Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 2999 ggr
Evahelene
0

Hejsan.

Jag är ny på denna sajten men varit med på iFokus i några år. Fattar egentligen inte varför jag inte gått med här tidigare… Nåväl, nu har jag det i alla fall Glad

Jag har tinnitus och på grund av den har jag en lätt hörselnedsättning - som dock blir sämre allt eftersom. Min tinnitus började med en öroninflammation i tidiga tonåren, har alltså haft den i snart 40 år. Gissa om jag tog barnen till vårdcentralen så fort dom hade ont i öronen? Jajjamen!

Ja, det var lite om mig. Ska bli intressant att ta del av era erfarenheter, tips och råd. Hoppas på att jag kan vara till hjälp på ett eller annat sätt.

Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

DesK
0

Hej och varmt välkommen hit! Glad

Just tinnitus har jag hittills klarat mig ifrån, men jag är helt döv på ena örat, efter en mycket ovanlig typ av öroninflammation, sen drygt 40 år på ena örat och har en lindrig hörselnedsättning på det andra örat. Så gissa om jag slog på stora trumman när min yngsta dotter fick en öroninflammation! Tack och lov fick hon ingen fler öroninflammation och båda mina döttrar har fullgod hörsel. Jag har sedan några år tillbaka fått en superstark höris till mitt dövöra och hör därmed cirka 25% på det örat, ja, det är mycket jämfört med inget! Glad

Vad har du för hörhjälpmedel?

/Désirée

CessieB
0

Hej och välkommen!

Det har varit ganska tyst på sajten på sistone, så det är alltid roligt att träffa nya. :) Ingen tinnitus direkt, eller jobbiga öroninflammationer, hos mig utan "bara" en måttlig hörselnedsättning på båda öronen…

[Beavis]
0

Ja hej ifrån mej med.

#1 Känns det inte konstigt med den obalansen i hörseln mellan öronen?

Jag funderar om det inte var enklare innan? Men det kanske är bättre att höra olika bra än inte alls..

Som sagt tidigare är jag nyfiken då jag inte har några påtagliga hörselnedsättningar själv mer än de små som kommit med mitt handikapp/musik/ålder

DesK
0

#3 Jag minns ju inte hur det är att höra på båda öronen, 40 år är långt tid Flört Att det är obalans mellan öronen tänker jag inte så mycket på, jag ser till att alltid försöka gå på rätt sida om den jag talar med och jag försöker alltid sätta mig på så bra ställe som möjligt vid matbord och konferensbord med mera. Glad

/Désirée

[Beavis]
0

Hur är det med balansen? balanssinnet sitter ju i mellanörat om jag minns rätt?

DesK
0

#5 Jag tappae balanssinnet helt i samband med den där öroninflammationen, så jag har lärt mig att gå 2 gånger i livet och jämfört med många andra så är mitt balanssinne inte jättebra, jag kan exempelvis inte cykla, men jag klarar mig bra ändå Glad

/Désirée

[Beavis]
0

Okej, tråkigt för att cykla är något jag uppskattar

Evahelene
1

Att ha olika mycket hörsel på vänster och höger sida kan vara knepigt. Jag hör sämre på vänster öra - där är tinnitusen mycket värre också, den låter lite högre än vad folk vanligtvis pratar - så det kan vara problem med att höra varifrån ett visst ljud (som vart pärlan jag just då tappat tar vägen…). Jag minns första gången jag riktigt lade märke till det: stod vid spisen och lagade middag, det lät från pannan som det just skulle till att koka i men från fel platta…som jag uppfattade det, alltså. Brukar säga till barnen att jag har "fel på stereon" Skrattande

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

DesK
0

Ha ha "fel på stereon" är ju en jättebra och rolig förklaring! Skrattande

Kan berätta att när mina barn var små och vi tappade bort varann i nån affär, så stannade jag och ropade på dem och de kom blixtfort till mig Glad - det gör de så klart fortfarande Glad De fattade alltså redan som mycket små att jag saknade riktningshörsel, likaså har samtliga mina hundar greppat det Glad

/Désirée

[Beavis]
0

Hundar har intuition, de läser en väldigt bra