Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: teckenspråk
Läst 8441 ggr
JohannaEkroth
0

Lära sig teckenspråk

Här är en sida som man kan lära sig teckna på. Om det så är teckenspråk eller när man använder tecken som stöd till tal (då använder man ju bara händerna, inte teckenspråkets mimik och kroppsspråk)

http://www6.ur.se/Teckensprak/flash_holder.html

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ritva
1

Hej och tack för länken! Den kan säkert komma till användning!Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

JohannaEkroth
0

Puttar upp detta! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Conut
0

de finns också www.spreadthesign.com :)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

[Vargöga]
1

Tack för länken. Skulle vilja lära mig själv och barnen så vi kan prata lite bättre med varandra.

Conut
0

#4 har du döva barn eller? :)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

[Vargöga]
0

Nä men jag hör dåligt och det är svårt att höra vad dom pratar och missar mycket. Rynkar på näsan

Conut
0

#6 åh, men de är alltid bra att kunna teckenspråk tycker jag då jag har "jobbat" frivilligt som teckenspråklärare då dök de ett par upp som var gamla och de bad oss att lära dem några lätta tecken eftersom han har förlorat hörsel på ena öra sedan det andra örat hör mycket sämre så de hittade på egna tecken, deras kommunaktion var inte som förut, tyckte så synd om dem :(

[Vargöga]
1

Stackarn.

Ja det är nog viktigt att kunna teckenspråk tycker jag med.

[Vargöga]
0

Har kollat runt lite på sajten och kom över att flingor och peppar är likadana. Hur skall man veta skillnaden egentligen?

CessieB
1

Ja, huanemej vad svårt det var att se någon skillnad på "flingor" och "peppar". Det är rätt dålig kvalitet på filmerna i sig, så man kan inte riktigt se exakt hur händerna hålls.

Det finns jättebra lexicon att ladda ner till iPhone gratis. Jag kollade i det jag har "TSP lex" (eller vad det heter) som har tydligare video och även textbeskrivning av tecknen. Enligt det är skillnaden att tecknet för flingor görs med högervriden s-hand, och tecknet för peppar görs med vänstervriden s-hand. (Du kan också kolla i "svensk teckenspråkslexicon" på nätet.)

När jag tittar på videon så tycker jag att det är svårt att se någon skillnad, men man ser en liten aning mer av handflatan vid flingor eftersom handen är högervänd.

Någon som kan mer om teckenspråk och kan hjälpa oss nybörjare med hur man ska kunna uppfatta nyanserna?

[Vargöga]
0

har tyvärr ingen iPhone bara en android.

Ritva
1

Tänk logiskt i många fall. Ett flingpaket kräver ett tag på paketet lite mer rejält och ett pepparkar är mindre och rörelsen lättare. Glad

Ritva

Ritva
4

Samt att man använder munnen också, avläsebilden är oftast viktigare än själva tecknet!

Ritva

CessieB
1

Tack för tipsen, Ritva. Jag är fullständigt kass på avläsning, men visst flingor och peppar klarar jag nog att se skillnad på. Skrattande

Jag har ställt upp mig på väntelista för TSS-kurs, så jag hoppas att det lossnar när man har fått lite ordentlig träning.