Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 2778 ggr
Kebab-Eme
0

Modersmål?

Hej!
Det är så att jag har döva föräldrar men är själv hörande :)
Nu till min fråga,
jag har fått ett riktigt dåligt bemötande på min gamla skola.
Dom ville inte att jag skulle få teckenspråk undervisat även ifall jag behöver det (Bor i fosterfamilj så tecknar knappt längre så jag har tappat en massa). Ingen tyckte att det skulle ''klassas'' som mitt modersmål. Utan mer som något fritt val. Men då gick jag i högstadiet då jag inte kunde välja det. Ska börja gymnasiet nu. Jag tyckte att det va riktigt kränkande både mot mig och min familj.
Nu kan jag knappt kommunicera med min mamma bara för att skolan tyckte att jag inte behövde få det undervisat.

Tycker ni att barn med döva eller hörselskadade föräldrar borde ha teckenspråk som modersmål och svenska som andra språk?

KöttbulleKorv

malmokvinna
0

Beror kanske på i vilken värld du vill höra till? I vilket fall som helst så är det helt nödvändigt att få teckenspråksundervisning om någon i familjen talar det.

Grymt av skolan att neka dig det, har svårt att förstå dem. Du är tillräckligt utsatt som har döva föräldrar och bor i fosterfamilj. Allt som kan vara positivt för dig bör naturligtvis göras.

Ritva
0

Hej!

Du har rätt till teckenspråk som modersmål då dina föräldrar talar teckenspråk. Men problemet är nog mer att det är svårt att få fram lärare i teckenspråk.

Vet inte hur det är nu när du ska börja gymnasiet, men när man går i grundskolan kan man få åka till dövskolorna och få undervisning för syskon och barn till hörselskadade/döva. Min äldsta dotter åkte på detta en vecka/termin till manilla skolan i stockholm när vi bodde i stockholms län.

Nu bor vi i Luleå och närmaste dövskola ligger i Härnösand och det är lite långt att skicka mina barn för en vecka. Ca 65 mil.

Här kan du läsa mer om modersmålsundervisning på skolverkets hemsida.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Zandra---83
0

Hej! Tycker att det är hemskt att läsa sånt här. Vill du lära dej tsp för att kunna prata med dina föräldrar så ska du självklart få det. Du ska ju ha samma rättigheter att prata med dina föräldrar som vilka barn som helst!

[Beavis]
0

Jag tycker att det borde ses som vilket hemspråk som helst, Det är ju diskriminering att inte göra det pga att det talas med händerna.

Som ovanstående skrev kanske det dels beror på att det är brist på lärare? men jag tror inte att det är hela förklaringen.

kan man inte söka kurser  eller liknande på ex ABF eller komvux i Teckenspråk? Jag såg en gång i tiden en annons om utbildning till teckenspråkstolk.. Kan kanke vara något det med?

Kebab-Eme
0

Kanske det va brits på lärare ja, men vi namngav ett namn som va anställd på komunen och jobbar med teckenspråk fast på gymnasiet. Och vi känner henne och hon hade inga problem att ha några lektioner med mig. Men dom orkade inte bry sig.

Men nu har jag börjat gymnasiet och snart kommer jag få undervising i det igen! :D

KöttbulleKorv

[Beavis]
0

Bra att det löser sig ändå, men det är ju sjukt att du inte fick hjälp förrän nu . Man lär sig ju mycket snabbare som barn. Hoppas det går bra så du kan kommunicera med dina föräldrar igen. Det är ju inte kul att behöva sitta och skriva lappar till varandra. jag vet…

Kebab-Eme
0

haha det va inte direkt så att jag skrev lappar :P Jag kan teckna men har blivit mycket sämre då jag inte bor hemma. Så det va lite svårare att 'prata' med mamma men det gick. Men nu blir det nog mycket bättre :)

KöttbulleKorv