Vad heter det?
Hej. Jag har problem med hörseln. ALltså jag hör ljud men jag har så svårt att uppfatta vad andra pratar. Måste säga va flera gånger. I telefonen är det nästan omöjligt för det är så lågt ljud även om jag har den på max. Är det något ljud i bakgrunden och personen långt borta höra jag inte ett smack.
Barnen kan tex stå i ett annat rum medan jag lagar mat eller diskar. Det kommer ljud från en rad olika ställen runt omkring mig och när barnen pratar så hör jag inte.
Värst är det ppå höger öra. Måste vända mig på så jag hör bättre på vänster öra. Men samtidigt så måste jag se på den som pratar så att ljudet kommer rakt emot mig.
Hej Emilia!
Ja, visst låter det som att du har en hörselnedsättning. Men vad är egentligen dig fråga? Har du varit hos hörselvården och kontrollerat hörseln, och fått till exempel hörapparater utprovade? Du är långt ifrån ensam, utan vi är många som hör som du beskriver. En annan sak man brukar märka tidigt är man vill ha ljudet högre på tv/radio jämfört med andra. Jag tror inte att det finns något speciellt namn på det du beskriver förrutom hörselnedsättning, men man brukar tala om ett speciellt "tal-i-brus" test som de gör på hörselvården, och som testar speciellt hur svårt man har att uppfatta tal när det finns störande ljud. Bra länkar om du vil läsa mer om hörselskador är:
http://www.hrf.se/templates/StartPage.aspx?id=2039
Välkommen hit, och fråga på om du undrar något mer!
Tack för länkarna och välkomnandet.
Nej jag har inte vågat gå till någon läkare angående min hörsel. Jag har ju ljud så jag tror att dom inte skall tro mig när jag säger att jag hör dåligt. Har gått länge (typ 20 år) med detta och det blir bara sämre. Det värsta är när barnen skriker rakt i mitt öra (fast dom vet att dom inte får) så gör det så ont.
Hm, du får se det som så att du inte kan få någon hjälp eller förklaring över huvud taget om du inte går till läkare. Det värsta som kan hända är att du slösar bort lite tid för ett besök i onödan. Problemet med att ha problem med hörseln är att det är så svårt att veta exakt hur bra hör alla andra egentligen? Man kan ju inte jämföra direkt. Men sjukvården finns ju faktiskt där för att hjälpa till. De har olika slags tester för att ta reda på vad kan vara problemet, och vilka slags hjälpmedel som kan finnas för att hjälpa. Man kan mycket väl vara känslig för skrik och höga ljud, och samtidigt ha en hörselskada som gör att man hör vissa ljud dåligt. Mitt råd vore att gå till doktorn. Tänk om det finns hörapparater eller någon annan form av hjälp som kan göra allting lite lättare, och så får du inte tillgång till det bara för att du inte har diskuterat saken? :)
Det kan ta lång tid i sjukvården, så man måste ha tålamod, men visst försöker de hjälpa till. Det är ju inte ditt jobb att hitta en diagnos, utan du kan bara beskriva dina symton och så får de med erfarenhet av olika slags hörselproblem försöka reda ut om det är något fel och i så fall varför.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej och välkommen!
20 år? Då är det verkligen på tiden att du kolla upp din hörsel! Jag brukar alltid säga att det är bättre att gå när man blir fundersam över hur man hör, för det kan ta lång tid innan du får hjälp beroende på landsting och så vidare.
Det låter helt klart som att du har en hörselnedsättning på hur du beskriver din situation, så ge dig iväg nu och fixa det! 

Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Ja jag får ta tag i detta (om jag vågar. :P)
Klart du vågar! Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ställa dem! Kom ihåg, Om man inte ens vågar fråga kan man aldrig få ett svar.
Lycka till!
Ritva
Håller med Ritva! Hoppas allt går fint nu. Kom gärna tillbaka och berätta hur det gick.
Åh nu blev det ju skämmigt. Heheh. Nu måste jag ju gå eftersom ni vill ha det uppdaterat. Hahahah. 
Lycka till!
Lite krav som gör att det blir av är väl aldrig fel? 
Eller som jag läste i en bok nyss. "Sätt igång för fan, så kommer du igång! (På Upptäcksfärd i ljudriket, sid. 85 av Ulla Stålhberg)
Ritva
Heheh nä det är nog inte fel i det.
Seom att situationen blir ju knappast sämre av att du går till doktorn och testar dig… 
Visst du kanske får hörapparat utskriven i slutändan, men då får du bara vänja dig vid att höra allt igen. Lycjka till
Tack. Det känns bara att man inte är tillräckligt hörselskadad (heter det så) för att dom skall tro mig.
Fast om man inte gör något åt det så får man ju inget veta. 
Precis, kan ju vara intressant att se om du "kvalificerar dig" eller inte?

Jag tycker inte att du ska oroa dig i förskott, Emilia. De är faktiskt duktiga på att testa olika aspekter av hörseln.
Du får ställa krav på din husläkare så du får remiss till hörelvården.
Hälsningar Gnidde.
Jo jag får göra det.