Anfall av menieres
Jag startar en tråd där vi kan dela med oss av tankar runt de jobbiga yrselanfallen och dropattackerna (hur stavad det nu).
Börjar själv…
Fick mina första kraftiga anfall av jätteyrsel för ett par år sedan. Det är nog bara 3 såna jag har haft om jag minns rätt. De första två gångerna visste jag inte vad det var och blev jätterädd. Upplevde panik och dödsångest när jag plötsligt inte kunde fästa blicken. Första gången blev jag liggandes på toagolvet och kräktes utan uppehåll. Vet inte hur länge men maken var i källaren och jag bankade i golvet för att få hjälp. Ingen höde.
Andra gången fick jag hjälp av familjen direkt. Blev sittandes i soffan med en hink i famnen. Svettades enormt och kräktes massor. Min mor kom och skjutsade mig till akuten. Efter ytterligare ett halvår fick jag min diagnos. Äntligen fick jag veta vad det var.
Därefter har jag kunnat hålla de värsta anfallen mer i shack. Jag känner innan när det är på gång och tar prostafen samt vilar blick stilla.
Det är betydligt bättre nu när jag vet.
Skoven av ostadighet är däremot långa och många.
En sak undrar jag dock…har ni andra också svårt att röra på huvudet…om jag tex städar badrummet eller något annat där jag har huvudet på sned eller frammåtböjt länge eller många gånger blir jag mycket sämre.
Det är kämpigt att aldrig kunna fungera 100% som innan även om jag är mellan två ostadighetsskov och helt utan yrsel…
Är jag luddig nu eller förstår ni frågan?
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Jag förstår inte exakt det där med att luta huvudet, men jag kanske har samma sak eller nåt liknande. I perioder får jag en konstig jättevag yrsel om jag lutar huvudet åt vänster och ibland även bakåt. Jag frågade min öronläkare (som är superbra) om det men han trodde snarare det hade med nacken att göra, jag är stel och har ont i nacken av okända skäl.
Yrsel som kommer när man rör huvudet, handlar om kristallsjukan, lägesyrsel, och har inget med Meniéres att göra, men jag tror att kristallsjukan är vanligt bland Meniérepatienter.
Fast min sån där skumma yrsel stämmer inte överens med kristallsjuka.
#3 Hur menar du att det inte stämmer överrens med kristallsjukan?
Min läkare har förklarat att i samband med yrselanfallen kan kristaller faktiskt lossna och därmed ge den form av lägesyrsel som är typisk för s k kristallsjukan. Man kan helt enkelt bli kristallsjuk som en bieffekt av Menière. Kanske det som ni, Kajzza och CajsaBajsa, känner av. Sen tänkte jag på din nacke, CajsaBajsa. Det är ju vanligt att Menièresjuka personer får problem med nacken, eftersom man ofta rör sig försiktigare, inte minst huvudet, när man känner sig yr eller har balansproblem. Och rör man inte på huvudet som vanligt så blir man stel i nacken.
#5 Intressant, vilken läkare har du? Min läkare har precis tvärtom, hävdat att Meniéres och kristallsjukan har inte med varandra att göra överhuvudtaget.
#4 Jag kommer inte riktigt ihåg nu, men jag såg ett program av "Fråga doktorn" där de pratade bl.a. om kristallsjukan och det stämde inte överens med mina problem. Har för mig att kristallyrsel oftast börjar när man reser sig upp ur sängen på morgonen t.ex.
Varje gång jag är hos min öronläkare brukar jag få ligga ner på rygg och så sätter han en slags mörk cyklopgrej över ögonen så jag inte ser nåt och så snurrar han runt på huvudet åt olika håll och kollar ögonrörelserna och efteråt frågar han om jag blev yr av det. Jag tror att det är i alla fall bland annat för att kolla kristallerna, men jag kan ha fel. Jag brukar inte få någon yrsel av det.
7# Urgh det där har jag gjort en enda gång. Mådde så grymt illa efteråt. Hade ett skov just då och ena ögat fladdrade, nystagmus. Det är nästan det läskigaste av allt…när man inte kan fäsa blicken alls.
TUR att jag slipper göra det på mina läkarbesök. Jag får bara göra hörseltest+ att de kontrollerar örat med något slags microskåpdatorgrej…
Har ni andra rör i öronen? Jag har och det har hjälpt en hel del. Märker direkt när det tätar till och slutar fungera.
Kristallsjuka passar in på mina långa skov…till viss del i alla fall. Har läst någonstans att man lätt drabbas av kristallsjuka om man har menieres. Ska se om jag hittar det igen.
Har ni duktiga läkare??? Min är superduktig, tack o lov.
Barbarar Densert, vad ska jag ta mig till när hon går i pension??? 
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
Jag hade rör i örat för några år sedan, då jag provade Menietten… men tyvärr gav det inte det minsta effekt, så nu har jag inget rör.
Jag har en superbra läkare, och det är GULD värt!
Känner du till någon duktig läkare i Hallandstrakten tro???
Det är nog bara en tidsfråga innan min går i pension…eller ja en tidsfråga BRUKAR det ju vara haha.
#10 hahaha… nä.. Jag bor i Norra Sverige.. känner inte till några läkare i Halland… Känner till en i Uppsala, men kolla på meniéreföreningens klotterplank, där finns det trådar om läkare har jag för mig.
#10 Jag går hos dr. Håkan Einer på öron-näsa-hals på Kungsbacka sjukhus. Han är väldigt bra, tar sig tid att lyssna på sina patienter.