Teckenspråk
Finns det någon som kan teckenspråket och vill dela med sig av hur man talar det
Jag tror att flera skulle vilja veta mer om det
Mina söner lärde det sig när de var mindre. hade en kompis som var döv. Finns bra böcker från hörselförbund. Köpte en till sonen.
Först måste man nog lära sig alfabetet. Sen orden.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Har du så att du kan lägga ut alfabetet här
Nej, jag kan inte men ska söka om det finns. Självklart ska jag hjälpa vad jag kan.
Väl mött, Tatsja
Jag kan teckenspråk
#4 Har du möjlighet att lägga upp en förklaring med bilder hur det annvänds så att andra kan se hur det fungerar
Javisst!
Det kan jag ordna
Det vore toppen tycker jag
Obs.. du måste ha flash installerad på din dator för ATT kunna se flash animationer plus program för att se video.. som quicktime.. om du inte har installerat flash så kan du göra genom att googla

http://www.sdrf.se/sdr/tmpl/standard.php?pageId=229&rid=0
Där finns handalfabetet, både det svenska och det internationella.
Jättebra att det är några som kan och är villiga att lära ut. Bra att kunna även som hörande. Du vet aldrig när du behöver det språket.
Väl mött, Tatsja
Tack för den infomationen jag tror att den kan var mycket nyttig för många, synd bara att jag sjäv inte kan se den
Kanske finns i blindskrift.
Väl mött, Tatsja
Kolla gärna i eran bibliotek.. kanske det finns någon teckenspråkslexikon att låna ut

#8 Tack för länken!! Jag glömmer mer och mer av tecknen och grammatiken. Behöver öva och öva för att hålla kunskaperna vid liv.

#8 vilka konstiga tecken dom använder det är inte alls samma som jag använder när jag snackar med min syster? vilket är det svenska eller nått annat?
beror på vilken du syftade på?

# 15 och #16
Jaaa… kanske beror på om du o din syster haft hemma-teckenspråk och inte känner igen vissa tecken. Det är vanligt bland döva som är ensamma i familjen som döv att man hittar på egna tecken. När man sen kommer till dövskolan lär man sig det svenska teckenspråket.
Som sagt… beror på vilka tecken eller sånt som du lärt dig som skiljer ?
Detta är inte något fel om man haft hemma-teckenspråk. Det positiva är att man kunnat ha kommunikation överhuvudtaget.

Om man har svenska som modersmål och får en hörselskada i vuxen ålder är det lättare att lära sig tecken som stöd (TSS) än att lära sig ett helt nytt språk som det svenska teckenspråket är. TSS innebär att man tecknar de bärande orden i meningen. Man använder samma tecken som finns i det svenska teckenspråket men småorden tecknas inte och det svensk grammatik som gäller.

Det är sant Gunnelp…. TSS är lånetecken från Teckenspråket. Sen om man vill, har ork och tid kan man också lära sig Teckenspråk. Jag är lite osäker på förkortningen men har för mig att efter sommaren 09 kanske det kommer stå STS = Svensk TeckenSpråk. Får veta mer sen då…
Mitt första språk är svenskan och jag har medfödd hsk, men sen över tio år tillbaka har jag teckenspråket som andra språk.

#19 Jag har fått för mig att det redan kallas svenska teckenspråket och att det är svårt att lära sig. Det handlar ju om identitet också. De döva har ju en egen värld nästan, med sin humor och sina angelägenheter. Vissa av dom vill inte se dövheten som funktionshinder utan att de skulle vara någon slags minoritetsfolk. Kan inte riktigt förstå det. Jag ser min hsk och min tinnitus som ett funktionshinder. Jag lärde mig TSS och tecknad svenska långt innan jag blev hsk. Jag använder det i mitt jobb.
Döva har ett eget teckenspråk och grammatik och är klassat som ett minoritetsspråk har jag för mig.
Svenskt teckenspråk följer den svenska grammatiken och är egentligen tecknad svenska. TSS (tecken som stöd) eller TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation) som det också kallas, är när man tecknar vissa ord som är viktiga i samtalet. Används bland hörselskadade, inom särskolan, bland personer med språkstörning.
Sedan finns ju även dövblindas teckenspråk (har förstått att det finns synskadade här också) där man tecknar i händerna eller på nåt sätt hand på hand, så att säga. (har inte så mycket erfarenhet av det, men har provat på)
En liten utredning av teckenspråk som jag har förstått och har erfarenhet av, men säger inte att jag kan ha helt rätt, så rätta mig gärna.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

#21 Svenskt teckenspråk är de dövas modersmål. Tecknad svenska kallas för det.
För att göra listan komplett kallades/kallas TSS eller TAKK även för teckenkommunikation. De två sistnämnda begreppen används väl nästan? enbart inom särskolan och övrig verksamhet för personer med utvecklingsstörning. Man tar ut de bärande orden i meningen.
Roligt att du har erfarenhet av detta.
Alla personer med utvecklingsstörning borde ha tillgång till AKK ,där TSS är ett utav dem, för att utvecklas bättre språkligt, kognitivt och socialt.

För att räta ut lite grann…
Dövas språk är: Svenskt Teckenspråk
Så kommer det att heta efter juni eller juli då riksdagen beslutar att det ska ingå i språklagen. Det är inte ett minoritetsspråk enligt undersökarna däroppe. Utan det är ett enhetligt språk med samma nivå som svenska. Förkortning till detta vet jag inte än. Det är riktigt att teckenspråket har egen grammatik. Det är inte Tecknad svenska!
Förkortningen T S S är Tecken som stöd.
Det är lånade tecken från teckenspråket för att användas av alla möjliga för att underlätta kommunikationen. Sen finns det egna varianter av tecken har jag fått erfara.
Dövblindas teckenspråk är taktil och bygger oftas från dövas språk, teckenspråket. Kanske någon vet lite mer om det.

#20 + ni andra… 
Se #23 om teckenspråket.
Det är sant att döva inte ser sitt funktionshinder som problem eftersom man har redan ett språk från barndomen. Är man född döv och det enda språket är teckenspråket och det blir som identitet tillsammans. Men det finns också döva som har ett antal vita år, dvs när man kommer till skolan då först får man språket. Men detta var mera vanligt för över 50 år sedan sådär.
Skillnaden är att hörselskadade "lever"i det hörande samhället närmare än vad döva gör. Hörselskadade har ofta lättare att kommunicera med hörande och i de flesta fall kunna ta in mer information än vad döva gör.
Ögonen är dövas enda informationskanal. För hörselskadade är både ögon och viss hörsel en informationskanal.
Liksom hörselskadade har egen identitet så har döva sin egen identitet, inget märkvärdigt!
Trots det, så är det många gånger svårt att komma in i dövas värld eftersom deras språk är baserat på teckenspråket. Då är det självklart svårt att förstå, precis som om man skulle komma till Italien. Helt annat språk och kultur. Om båda parter tar sig tid att lära känna varandra, är det inte svårare sedan.
Idag har många unga döva, hörande och hörselskadade kompisar mer än tidigare generation. Döva idag är som alla andra ungdomar, skaffar sig information via nätet. Kunskaps-inhämtningsnivån har ju höjts och sen finns det individuella personer som är mer duktiga eller andra mindre. Det är samma sak som för hörselskadade och hörande. Sen beror det också mycket på skolan, lärarnas kompetens och teckenspråkskunnighet och föräldrarnas intresse att barnet utvecklar sig. Största boven är om det är brister i skolan, gör detta att barnet inte har lika stor kunskap som alla andra.
Humorn är nästan samma som svenska humorn. Men skillnaden är att ibland kan humorn berättas i bild och då är det svårt att översätta det till svenska. Många döva förstår också svenskt humor och kan översätta det till teckenspråket.
När det gäller att lära sig teckenspråket, jag vet att många har sagt att det är svårt. Men det är också var och ens eget intresse att komma över tröskeln att det är svårt. Det är precis som att lära sig engelska eller tyska, skillnaden är att du använder visuellt istället. Det är därför många är inte vana vid att använda ögona mer än vanligt. Det är därför man brukar säga att det är svårt. Man måste låta ta sig tid att utveckla det, och till slut har man nått det målet och sen är det inte svårt. Det vet jag…
Jag lärde mig de första tecknen med Gunnel Lindé sedan använt som tecken som stöd i flera år. Jag tecknade hyfsat i tio år tills jag kom till Västanviks folkhögskola och var där 1 och 6 månader ca. Därefter 1-2 års användande är jag nu sen ca 12 år tillbaka 99% full teckenspråksanvändare.
Frågor besvaras gärna!
Hörselskadad teckenspråksanvändare
Tack för mycket bra information den var värdefull
Jag kan teckenspråk också. Gick en teckenspråkstolk utbildning för några år sedan. Men det har ändrats jätte mycket sen jag lärde mig. Ibland när jag talar med döva så tycker de att det ser lite roligt ut när jag använde "gamla" tecken för de moderniserar sitt språk hela tiden och talar man inte hela tiden med döva så har det hunnits ändrats väldigt mycket på bara ett par år. De hittar nya slangord precis som vi gör i vårt vardagliga tal. De hittar på nya förkortningar, nya ord, tar bort gamla och lägger till engelska tecken mm.
Det är inte många som kan det internationella teckenspråket utan de använder de olika teckenspråk som är i det land de bor i, så här i sverige använder svenska det svenska teckenspråket. Det finns de som kan det internationella också men mina döva vänner säger i alla fall att det inte är många döva som kan det, och de som kan kan bara lite.

#26 Vad jag förstått är det internationella teckenspråket det amerikanska teckenspråket! Skulle tro att det mestadels används vid internationella konferenser och liknande.
Detta har flyttats hit från medfödd eller ärftlig
SvenA Sajtvärd
Teckenspråk finns redan idag i vissa skolor i vissa kommuner som tillval har jag hört. Det beror på kommunerna om man vill ha teckenspråk med i schemat eller inte.
Sedan finns det nationell intagning i Vänersborg för gymnasieprogram som samhäll eller … vård? och då har man med teckenspråk som ämnestillval. Man väljer teckenspråk jämte med andra skolämnen under de tre år man läser i gymnasiet och får lära sig mycket. Många elever läser vidare teckenspråk på folkhögskolor och därefter ytterligare utbildning till Teckenspråkstolk.
Skrivet av zayla
#27 Ja det har du rätt i.

#28, Japp jag gick i vänersborg, samhälle teckenspråk. Lärde mig massor, allt om de döva med mera. Men är nu några år sedan, har glömt massor, men om jag skulle träna lite så skulle det nog falla på plats.
ABF brukar fixa kurser i teckenspråk
Skulle vara perfekt om fler kunde teckenspråk, så att när någon döv tecknar något kan de svara den personen. Min syster är döv och flyger till/från Örebro där hon går gymnasiet . Det händer ofta att hon måste fråga någon och då använder hon sin telefon, går det bra det oxå.
/Emma
Det är ju ett jättesmart tips att använda mobilen när man vill kommunicera med en hörselskadad person
Visst vore det bra om fler människor lärde sig grundläggande teckenspråk, men som med så mycket annat så är det frågan om vilka ekonomiska resurser vi har i våra skolor.
/Désirée
Använda mobilen? Men hur då? Menar ni att kontakta en tolkningstjänst?
CessieB Man skriver helt enkelt i anteckningar eller sms och visar mobilen för den hörande som då kan svara genom att skriva i mobilen
Detta har jag faktiskt råkat ut för på tåg då och då. Jag pluggade i Lund några år och tydligen finns det någon skola för hörselskadade där, för jag såg ofta ungdomar som snackade med hjälp av teckenspråk. Vid några tillfällen försökte några av dem att snacka med mig och bland annat fråga om vägen till någon plats i stan. Då tog vi hjälp av mobilerna - det funkade urbra
Jag kan tyvärr inte teckenspråk.
/Désirée
Precis, hon skriver sms och visar för personalen 
/Emma
Aha, ok! Men det måste väl mest gälla smartphones eller andra mobiler med någon form av inbyggt tangentbord? Om man bara har siffertangenter så tar det ju en evinnerlig tid att knappa fram även det kortaste meddelande.
Papper och penna är snabbare än vad det skulle ta att använda min telefon. Men visst är det ett smart alternativ.
Mjo, hon har en ny telefon med inbyggt tangentbord så det går ganska snabbt för henne att skriva.
/Emma