Tv, telefon, mobil och dator
Jag ska i augusti få nya hörapparater Phonak Exélia Art. Eftersom jag ska flytta från villan till lägenhet kan jag inte ha min stationära t-slinga till tv:n.
Jag tycker det är en djungel av hjälpmedel till hörselskadade och kan för lite för att vara säker på att välja rätt. Min audionom kan ingenting heller, bara hörapparater behärskar hon. Jag har nu stationär t-slinga till tv:n, halsslinga till mobilen och en hemmagjort lösning för datorn.
Finns det någon lösning som passar till tv, dator, mobil så man slipper ha så många olika apparater att hålla reda på.
Hur har ni med grav hörselnedsättning löst problemet med att trots hörapparater inte höra tv etc? Vilka hjälpmedel har ni? Är ni nöjda? Hur mycket kostar de hjälpmedel ni köpt?
Mycket tacksam för svar.
Hej och välkommen hit!
Just ditt märke kan jag inte så mycket om, men föreslår att du kollar in Phonaks hemsida där kanske du hittar lite om deras speciella hjälpmedel som passar deras märke.
Tv-slingan kan du skaffa en slingkudde/dyna. de är bra och har bra förstärkning. Jag fick låna en sådan åt min dotter främst, men även jag använde den när vi under våren bodde i husvagn. Det räckte att den låg mellan oss och vi hörde bra ändå. Den gick att höja förstärkningen bra och mer än vi behövde.
Det finns som sagt en uppsjö av hjälpmedel och det bästa är att söka runt och göra som du gör fråga. Hoppas någon annan kommer in och kan ge dig svar om någon annan lösning.
Lycka till!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Hej och välkommen hit!
Såväl jag som min far har rätt grav hörselnedsättning. Jag har löst detta med hjälp av Phonak savia art + kudde med teleslinga till tv:n Far har samma hörapparat som du nu har och även han har slingkudde. Det finns 2 sorters anslutningar till slingkudden, skartkontakt eller dyna direkt på högtalare och jag tycker att båda funkar lika bra.
Hum din audionom borde kunna sånt här! En audionom bör kunna allt om hörhjälpmedel - inte bar om hörapparater. Min audionom sen tre år tillbaka lyckades till och med ordna så att jag hör cirka 25% på mitt sedan 40 år döva öra! 
Vad man får betala för sina hörhjälpmedel varierar en hel del mellan landstingen, men jah har betalat 150 kronor per del - det vill säga 2 hörapparater = 300 kronor + 1 slingdyna 150 kronor + samma sak för min far. Till far har jag också köpt en fjärrkontroll till hörapparaterna så att han slipper fippla med den lilla omkopplingsknappen på själva apparaten. Denna fick jag betala helt själv och den kostade dryga tusenlappen.
/Désirée
Tack för svar. Jag tycker också det är lite dåligt att audionomen inte har kompetens för hörhjälpmedel. Du får kontakta företagen och köpa hjälpmedlen själv säger hon och det förstår jag men företagen kanske inte bryr sig så mycket om precis vad jag behöver utan vill bara sälja. Har slingkudde som jag använder när jag åker bort, men det fungerar inte hemma hos mig då jag har djur som äter på kablar. Funderar på något trådlöst system men är så oteknisk och velar hit och dit. Förstår inte riktigt hur det fungerar och om jag behöver olika sändare för dator och tv och telefon. Eller om jag kan ha trådlöst till tv och sladd till datorn. Jag önskar att någon kunde förklara för mig. Anser mig normalbegåvad men detta är svårt. Jag tappade hörseln väldigt hastigt (sudden deaf) och har lite svårt att förstå att jag inte tillhör de hörande längre.
Hej och välkommen!
Teknisk kompetens löser inte så mycket när problemet ligger i prylarna. (Säger jag som har civilingengörsexamen i datateknik.) Det finns såvitt jag kan bedöma inte tillräckligt bra hjälpmedel som klarar alla situationerna du nämner. Men med lite tålamod brukar det gå att hitta fram till en bra lösning.
Själv har jag Oticon hörapparater tillsammans med deras Streamer. Streamern är en slags halsslinga som kan kommunicera med mobil, dator, och de flesta andra ljudprylar. Antingen via bluetooth eller via sladd. Det är faktisk den första slinga jag har testat som fungerar bra med mobiltelefon. Det är rent suveränt ljud jämfört med andra. Jag är jätteförtjust i den och använder den förutom till telefon, också till att transkribera intervjuer på jobbet eller lyssna på webb-tv/radio. Det bästa med den, förutom mobilljudskvalitén, är att den är himla användarvänlig. Väldigt lätt att hantera. I princip gör den precis det jag vill lätt och enkelt.
Nackdelarna med streamern är tre. 1) bluetooth kopplingen kan strula ibland. Man kan behöva trixa lite om Streamern tappar kontakten med datorn. 2) Streamern finns bara för Otion-hörapparater. 3) Streamern fungerar inte direkt till tv. (Vilket jag själv löser genom att jag tittar en hel del på webb-tv, jämfört med vanlig tv.)
Till jobbet har jag fått ett Comfortaudio paket. Det består av en massa delar och kommunicerar via (krypterad) radio: en konferensmikrofon som man kan lägga mitt på bordet, vars mikrofon tar upp ljud antingen från "hela" rummet, ljud enbart från området nära mikrofonen, eller ljud från en viss riktning. Det finns en halsslinga med mottagare som man bär på sig, och liten föreläsarmikrofon som man kan sätta på en föreläsare. Systemet är bra tycker jag och hjälper mig en hel del. Största nackdelen är att det blir en hel del att bära runt på. Det ser också lite väl tekniskt ut om jag både bär streamern och Comfortaudio mottagaren på mig på jobbet. :) Å andra sidan, om man ändå ska ha med en dator eller kanske andra tekniska prylar på ett möte, så är det itne mycket extra besvär att även lägga fram mikrofonen.
Rent generellt så är min erfarenhet att man måste prova sig fram. Den som är envis och som faktiskt diskuterar med sina audionomer får bra hjälp. Men ger man upp för snabbt så missar man kanske den hjälp man hade kunnat få. Jag reagerade också på att man behövde ta kontakt med privata företag, men i mitt fal har det fungerat bra. Min egen audionom kunde tillräckligt mycket för att veta vad jag kunde behöva, och sedan skickade hon iväg en beställning till den privata audionomen som kontaktade mig för praktisk utprovning. Den privata tog god tid på sig att visa och utvärdera, och kunde hjälpa mig att få bästa möjliga praktiska nytta av systemet. Men det var som sagt upp till min vanliga audionom i samråd med mig att bestämma vad jag behövde, medan det privata företaget tog ansvar för mer praktisk utprovning. Oftast kan du ångra dig, och du ska alltid kunna få testa nya prylar ordentligt innan du bestämmer dig.
Om jag ska sammanfatta så är streamern oumbärlig för mig just för att den är så smidig, och fungerar så bra med mobil och dator. Det finns helt enkelt en mängd olika prylar och du behöver nästan en bra audionom som känner till för och nackdelarna med dem, samt att du tar dig tid att prova själv så att du hittar vad som funkar praktiskt för just dig. Köp inget utan att testa först.
Jag önskar att det fanns någon oberoende tidskrift som skrev om olika hjälpmedel så att man fick veta mer om vad som finns där ute. ALLA tillverkare säger ju att deras ljud är bäst.
CessieB jag instämmer med dig att det vore önskvärt att det fanns någon oberoende tidskrift om alla de hjälpmedel som finns! Sen gissar jag att du är i yrkesverksam ålder och detta +att ditt jobb får bidrag med mera gör att du får tillgång till den senaste tekniken före många andra 
/Désirée
#4 tack så hemskt mycket för den nyttiga informationen. 
Jag måste nog bli mera framåt av mig. Ska via mejl kontakta Phonak och höra vad de kan rekommendera.
I mitt landsting köpa själv på öppna marknaden.Jag tog kontakt med pedagogiska hörselvården och de kunde ingenting förutom fast telefoni. För mig som är lite velig av mig vore det bra med rådgivning.
Det är ju inga billiga saker så felköp blir väldigt olyckligt-
#5 Jo, det känns förbaskat orättvist att de måste prioritera, och samtidigt så är jag väldigt tacksam för att höra till den gruppen. Det är en pengafråga. Jag kan dra in mer pengar i skatt om jag får bra hjälpmedel och därmed kan få bra jobb. Då är inte 60 000 - 70 000 så stor summa ilängden för samhället. Och bara för att en pensionär, till exempel, inte räknas ge samma återkastning så läggs inte heller samma pengar på hjälpmedel… Vad ska man säga?
#6 Ja, det är svårt det här. Att maila Phonak är ju en god idé. Det positiva är att tekniken blir allt bättre, så det dyker åtminstone upp bra produkter på olika håll! Fast borde inte mobilhjälpmedel betalas av landstinget även om man inte är yrkesverksam? Fast telefoni blir ju allt ovanligare, och telefonen är ju ett jätteviktigt verktyg. Hursomhelst, du får helt enkelt ta tid på dig. Hjälpmedel är ett besvärligt kapitel.
Lycka till!