Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: utanförämnet
Läst 2824 ggr
Fiffilura
1

När man hör galet!

Det händer mig ganska ofta att jag hör helt fel - ofta till stor munterhet Skrattande

Det roligaste inträffade nog förra sommaren då vi var på semester. Vi åkte bil och hade stereon på med punkrockarna Ramones. Låten som gick var I´m against it. Men det var inte vad jag hörde och efter mycket lyssnande och funderande frågar jag min man:

- Men vad sjunger de? I´m a dentist?

Behöver jag säga att vi skrattade mycket och länge?? Skrattande

Fiffilura
0

Det vore roligt att få ta del av era "felhörningar".

DesK
0

Ha ha ja den var bra! Skrattande Jo då visst blir det en hel del felhörningar, men just nu kommer jag inte på någon riktigt rolig.

/Désirée

Ritva
0

Jo visst finns det massor av sådana situationer som man råkar ut för.Skrattande

Jag var kanske 13-14 år och kom in i rummet när och hörde hur min bror entusiastiskt berättade om att han gjort något på skolan han gick på. När han var klar gick han därifrån och jag fick prata med mamma. Då frågade jag var "magnum" var för något (då fanns inte magnumglassar)

- Vaddå undrade mamma?

- Jo, men Tobbe berättade ju att han hade gjort "magnum" i skolan. Vad är det.

Han hade gjort "landgångar" (smörgåsar som ser ut som små smörgåstårtor).SkämsSkrattande 

Det är väl bara ett av alla tillfällern! Måste fundera lite till om jag kommer på nåt!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Paula31
0

När vi var på badhus i Danmark förra veckan skulle min man berätta något för mig om  rutschkanan som inte ville att sonen skulle förstå. Han sa: Den är lite Risky Jag svarade: Då får ju jag köra!

Trodde han sa: Jag tog en liten Whisky

Ritva
0

#4 haha, den var ju riktigt bra! Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

snoflinga
0

Häromdagen tyckte jag min mamma berättade att vår vän varit på bröllopsdag och jag blev mäkta förvånad då vännen är skild nyligen träffat en ny Skäms Jag råkade höra fel på ett ortsnamn som lät ungefär som bröllopsdag Skrattande

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

snoflinga
0

OCH PRECIS nyligen träffat en ny, skulle det stå!

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Fiffilura
0

*puttar*

DesK
0

Imorse ropade sambon från nedervåningen till mig: Har du mitt vatten i din låda? Vaddå "vatten i min låda?" undrade jag. Han sa - ja vad tror ni att han egentligen sa?

Ps jag har flyttat tråden till Dagens skratt Glad

/Désirée

Bergspuman
0

"Har du sett kattens låda"?

CessieB
0

Åtmisntone så brukar omgivningen tycka att situaionen som uppstår i korridorerna hos mig på jobbet (allt för ofta!) är kul. Glad Jag jobbar nämligen som doktorand, och vi har en stor andel utländska studenter (och kollegor). Det innebär att det ibland är svårt att uppfatta vilket språk någon tilltalar mig på.

Student: Hej, jag letar efter Johan, är det här?

Jag: Förlåt, vad sa du?

Student: Hej, jag letar efter Johan…

Jag: Hi. Sorry, I can't hear you. Are you Johan?

Student: No, I am looking for Johan. Is he working here? (Student tänker "Va? Engelska? Höll hon inte en föreläsning på svenska i förra veckan? Eller var det någon annan?")

Jag: Hm, Johan who?

Student: Johan Fältgren, he is… 'kursansvarig' for the advanced course.

Jag: Aha, men du talar svenska? Jo, Johan sitter ju på avdelningen xxx, i huset intill. (Hörde nu äntligen det svenska uttalet av Fältgren och ordet "kursansvarig" som studenten inte kunde det engelska uttrycket för.)

Slutsats, det är enklare att gissa sig till vad folk säger om man är inställd på rätt språk. Skäms

Fiffilura
0

Igår hände det igen!!

Jag jobbar som lärare och har bl.a bild på mellanstadiet. Just nu arbetar vi med reklam, eleverna ska göra egen reklam.

En pojke jobbade med fotbollsrelaterad reklam och skulle förklara för mig;

"…utanför kan man köpa generade tjejer…."

Det tog ett tag innan jag fattade vad han egentligen sa….

"Utanför kan man köpa signerade t-shirts…."