Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 8022 ggr
[Jessica-B]
0

Armband som blinkar när mobilen ringer

Någon som vet om det finns ett armband eller liknande (ej halsband) som vibrerar eller blinkar/lyser när mobilen ringer? Jag har en modern mobiltelefon med bluetooth - vilket jag förstått är toppen när det kommer till hjälpmedel för hörselskadade.

Jag hör väldigt sällan när min mobil ringer, och har både på vibration och högsta volym, samt en applikation för androidtelefoner där man ökar ljudvolymen ytterligare - men det hjälper inte.

Har också en förmåga att glömma att ta med mig mobilen när jag förflyttar mig mellan rum, och har sällan kläder med fickor, eller vill ha mobilen hängandes i en mobilväska på kroppen.

Har "normalnedsatt" hörsel, ej hörapparat.
Hoppas ni har några tips! :)

Joppo
0

Kan denna produkt vara det du söker?: http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/smartwatch/ Jag vet inte exakt hur den fungerar, men det borde väl finnas nån möjlighet att få den att blinka eller vibrera när det ringer.

[Jessica-B]
0

Har suttit och sökt runt hela dan och hitta något liknande som du visade i länken. Funderar på att köpa den här: http://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Bracelet-Vibrating-Call-Alert-w-LCD-Caller-ID-/280867793040?pt=PDA_Accessories&hash=item4165066890#ht_724wt_1762

Den verkar toppen! Tackar för mig, då jag känner att jag fått mitt svar, men hoppas att fler ser tråden då det i alla fall för mig kommer att vara ett fantastiskt hjälpmedel :)

DesK
0

Båda de där armbanden verkar bra tycker jag Glad

Jessica-B jag rekommenderar dig varmt att försöka få hörapparater. Jag gick i drygt 40 år utan hörisar, men har sedan snart 8 år hörappareter i båda öronen, livet blir mycket enklare med detta hjälpmedel Glad

/Désirée

Maja2
0

Ts, jag vet inte vad du  menar med "normalnedsatt hörsel" men jag håller med #3 om hörapparat, om det är så att hörseln är såpass nedsatt. Det hjälper ju faktiskt :)

[Jessica-B]
0

#4 "Normalnedsatt" enligt örondoktor på vårdcentral.
Det ända de kunde konstatera var att jag har svårt att uppfatta tal i brus, eller tal som de är låg volym på, samt att ja uppfattar bas sämre än diskant - som jag uppfattade på en normalbra nivå.

Men de sa att de inte va några konstigheter och skickade hem mig, trots att ja fråga om de inte kan skriva nån remiss nånstans så ja kan gå vidare med det - men då sa dom att "nej tyvärr vi kan inte göra nått mer för dej"

shigne
0

Jessica-B Finns det örondoktor på VC? Om du upplever det besvärligt att höra - så ring Hörcentralen direkt och fråga vad du ska göra för att få en tid hos dom för hörseltest! Det ena ger det andra .

Tycker som de andra som skrivit i tråden, du ska vara rädd om den hörsel du har - så se till att få en ordentlig kontroll. Ju mer du anstränger dig för att höra, dessto mer bekymmer blir det i framtiden. Dvs: du blir trött, får muskelvärk pga ansträngning för att höra klokt etc. etc. Mycket av det här gör vi som hör dåligt, utan att vi tänker på det….

Du får mer än gärna skriva så får vi höra hur det går för dig!

[Jessica-B]
0

#6 Kände inte till det här med muskelvärk och trötthet - men när du säger det så inser jag faktiskt att jag bör ta tag i det på nytt!

Ska göra det, så ska jag försöka komma ihåg att höra av mig med vad som händer. :)

Tack för hjälpen!

[Jessica-B]
1

#6 Glömde tillägga att: jag har ingen aning, jag tror inte det var en örondoktor. Det var en typ allmänläkare med inriktning öra-näsa-hals eller nått sånt.

DesK
0

#8 Du bör nog få tag på en expert, eftersom det du beskriver ä ganska svår hörselnedsättning och inte något som en random läkare kan avgöra. Det är faktiskt endast professionella audionomer och öronläkare som kan avgöra vad slags hörselnedsättning vi verkligen har!

/Désirée

papa-bear
0

hittade det här på cdon,  899 kr. skall kolla på det själv när den kommer in för beställning.

[Beavis]
0

#10 klart cool grej. borde ju funka. Särskillt om man som TS har svårt att höra när telefonen ringer och dessutom lämnar den överallt.