Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 2738 ggr
Fiffilura
2012-05-13 08:39
1

Telefonproblem

Jag har fått mina hörapparater i vuxen ålder trots medfödd hörselnedsättning.

Jag hör sämst på höger och har därför alltid prata med luren vid vänster öra.

Nu har jag nyligen fått min vänstra apparat och det är hopplöst att prata i telefon. Är det ett viktigt samtal sliter jag av hörapparaten för att höra bättre.

Sist jag var på besök hos audionomen sa hon att det fanns hjälpmedel.

Nån som vet? Eller kan tipsa om var jag ska leta. Jag har en Xperia active.

Fiffilura
2012-05-13 08:44
1

Såg att det redan fanns en tråd om detta.

DesK
2012-05-13 10:04
0

det är bara bra att det finns flera trådar Glad Det finns lite olika hjälpmedel, bland annat halsslinga som man  kopplar till mobilen, trådlösa lösninar verkar ännu vara ganska ovanliga, men de finns till vissa telefoner.

/Désirée

Fiffilura
2012-05-13 18:48
0

Var ut på oticon (tror jag det hette) och kollade. Dessvärre fanns int emin telefon med i listan… Men det kanske funkar ändå? Ska ringa och kolla.

Jag har Xperia active.

[Vargöga]
2012-05-19 17:14
0

Har ett stort problem med att prata i telefoner för jag hör så dåligt. Får alltid sitta och säga Va? hela tiden. Jättejobbigt för både mig och den jag pratar med. Rynkar på näsan

Dock har jag inte tillräcklig nedsättning för att få hjälp. Rynkar på näsan

Ritva
2012-05-19 23:09
0

#3 Oticon har en streamer, en liten fjärrkontroll som du får köpa själv. Kostar ca 2000 kr det fungerar sedan som en bluetoth till telefonen, som måste kunna använda bluetoth. Min man har en sån och är supernöjd. Hörapparaterna slår om sjäv när telefonen ringer så du får ljudet direkt i hörapparaterna med teleslinga dvs inga störljud. Han kan även lyssna på musik och radio med den. Det är endast telefonens funktioner som begränsar.

Undersök om dina hörapparater klara att använda stramern. Lycka till!

Annars finns på hörteknik en slinga som man kopplar till en telefon som har bluetoth funktion och fungerar ungerfär som steamern ovan. (kolla länklistan jag tror att det finns en länk där!)

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
2012-05-20 08:36
0

Efter lite letande fann jag att Doro släpper en ny mobil med hörslinga och mycket mer i sommar, jag tänker kika på den när den finns i handeln Glad Här kan ni läsa lite om min hörsel, hur jag förlorade den och vad jag har för hjälpmedel idag.

/Désirée