Hör dåligt när folk pratar
Jag har ett problem som bara är irriterande. Jag har dåligt när folk pratar. Radio och mobilsamtal är värst men också när min mellersta tjej pratar. Måste säga va hela tiden. Har förklarat att jag hör dåligt men hon mummlar på som om jag inte sagt något till henne. 
Radion har inställt på låg "pratvolym" medan musiken ligger högt. Nästan alla radiostationer har denna inställning. Skall jag lyssna på en text i någon låt måste jag höja för själva musiken stör.
Usch jag borde gå till en läkaren men har inte vågat ifall dom inte anser att jag hör dåligt.
Hej, jag tror inte du behöver oroa dej för att de inte skulle anse att du inte hör dåligt.
Om du lämnar den berättelsen kommer de nog göra en hörseltest på dig eller iaf remittera till en där de med all annolikhet kommer att finna tt du inte hör vissa toner, Det är vad jag som lekman bedömer att ditt problem ligger i då jag lider av det själv.
Det finns ju fina hörapparater nu som kan sila bakgrundsljud mm har jag hört så det kommer nog bara bli bättre. Lycka till
Åh tack. Jo hörapparaterna borde vara bättre nu är på tex 80-talet. Känner att det är bara höger öra fast inte hör jag bättre på vänster för det men det är något med mitt högra öra. Klarar inte av att någon viskar i det örat eller blåser i det.

Jag har samma problem men jag är helt döv på vänster öra o hör sämre på höger.
Hörapparaten förstärker det störande ljudet mer än talet jag vill höra, vad jag fått höra går det inte att sila bort det störande bakgrundsljudet?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Oj det låter ju jättetråkigt att det inte finns hörapparater som sållar bort bakgrundsljud.
Det finns annars öronproppar som silar bort bakgrundsljudet. Jag har vänner med tinnitus som köpt sådana på apoteket. mycket dyrare än vanliga men ska vara rätt bra på det viset. har inte använt dem själv dock.
Hej Ensam Mamma! Första steget till att kunna få någon hjälp är helt enkelt att gå till doktorn och få hörseln testad ordentligt. Har du försökt att ta upp problemet med någon inom vården tidigare? Var beredd på att det är en lång process, men visst finns det hjälp och visst ska de flesta ta dig på allvar.
När det gäller din dotter så kan jag bara rekommendera att ta dig ordentligt med tid och sitta ner och verkligen prata med henne om din hörsel. Lyssna också noga på vad hon tycker om eventuella problem. Hur känns det för henne att du inte hör vad hon säger? Hon mumlar helt säkert inte med flit, utan det är helt enkelt inte lätt för henne att gissa eller veta hur mycket eller lite du hör. Ta dig tid att i lugn och ro förklara att du vill kunna höra vad hon säger eftersom du ju bryr dig om henne och vill kunna kommunicera med henne. Det är inte ditt fel att du hör dåligt, och därför måste hon hjälpa till genom att prata tydligare. Även om hon förstår att hon måste prata tydligare och kanske vända sig mot dig istället för att stå i andra änden ab rummet, så är det naturligt att barn glömmer ibland. Speciellt om det har bråttom. Det tar tid innan hon har vant sig vid hur hon ska göra. Men det första tror jag faktiskt är ett lugnt och tryggt samtal där du förklarar och kanske beskriver i vilka situationer det är som du har svårt att höra. Om hon fortfarande är ganska liten, kanske du kan locka henne till att föreslå olika sätt som hon kan hjälpa dig när du inte hör? Helt enkelt få in samtalet på ett positivt spår och få henne att känna sig delaktig och duktig.
Angående att hörapparater inte filtrerar bort bakgrundbrus. Tyvärr så stämmer det delvis. Hörapparater har allt bättre signalbehandling. Det vill säga att hörapparaterna blir allt bättre på att filtrera bort brus. Tyvärr så är örat rent fantastiskt på att hantera ljud, och idag så klarar man inte av att åstakomma samma sak som friska öron kan på digital väg. Det viktiga att veta är att höraparaterna blir allt bättre och bättre. Det är olika mellan olika märken också. Så en bra audionom kan hjälpa till att hitta den typ av hörapparat som fungerar bäst för dig. Men lika bra som normal hörsel kan det som sagt inte bli.
Tack för klargörandet Cassie, som jag nämnt är jag total novis på hörapparater och bara anhörig till personer med grövre hörselskada. och går efter egen erfarenhet. Men vet att flera kompisar med Tinnitus använder en speciell typ av öronproppar när vi går på restaurang tex för att kunna blockera bakgrundsljud. hur det fungerar vet jag inte men de säger att det häjlper i alla fall.
Måste hålla med Cessie, se till så att du får göra ett hörseltest. Om ditt resultat blir bra så är det ju bara bra. Och om det inte är så är det också bra för då är du på rätt ställe för att så hjälp.
Jag har hörappareter och de är inte perfekta men jag hör mycket mer med dem än utan. Jag hör sådär halvba utan dem så dt är väl värt att prova.
OXOX Ida
madebyyou.se
Jag gjorde ett test via mobilen där ljud i olika frekvenser spelades upp och sen fick man välja om jag hörde eller inte. Resultatet blev att jag har en hörsel som en 60-70-åring.
Kan ju säga att jag hade nog mobilen rätt så nära också.
Har du fått någon tid hos hörselvården då? Tänk på att det kan finnas en massa faktorer som spelar in när du gör ett enkelt test i mobilen. På hörselvården kan de göra en grundlig test av hörseln och också berätta mer om exakt vilken slags hörselnedsättning du har. Det bästa med att gå dit är att du sannolikt kan få hjälpmedel som gör det åtminsotne lite lättare.
Jag har en läkartid på torsdag och tänkte ta upp det då. :)
Heja dig
Lycka till!
Tack. 
Fick en läkartid idag och det var egentligen för min smärta men jag frågade om hörseln. Fick göra ett test och det visade att jag har liten nedsättning i hörseln och framför allt i högra som jag också har upplevt det. Men fortfarande för bra för en hörapparat. Låg mellan 10-25dbl och gränsen för hörapparat ligger på minst 30-40dbl.
Du får börja kupa handen bakom örat tills hörseln blir "tillräckligt" dålig då. funkar ibland.
Hehe. Jag har iaf vänt mig mot den som pratar och vinklar huvudet så att ena örat är mot den som pratar.
jag kupar handen, om det är en person med speciella toner i rösten så jag inte hör bra. eller om det är långt bort det gör ju att örat fångar upp mer ljud.
Konstigt egentligen att "man" mobbar personer med utstående öron? de borde ju höra bättre än "normisar".
Ensam mamma, då fick du lite information i alla fall. Alltid bra att veta hur det ligger till.
#17 Skrattar gott åt kommentaren om utstående öron. 
Ett besök hos Audionomen är ju en bra start. Det är inte säkert att du "hör dåligt". Jag, tex, har bättre hörsel än genomsnittet tydligen men jag har dålig taluppfattning. Uppfattar helt enkelt inte vad folk säger utan min hjärna fyller i luckorna själv och det blir ofta missförstånd och tokigheter. En stor hjälp för mig har varit att vara tydlig med att tala om för folk att jag har en hörselskada och be dem att titta på mig när de pratar med mig så att jag kan avläsa läpparna. (Lärde mig att göra det och titta folk i ögonen samtidigt under gymnasietiden då jag läste nästan 800p teckenspråk som del av den inriktningen jag gick.) Vänder folk sig bort från mig är det nästan omöjligt att uppfatta vad de säger om det är någon form av ljud runt omkring vilket det är i stort sett överallt idag.
Hoppas du får svar och att du kan få hjälp och stöd. =)
Kram