Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 4538 ggr
Ritva
0

Textning i TV

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, jag blir så arg ibland på hur de textar i TV. Jag upplever att textningen över lag har blivit dålig speciellt i betalkanalerna. Det gäller inte bara Text TV utan även översättningstexterna. Ibland uppfattar jag vad som sägs och konstaterar att de översatt fel och till konstig svenska. Innehållet förloras.

Men mest stör jag mig på att man sällan textar sånger i olika tv-program. Idag tittade jag på Grey´s Anatomy på kanal 5. Det var tema idag så alla sjöng olika sånger, men man textade inte sångernas text. Snacka om att man missar mycket av innehållet på det viset. Jag upplevde att jag saknade hälften av innehållet idag. Hur skulle det inte vara för en som är döv, jag kunde ialla fall höra musiken även om jag inte uppfattar all text/sång. Åhhhhh…Skrikandes

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

CessieB
0

Det här med sångtexter håller jag fullständigt med om. Det är ju dessutom då vi kan ha som svårtast att höra, eftersom det finns musik i bakgrunden!!!

Annars så tror jag att kvalitén alltid har varit halvdålig på textremsorna. Det är helt enkelt svårt att översätta bra. Speciellt när det är så begränsat utrymme som på en textremsa, och programmen dessutom innehåller en mängd ordvitsar och fyndiga repliker. Fast i slutändan så handlar det väl som vanligt om pengar. Noggrannare översättning är dyrare och tar ännu mer tid.

[Beavis]
0

Översättare/textare får betalt per ord så det är ju lite peroende på vad tv-bolagen/filmbolagen är beredda att lägga ut?

Men som hörande kan jag ju säga att det textas väldigt dåligt och ofta utelämnas själva slutklämmen på skämten. Vilket ju ibland gör hela monologen meningslös om de skall utelämna poängen?? då hade de hellre kunnat utelämna "dörr öppnas" eller "hund skäller" för att få med slutpoängen istället?

[WX5]
0

Jag har svårt att höra ett tv-program om det inte är textat. Tyvärr räcker det inte att höja volymen för musiken/bakgrundsljud och liknande blir ju också högre. Mannen vill helst ha utan text men skaffar det för min skull.

Sånger vill jag inte ha text till för om det är en engelsk låt tex så blir det så fel i översättningen att det låter helknasigt.

Ritva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja när det gäller textningen av sånger kan det lika gärna vara texten på engelska, då får man ju ialla fall ett hum om vad det handlar om.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

CessieB
0

Mm, men sånger textas väl oftast på orginalspråk. Fast det beror förstås på vilket program det handlar om…

Jag är singel, men hälsar på min "familj" ibland. De är mycket snälla och föreslår själva att vi ska sätta på textning när vi tittar på tv för min skull. Klart det ska vara text om man behöver. Ärligt talat, det är ganska meningslöst att titta på tv om man inte hänger med i vad som säga. Emilia ha precis lika mycket rätt till att hänga med i programmen som maken. Det är viktigt att vi vågar vara tydliga med när vi hör och inte hör. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men man tjänar på att vara öppen.

Här är ett tankeväckande webb-seminarium. (Obs, det är på engelska) Jag håller inte med om allt, men det ger bra perspektiv:

http://www.hearingloss.org/Community/docs/02-24-2011_GaelHannan.pdf

[WX5]
0

Jo mannen sätter på text till mig. Ibland glömmer han och då måste vi avbryta filmen/serien för att ladda hem en text som passar. Kan ta sin lilla tid. Tungan ute Han har förstått att jag inte klarar mig utan text. Flört

zayla
0

Här en till hsk…eller nästanpådöv fast använder hörisar.

Jag använder textis till all svenskttalande program och håller med er att många gånger blir det dåligt textat, tappar bokstäver, hänger inte med. Nyheterna tillexempel borde kunna faxa ? i sista minuten till textarbetarna så de har manus framför sig samtidigt som uppläsaren. Har inte riktigt hum hur det fungerar. Men dåligt är det…

Värst var när jag inte såg svenska finalen av melodifestivalen utan skulle se på söndagen istället fanns det ingen text. Jag blev sååå förbbb… Skrikandes så jag skickade en anmälan, fast då till …vad hette dom igen? Inte DO utan det andra. Fick svagt svar tillbaka. När stora finalen kom, testade jag på söndagen och såg att det var samma visa. Skulle vilja att var en av er som tittar på Melodifestivalen, anmälde både till "det där"… Tittarombudsmannnen?…. och DO att man även lägger text på reprisen. Ju fler vi är som påpekar detta kanske desto bättre effekt ?Skrattande

[Beavis]
0

#7 Du missade verkligen ingenting.. Men jag förstår principen och tycker verkligen att det textas allt för dåligt. Visst simultantextning är svårt och då tar man ju bara det nödvändiga. Men sen kan de ju bättra på tills de kör reprisen så den blir bättre? Textaren/översättaren skulle ju få bättre betalt då.

CessieB
0

#8 "Bättre betalt" Jamän det är ju det som är problemet. De vill ju att det ska kosta så lite som möjligt. I och med att de har textat orginalutsändningen, så anser de att det är tillräckligt eftersom det åtminstone finne en chans att se textad version.  Alternativet är nog att de inte textar första utsändningen alls om det är live, utan låter textaren jobba i lugn och ro så att det kommer text först i reprisen.

[Beavis]
0

Sant, textaren/översättaren får betalt per ord. om jag inte nämnt det tidigare? Har arbetat på svts löneavdelning.

zayla
0

#9+10 Förvånad

Textaren / översättaren borde få vanlig lön för sitt jobb, då skulle det finnas all text till allt och alla envar!!

Det verkar lite som diskriminering om man anser att orginalutsändningen räcker så struntar vi i reprisen?? (och vice versa) Det SKA vara text både i orgnial och repris oavsett. Då kan jag se det som att vi som inte hör är på LIKA VILLKOR som med hörande! Nu är det ju inte alls någon lika villkor utan en halv villkor. Är det så att hörande inte vill att vi som inte hör inte ska få ta del av programmet? Om man missat orginalutsändningen och man lägger ut en repris dagen efter så tycker jag att det är naturligt att även den sändningen är textat!?

Missade? Jo, för mig är det ett stort miss att inte få ta del av det och det är en absolut princip.

Så jag önskar det finns fler hörande som verkligen ställer upp på hörselskadade/dövas sida och säger att självklart ska allt textas och det ska genomföras! Men man måste nog gå till högre nivåer för att kunna påverka det? Har inte folket makt att ¨påverka ??

[Beavis]
0

#11 Ja i slutet på 90-talet i alla fall var det så att textarnaoch översättarna var egna företagare i princip alla fall eller inhyrda som konsulter. Och de fick gage för sitt arbete med en viss summa per ord.

Om det är för att hålla ner kostnaderna som de inte textar allt vet jag inte? men jag kan som hörande konstatera att långt i från allt verkligen textas vid översättningar i alla fall. som jag nämnde tidigare tas ibland inte själva poängen i ett skämt med, och då är de ju förstört.

CessieB
0

Tja, vad skulle det annars finnas för anledning att inte texta, om det inte är för att hålla nere kostnaderna? Om det skulle kosta lika mycket så fanns det knappast någon orsak att låta bli. Å andra sidan kan man ju fundera över varför man inte lägger ut samma direkttextning som vid live-sändningen. Ja, den är väldigt kass, men det hade varit bättre än ingenting.

Att man missar poängen i ett skämt är säkert mest stress eller slarv.

#11 Ärligt talat så lyssnar SVT en hel del på tittarna. Textningen som finns idag är ju något helt ofantligt mycket bättre än vad som fanns tillgängligt för 10-20 år sedan. Däremot är många andra kanaler inte riktigt lika bra på detta. Det jag också blir vansinnig på är alla tidningssajter, som Göteborsposten, som lägger in en massa nyheter i form av video utan någon text alls.