Mobil
hur gör ni när ni pratar i mobil? tar ni ut hörapparaten? Jag måste ta ut mina för att jag upplever att jag hör sämre annars, lika så när jag pratar i hemtelefonen. Tycker det är jobbigt att behöver slita ut den varje gång det ringer…hur gör ni?
Jag tar ut min, det går inte att höra så bra annars, och det skrapar och stör.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Hej!
Jag tar oftast ut min om jag inte har ett headset med teleslinga inkopplat. Det finns flera varianter av detta, men de är ganska dyra. Men är superbra!!!
Ska se om jag kan hitta någon länk till nåt företag som tillhandahåller sådana.
Kram Popcornett
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Texten redigerad av sajtvärf den hänvisade till tomma sidor och är därför borttagen
Ritva
Ritva
Nokia har en superbra slinga som man kan köpa via deras hemsida samt vissa återförsäljare- passar vissligen inte alla deras modeller men den är otroligt bra. Lista över vilka modeller hittar man lättast på återförsäljarnas sidor.
Har testat andra slingor men denna är helt klart bäst om än lite klumpig.
Den kostar ca 900 inkl frakt.

finns det ingen slinga som passar till sony ericsson??

Man kan så klart ta vilken handsfree som helst och klippa bort öronpluggen och ersätta den med en slinga som man tillverkar själv. Det är struntenkelt att göra en slinga, det är bara några varv vanlig ledning. Man kan behöva dämpa den genom att sätta ett motstånd på. De flesta telefoner kräver en impedans av minst 2 ohm, men det kan fungera bättre med 16-32 ohm, vilket är enklast att fixa med ett förkopplingsmotstånd. I regel måste slingan dämpas ändå, eftersom hörapparaten är otroligt känslig.
Men en slinga är väldigt enkel att göra, det är inte någonting komplicerat alls. Bara några varv vanlig ledning, och den kan vara praktiskt taget hur tunn som helst. Om man till exempel tar en vanlig telefonledning, så innehåller den fyra letare, som man kan löda ihop så att man får en slinga på fyra varv, så har man ett bra hölje också. Själva kopplingspunkten kan man plasta in med epoxi och linda självvulkande gummi om.
Jag är inne på att fixa en sån till min mor för att hon ska kunna använda telefonen. Det är ett elände att hon faktiskt inte klarar att använda den på vanligt sätt tillsammans med sin hörapparat, men med slinga hör hon mycket bättre.
#7 Har du en ritning på slingan för inkoppling och plats av motstånd med angiven storlek på motståndet.
Hälsningar Gnidde.

Det visade sig vara lite enklare. Det behövs inte något motstånd, eftersom slingan ger ganska låg ljudnivå om man dämpar den, och det är tillräckligt hög impedans om man har tillräckligt många varv.
Jag har inte någon ritning, men det var ganska enkelt. Den bästa slingan till mammas radio gjorde jag med två parallella slingor, vardera med sexton varv lackerad koppartråd. Jag lindade om en gryta, först sexton varv åt ena hållet, och sedan fäste jag vid grytans handtag och lindade sexton varv tillbaka.
Jag drog försiktigt av trådbunten från grytan och tvinnade den lite lätt för att hålla ihop den, och sedan lindade jag den med självvulkande gummitejp. Jag lät den vikta änden och de två fria ändarna sticka fram en liten bit ifrån varandra.
Jag tog en bit isolering från en sladd, lagom lång för att bädda in slingan, och slitsade den hela vägen. Där stoppade jag in slingan och kapade isoleringen så att höljet möttes precis. Där lindade jag hårt med tejp för att den inte skulle vikas.
Så tog jag en avklippt förlängningsledning med stereoplugg och lödde den med de två ledningarna från mittstift och nästa ring till de fria ändarna, och den från jord till den vikta änden av dubbelslingan. Kopplingspunkterna lindade jag med självvulkande gummi.
För att ledningen inte skulle dras loss, knöt jag fast den med tandtråd som jag lade runt isoleringen och sladden som stack ut. Två såna knutar gjorde jag, ganska hårt åtdragna.
Sedan lindade jag över allt som syntes av hopkopplingen med självvulkande tejp, och så knöt jag slutligen fast ett snäppfäste med en liten u-formad slinga som man kan fästa radion i och lätt koppla loss den från hörslingan.
För en telefon behöver man bara en slinga, eftersom den bara har en ljudkanal. Jag tror att sexton varv är tillräckligt, och man behöver inte någon dämpning där heller. Kanske det räcker med färre varv, jag har inte haft mycket tillfälle att prova, men den första slingan jag gjorde som fungerade hade rrettiotvå varv, och det var för mycket. Den belastade inte slutsteget tillräckligt och strömstyrkan blev för svag, så att det inte hördes så bra. Min gissning är att det handlar om mellan åtta och sexton varv för bästa resultat. Det kan krävas lite mer prov innan jag är riktigt klar med det. Jag har inte gjort någon slinga till hennes telefon ännu, eftersom jag inte har den specialplugg som behövs för att ansluta den i uttaget på telefonen.