Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettteckenspråk
Läst 9032 ggr
giffan
0

Teckenspråk

Ville bara visa en sida jag hittat…

http://www.spreadthesign.com/se/

Man skriver in det ord man vill veta hur man tecknar. Sen är detbara att titta. Alla ord finns inte, så testa er fram.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Beavis]
0

Tack väldigt användbart verkar det som

giffan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, min son har läst teckenspråk i skolan nu, och då fick de veta om sidan.

Tyvärr blev det ingen fortsättning nästa termin då det bara va han som ville fortsätta. Lite synd tycker jag. Man borde lägga in tecken språk på allas schema i skolan.

~ Anneli ~ 

Ritva
0

Ja den är kul, mest för att se olikheter och likheter mellan olika teckenspråk. Det är ju olika länders teckenspråk med här också. Tänk på det så ni inte lär er ett annat lands teckenspråk om det är svenskt teckenspråk ni vill lära er!Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

giffan
0

#3 Ja just det glömde jag att skriva.

Jag skulle önska att vissa tecknade lite långsammare, för vissa meningar kan vara svårt att hänga med i.. Men man kan sitta länge vid den här sidan.

~ Anneli ~ 

[Beavis]
0

Intressant där att det kan vara så stora skillnader mellan olika "språk".

Skulle vara intressant att lära sig faktiskt, fast tyvärr känner jag inte några döva….

ellaaannnn
0

Ni….. är hörselskadade? och kan inte teckenspråk? :S det är faktiskt vårat "andra-språk" även om dom flesta av er ej gått i döv/hsk-skola så borde ni kunna det. jätteroligt dessutom!

DesK
0

#6 Tja allt beror ju på hur illa hörselskadade vi är. Många av oss hör ganska bra till bra med hjälp av hörapparat. Då är ju behovet av teckenspråk egentligen rätt litet. Personligen skulle jag dock vilja lära mig teckenspråk, men jag har ingen att öva detta tillsammans med, så då är frågan om det i nuläget är någon direkt mening med att jag lär mig teckenspråk.

/Désirée

[Beavis]
0

#6 Jag är inte hörselskadad eller väldigt lätt i så fall. Självförvållat då jag är musiker. Men jag är intresserad av ämnet och hamnade på sajten då jag hjälper till på ett par andra.

Och då jag hör rätt bra har jag inte behövt lära mig teckenspråk.

ellaaannnn
0

om man ser sättet på så vis, ja men då förstår jag :)

[Beavis]
0

Det är lugnt om man inte frågar får man inte veta Flört Vem vet? jag kommer kanske ingå i era led snabbare än jag hoppas då flera av mina släktingar progressivt hörde sämre och sämre. Min Farmor är helt döv på ena örat och min far som dog bara tio år äldre än jag är idag ungefär hörde också sämre och sämre…..

Ritva
0

#9 Idag är det ganska självklart att teckenspråk ska vara andraspråket för hörselskadade. Men genomsnittsåldern är här  på sajten ganska hög och det gör att vi tillhör den generationen som fick pröva på "teknikens under" med hörapparaterna. Tyvärr får många höra om och pröva på teckenspråket, och då som tecken som stöd, lite för sent och då är det genast mycket svårare att ta till sig det. För det är ju så att ju äldre man blir desto svårare att lära sig nya språk.

Så jag är tacksam för att vara en som ändå fått teckenspråk ganska tidigt och haft ett stort intresse för teckenspråk så att jag idag kan säga att jag är tvåspråkig. Jag är samtidigt glad för att du känner att du är tvåspråkig och slåss för den rättigheten! Glad

Ritva

[Beavis]
0

Jag tycker att det borde vara självklart för gravt hörselskadade som fötts med eller ftt skadan tidigt att vara tvåspråkiga, då det måste vara mycket enklare att tala teckenspråk med andra hörselskadade än att kämpa med apparater och felhörningar?

Zandra---83
0

#6 Jag har idag fått inse att min hörsel inte helt hänger med (när det började vet jag inte och kommer nog aldrig att få veta det heller, börja det med tinnitus vilket jag tror det gjorde för mej så är det lätt att man snabbt lär sej leva med det beroende på hur illa det är och jag tog inte tag i det hela förtäns några vekcor sen då det slog lock och dånade i vänster öra).

Jag har sedan 12 års ålden varit intresserad av teckenspråk då jag fick en fickalmenacka med alfabetet i, men då sa folk att man var tvungen att använda höger (och jag är vänsterhänt) så visst jag lärde mej alfabetet rätt snabbt då, men sen blev det inte mycket mer då jag är och för alltid kommer att vara vänsterhänt. Idag vet jag bättre att dessa som sa så till mej hade fel, men det vill ju inte en 12 åring tro på att vuxna har när man vill lära sej något helt nytt. Då litar man ju på vuxna, tyvärr lite väl ofta tydligen.

Idag när jag vet att min hörsel blivit sämre så gör jag det jag kan för att lära mej tsp, men samma här som för många andra. Jag är ensam som kan det (det lilla jag än så länge kan). Vem ska jag teckna till? Ju mer jag tänker på min hörsel och remissen jag fått till öronmottagningen ju mer inser jag också att min läkare inte sagt hela sanningen. Man får inte en remiss bara så där. Men ja jag är ändå glad att hon inte sa allt just nu då jag bara skulle gått och oroat mej mer.

Sen är det inte alltid lätt det här med tsp- kurser kostar och alla har inte pengarna som krävs och alla landsting betalar inte, allt hänger på behovet och vad de anser. Så det jag fått lära mej just nu har gått via FK då jag är sjukskriven av andra orsaker och detta i kurser och aktiviteter ingå i min reahbilitering. Men ja, jag skulle mer än gärna lära mej mer då jag känner behov av det. Men sen finns också räddlsan- vad kommer vänner och så säga att man vill bli mer teckenspråkig när de inte själva kan något och de är vana vid bara svenska.

Ledsen för långt inlägg men men. Jag kan inte svara för att alla känner det jag gör utan det är utifrån mej där jag är just nu i det hela. Glad

CessieB
0

Hej Zandra!

Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter. Jo, det är mycket att fundera över när man märker att man inte längre hör bra. Jag vet inte heller exakt när min hörsel försämrades, för man kan ju aldrig riktigt veta hur bra alla andra egentligen hör.

Det låter som att du är på gång till öronmottagningen för första gången? Du ska veta att det faktiskt finns en hel del olika slags hjälpmedel, och att det är möjligt att de kanske kan hjälpa dig höra bättre. Hörapparater, hörselslingor till telefon, läppavläsning och annat finns som skulle kunna hjälpa dig att kommunicera lättare. Du får vänta och se vad de säger efter att ha utrett hörseln ordentligt. Var inte rädd att ta upp teckenspråk till diskussion när det väl är dags att bestämma vilken slags rehabilitering du ska ha. Jag vet att här i Göteborg så har de tydligen TSS-träffar på hörselvården så att man kan komma och öva någon gång i månaden i alla fall, efter att man har gått deras kurser. Jag måste säga at jag nu önskar att alla fick lära sig lite grundläggande tecken i skolan, men i brist på det så får vi vara så kreativa som det går.

Lycka till med teckenspråket och berätta gärna hur det går med allt längre fram.

Zandra---83
0

Tack för stödet. Jag vet att skolan har blivit bättre på det här med tsp, men ja långt ifrån lika bra som andra språk. Men vissa vanliga skolor harr nu tsp som tillvals språk så kanske en dag (även om jag inte vet om jag får uppleva den dagen. Flört)

Jag har redan nu förberätt min handläggare via ett brev att jag känner behov av tsp, så hon i alla fall vet om det ifall inte vården kan erbjuda något (jag är van vid att värmland inte kan erbjuda inom andra sjukdomsgrupper som jag hade behövt ha så då får man gå andra vägar, presic som du säger kan inte vård/samhälle hjälpa till så får man som person vara kreativ och hitta lösningar).

Ja allt är helt nytt, inte förrän nu börjar jag inse vad det är jag dragit igång och det är med blandade känslor. En inom simhoppet (tränar så aktivit jag kan utifrån andra problem) säger att jag inte är i behov av tsp då jag hör (han har sett att jag suttit och plugga när jag inte kunnat vara med på simhoppet), men ja det får stå för honom. Men visst han och hans flickvän vill inte tro på min astma heller så. Jag får försöka att inte tänka på vad han säger om mej. När jag får dånadet så vet jag bara att jag inte vil ha ljud och just nu är simproppar bäst då de tar bort mer ljud än andra proppar och ja hur ska jag då kunna uttrycka mej och prata när jag inte själv hör vad jag säger? Jo tsp är för så klart!

CessieB
0

Jag har bott i Blekinge, Kronobergs län, Skåne, och nu Västergötland, och alla har lite olika rutiner. Tänk på att det finns skillnader mellan olika vårdområden så det går nog inte att jämföra deras riktlinjer. Det som är positivt för din del (om du är född 83?) är att du är i yrkesverksam ålder vilket brukar prioriteras i hörselvården.

Ja, det är många som har åsikter om ens hörsel. Glad Ofta menar folk egentligen väl, men har inte riktgt insikt i hur det är att ha en hörselnedsättning. Behov är en tolkningsfråga, och efter 6 år med hörapparater så håller jag fortfarande på och anpassar mig och försöker hitta vad som funkar bäst i olika situationer. Det kan ju ändra sig med tiden också. Det är en process, men jag måste säga att hörselvården har varit jättebra på at stötta i mitt fall.

Zandra---83
0

Ja, jag är 83:a och hade det inte varit för andra problem så hade det varit studier för att sen arbete (nytt yrke då hästskötare inom travet inte är så lämpligt för min astma). Men visst FK vill snarast möjligt (som med alla andra) få ut mej i arbete (men jag envisas med studier då jag ej längre har något att stå på, jag är inte hellre lika intresserad av hästar som jag en gång var så jag har ju lite tur att min astma blivit lite värre å jag har den att visa upp så jag ej kan gå tillbaka till hästar Flört). Ja jag kan bara hoppas hörselvärden är bättre än annan vård då det tagit mej säkert 4 år att få en annan remiss just för att sjukvården inte velat göra något. Men än så länge verkar det ju vara bättre, eller så hör jag sämre än vad jag tror- något av det är det ju. Tungan ute

CessieB
0

Studier låter utmärkt, tycker jag. Det är ju resten av yrkeslivet det handlar om. Lycka till med allt. :)

Mrjag
0

Tar det lång tid att lära sig teckenspråk?

CessieB
0

#20 Som andra språk skulle jag tro… Kanske svårare eftersom det inte är så lätt att hitta personer att öva dagligen med.

Ritva
0

#20 Det beror ju även mycket på ditt eget intresse och hur du menar med att kunna teckenspråk!  Jag har klarat mig hjälpligt med det som jag lärt mig under min gymnasietid i Örebro, men först nu kan jag säga att jag kan behärska det efter att jag studerat på univeristet. Jag har fått en annan förståelse för själva språket och dess uppbyggnad.Skrattande

Ritva