Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: förvärvadhörselskada
Läst 2322 ggr
CessieB
0

Lägre ljud oroar konsertarrangörer

Hoppsan, det här var ju en märklig reaktion. Är verkligen hög ljudvolym så viktigt för att locka besökare till konserter?! Jag tycker att det verkar vara en överdrivet negativ reaktion från arrangörernas sida.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/lagre-ljud-oroar-konsertarrangorer

[CajsaBajsa]
0

Där ser man ett praktexempel på att pengar är dagens sammhälles Gud. Att tjäna pengar är tydligen viktigare än människors hälsa.

Skrämmande.

DesK
0

Skrämmande är rätta ordet!

/Désirée

CessieB
0

Jo, men även om det handlar om pengar, är det verkligen säkert att man får mindre publik om man håller sig till gränsvärdena? 97 dB är faktisk starkt ljud. Polis och brandsirener ligger bara på 80 dB, och 100 dB är vad som kan förekomma i fabriker där det självklart är hörselskydd som gäller. Eftersom jag har hörapparater tycker jag att det är jobbigt att gå på konserter där jag måste ta av hörapparaterna för att sätta i hörselproppar i stället. Jag hade gått på konsert oftare om jag hade sluppit det besväret. Jag kan inte tänka mig annat än att det finns personer som föredrar stark, men hörselvänlig ljudnivå, jämfört med stark och hörselskadlig ljudnivå. Eller är jag redan mossig som vid 30 års ålder inte ser någon vinst med att hålla ljudnivåer över gränsvärdena? Jag medger att det säkert finns en (mindre) skillnad i hur man upplever musiken, men är det så avgörande för om man köper biljett till sitt favoritband att det skulle innebära förlust för arrangörerna?

Och visst, hörsel borde värderas mer än pengar…

[CajsaBajsa]
0

#3 Jag tror inte det avgör om man köper biljetter till sitt favoritband eller inte, men jag tror det kan avgöra om banden vill spela där eller inte, eftersom de vill ha maximal effekt och vara så "häftiga" som möjligt.

Jag är nog också lite "mossig" Tungan ute men det blir man ju när man är hörselskadad. Jag älskade musik och gärna hög musik innan jag fick min skada, så jag förstår skillnaden.

Detta får mig att tänka på en gång när jag sålde öronproppar utanför en IronMaiden-koncert. Det var innan jag fick meniére så jag hade utmärkt hörsel och ingen som helst tinnitus. Jag ville sälja så många proppar som möjligt såklart, men det var svårt eftersom de flesta Maidenfans tyckte det var töntigt att ha proppar, eller så var de så rutinerade koncerbesökare att de hade egna "tuffa" hörselskydd. Så jag kom på tanken att ljuga om att jag hade varit på en Maidenkoncert tidigare och då fått tinnitus av det höga ljudet "Så nu kan jag inte njuta av Maidens grymma musik längre" sa jag och flera stycken ändrade sig faktiskt då och tyckte det var smartare och bättre att ha proppar så de kunde fortsätta njuta av sitt favoritband. På det sättet tjänade jag några extra tior och några personer kanske slapp skada sin hörsel på grund av propparna de annars inte köpt. Jag tycker inte det är bra att ljuga och gör det inte längre, men den gången fick det bra resultat.

CessieB
0

#4 Fniss, den lögnen kan jag nog acceptera faktiskt! Gillar musik jag med, och visst det är nog inte helt lätt att ta till sig att det faktiskt rör sig om skadliga ljusnivåer. Fast jag måste säga att folk är rätt bra på att använde hörselproppar idag om man jämför med 5-10 år sedan.

[CajsaBajsa]
0

Oj, vad jag skulle säga också var att då kunde jag verkligen inte ana att jag skulle ha så rätt, jag har visserligen aldrig varit på någon Maidenkoncert, men nu har jag min meniere och kan inte njuta av musik längre, bara lite ibland. Man vet ju inte varför man får meniere men kanske hade jag haft mindre tinnitus om jag haft öronproppar på koncerter.

Sen tänker man ju alltid "det händer inte just mig"…