Oförstående kring tinnitus
Hej!
Jag har haft tinnitus i 10 år nu. Jag har alltid älskat uteliv och har arbetat ideellt som DJ i sju år. Jag fick tinnitus första gången efter en utekväll och fick en ökning för ett år sedan men där vet man inte varför eftersom jag inte utsatte mig för högt ljud.
Jag tog det lugnt i ett halvår, misstänkte jag fått ökning pga. stress och depression. Åt antidepressiva det halvåret som hjälpte enormt.
Vad jag märkte under detta halvåret när jag höll mig undan uteliv och spelningar, var att folk inte förstod varför jag drog mig undan, fast jag förklarade varför. "Vadå tinnitus?" var det - hela tiden.
När jag började så smått med spelningar igen nu till våren är jag väääldigt noggrann med ljudnivån när jag spelar. Men folk verkar inte förstå. Om jag spelar på en klubb vill jag hålla 95 dB, vilket är rätt lågt på en klubb egentligen. Folk kommer och klagar - hela tiden! "Kan du höja, kan du höja". Hela tiden. I början förklarade jag att jag inte spelar högre pga. tinnitusrisk, men folk fattar inte. Numera säger jag bara "ja jag höjer" sedan höjer jag inte, eller så höjer jag 5 dB ett par minuter, sen sänker jag långsamt igen.
Jag skrev till ett arrangemang på Facebook och frågade vilken dB-nivå de kommer köra. Flera personer (andra gäster) svarade: "Vem fan bryr sig" eller "Köp öronproppar så kan du stå intill högtalarna hela natten, bra va!". Osv. Arrangören svarade sedan: "Vi gör inga mätningar men vi spelar inte jättehögt så man får ont i öronen". Jaha? Det var ju bra… eller?
Jag använder formgjutna musikerskydd som inte syns så tydligt i öronen. De är jättebra. Men när jag sätter i dem, vilket jag numera gör öppet, så frågar alltid folk vad det är för nåt. När jag säger det är hörselskydd, förstår dem inte varför. Om jag DJar och det kommer fram en gäst och de ser jag har öronproppar, säger de ofta: "Öh, har du öronproppar?" Jag: "Ja?" Personen: "Hur kan du spela musik då? Då hör du ju inte?".
Gah!!
Varför denna ignorans från folk? Fattar inte folk vad tinnitus är och att vem som helst kan få det?
Varför ser folk ner på en om man säger man har tinnitus?
Nu har jag skrivit en hel roman här. Men skriv gärna vad ni tror!
Ha en god sommar!
/Emelie
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det verkar som det finns mycket okunnighet kring tinnitus.Det måste bero på det. Känner du till AMMOT? Artister och musiker mot tinnitus. Besök gärna deras hemsida www.dbdb.se tror jag. Sök annars på AMMOT. Du kan säkert ha nytta av deras hemsida och kanske de kan hjälpa dig att sprida kunskaper. De hade ett projekt i västSverige där en klubb blev ombyggd för att förhindra så att gäster och musiker mfl skulle få tinnitus och hsk. Mycket intressant.
Jag tycker det är jättebra om du kan stå emot påtryckningar att spela högre. De som vill det begriper inte bättre och skulle tacka dig om de visste vad de kan undvika. För din egen del är det viktigt att du gör det som är rätt för dig. I hårdrocksvärlden har det blivit accepterat att ha hörselproppar vid konserter. Det är bra. Likaså finns det ju regler hur högt man får spela. De måste ju gälla även klubbar och dansställen?
Hej sighni!
Tack för ditt svar.
Jaa, jag känner till AMMOT, har varit inne på deras sida och så men vet inte hur de skulle kunna hjälpa mig föra fram mina kunskaper och sådär. Men man kanske skulle höra med dem om hur de ser på saken. Jag ställer gärna upp och håller föredrag osv. om det kanske behövs. Så tack :)
Hej!
Kul att du hittat hit! Du kanske skulle engagera dig inom Hörselskades förening inom tinnitusgruppen. Vi jobbar med att sprida information om allt inom hörsel och ljudmiljön.
Här i Luleå har vi precis haft festival iform av lulekalaset och då stod det i tidningen om att arrangören hade gjort ljudmätningar för att inte det skulle vara för hög ljudnivå. Det tycker jag var bra!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Hej Ritva!
Tack för ditt mail :)
Hur kommer jag i kontakt med dem? Finns det aktiva i Malmöområdet? Det låter väldigt nice :)
Hälsar
Emelie
#4 Om du tittar under länkar så hittar du länk till HRF. På deras sida kan du sedan söka dig till din hemort eller annan ort som ligger nära och anmäla dig som medlem. Den särskilda tinnitusgruppen som finns hör nog däremot hemma i Stockholm, men du kanske kan dra igång en grupp i din lokalförening om det finns fler med samma problem. Lycka till!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Allt handlar om okunskap. När man HAR tinnitus, förstår man precis vad du pratar om… men för de som INTE har tinnitus…. är det helt overkligt. Det är egentligen inte så konstigt…. tyvärr. Det man själv inte är drabbad av… är svårt att förstå omfattningen av…
Ja, så är det säkerligen. Men man borde väl ändå förstå att tinnitus inte är någon hit att ha. Typ som att man skyddar sig vid sex för att dels slippa graviditeter men även för att skydda sig mot könsjukdomar.
Samma anledning till att man ska använda hörselskydd, för att slippa öronproblem.
Men så kanske inte folk tänker..?

#7 Tyvärr tänker nog inte folk så långt. "det drabbar inte mig".