronen eller på ett? Är du utredd för hörselnedsättning.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag har lite mer på höger öra. 10decibel från gränsen till en hörapparat. Men läkaren skrev att jag hade normal hörsel i journalen.
#12 Hm, var det hörselvårdens läkare du var hos? Och fick du göra ett tal i brus test? Jag tror faktiskt att det är dags att ta ny kontakt med hörselvården. Olika personer med samma nedsättning, i decibel räknat, kan uppleva olika stora problem. Om du har svårt att höra vad barnen säger i telefon så är det sannolikt att du kommer att få hjälpmedel via hörselvården. De brukar inte lämna folk i sticket om man har problem med hörseln.
Kanske bör du träffa en annan läkare och förklara precis vad du beskrev i första inlägget.
(Till och med om de tycker att du inte behöver hörapparat än, så kan en bra audionom säkert ge förslag på telefonsituationen.)
Lycka till!
Jag hörde mig för härom dagen för att jag ville ha en remiss till audionomen men det fick jag inte för vad allmänläkaren skrev gäller tydligen och sen var det punkt slut med det så en remiss fick jag inte och inte en ny tid heller för den delen. 
Det kan inte vara så att det faktiskt är telefonen som är dålig mottagning i? Min nya telefon har mycket sämre ljud än min gamla. Jag ligger också på den "lägre skalan" i hörseltester men ändå inom normalgränsen.
/Maria
Jo det är mobilerna med men jag har svårt att höra radioprat och när jag pratar med barnen IRL. Har testat massor a mobiler men alla är lika dåliga. Skulle vilja prata med flickonra på något annat sätt typ via skype och med kamera. Kanske det är bättre? Men ex-mannen gillar inte att syna så han har ingen kamera med ljudfunktion så jag får helt enkelt hålla på och ringa.