Svenskt teckenspråkslexikon
Här kommer en länk till svenskt teckenspråkslexikon som finns på Stockholms universitet lingvistiska institutionen.
Jag skulle kunna bistå med länkar som rör tecken som stöd (tss) eftersom det är vad jag är mest bekant med. Om ni vill?
Jag tittade på länklistan och fann inte teckenspråkslexikonet där. Det kanske kan vara en bra länk att ha med där? Likaså fungerade inte "teckenspråkswebben" när jag provade. Jag föreslår också en ny rubrik "Tecken som stöd (tss)" då det inte är samma sak som teckenspråk.
Hm, intressant. Har du några praktiska tips till oss som inte kan TSS eller teckenspråk än? Jag har funderat på att det vore toppen att lära sig, men jag känner egentligen ingen som kan kan och därmed känns det som att det vore en alldeles för stor arbetsinsats. Om jag skulle satsa så vill jag ju kunna hålla kunskaperna uppdaterade sedan.

Ja, jag har nog en hel tips tror jag. Det finns åtskilliga bra hemsidor och även många cd-romskivor att köpa. Jag tycker absolut att du ska lära dig TSS. Det är inte svårt och det bygger på svenska språket.
Jag har det mesta materialet på jobbet och dit kommer jag inte förrän på måndag. Jag kan nämna något som jag har i huvudet.
Teckenhatten är ett bra material. Det finns en etta och en tvåa. Med det datorprogrammet kan du lära dig själv ord och fraser enkelt. Där finns också annat material för språkträning. På Teckenhattens hemsida finns länkförslag till fler bra hemsidor.
Bitte Rydeman har också ett bra material som iofs är riktat mot personal som jobbar med barn men det kvittar tecknen är likadana. Hon utgår från sånger och sagor och till det materialet finns dvd/vhs att köpa. Arbetsmaterialet kan hämtas från hemsidan. Kommed har jag för mig hennes hemsida heter annars kan man söka på "tala med tecken".
Utbildningsradion hade också en "kurs" på datorn men vad de kallade den minns jag inte nu. Sedan har det funnits flera bra kursmaterial som tyvärr inte ges ut längre.
För vuxna hörselskadade har HRF och Bokverksta´n gett ut "teckenlexikon 1700 tecken för tss" och därtill hörande kursmaterial. Statens skola för vuxna i Härnösand har gett ut "tecken som stöd". Ett kursmaterial med 6 häfte och bredvidmaterial.Dessa kursmaterial är mycket omfattande och mer vuxenanpassade.
Sedan finns ju en hel del material på Ellas förlag men den länken såg jag att den redan fanns i länklistan.
Vill man lära sig teckenspråk finns "handbegripligt" av Lisbeth pipping och Eva Lorentzon. Den finns i tre delar.
Några länkar är http://www.ling.su.se/tsp Denna går också till teckenspråkslexikonet på lingvistiska institutionen på Stockholms universitet.
www.spreadthesign.com Lexikon på många olika språk,
Man kan vända sig till språkrådet med frågor om teckenspråk. www.sprakradet.se
Ja detta är vad jag kommer åt hemifrån. Jag får komplettera när jag börjat jobba.
Oj, vilken massa länkar, tack!
Utbildningsradions sida heter teckenspråkswebben, och finns här:
http://www.ur.se/Teckensprakswebben/
Egentligen är det inte resurser jag funderar så mycket över, utan om om det är värt tiden. Om jag skulle sätta igång och lära mig, så inser jag att det kommer att ta tid, och helst så behöver man regelbunden träning. Frågan är hur stor vinst skulle det egentligen bli för mig?
Hittils har jag bara stött på två personer som kan teckna. När jag var på flöjtkurs förra året var jag orolig för att inte höra var vi skulle börja i noterna, och kollade ofta med tjejen jag delade notställ med. (Man kan inte alltid välja så lätt var man ska sitta i en orkester). Det visade sig att tjejen kunde TSS och erbjöd sig att visa med tecken för enkelhets skull, vilket ju var schysst! Den andra gången var det en väldigt ytlig bekant som jag träffade på en födelsedagsfest. Hon hade tydligen en autistisk son, och kunde därför TSS.
Hur roligt det än var att stöta på välvilliga människor så innebär det att jag högst träffar på personer som kan teckna två gånger om året eller så. Ingen av mina vänner/familj eller arbetskamrater kan TSS så vitt jag vet. Det innebär att jag har väldigt begränsad nytta rent praktiskt av att lära mig teckna eftersom det inte bidrar till min vardagskommunikation. Dessutom kommer jag ju att glömma det jag lärt mig om jag inte övar regelbundet.
Att jag ändå funderar på det är att det ju vore praktiskt att kunna vid de tillfällen jag trots allt träffar på folk som kan teckna. Dessutom är prognosen att min hörsel kommer att fortsätta försämras, vilket absolut är en motivering till att börja lära mig redan nu så att jag har grundkunskaperna om jag en dag har större behov av det än idag.
Jag ska se vad de säger på hörselvården om kurser och liknande. Det vore ju ett bra sätt att träffa personer som man kan hålla kontakten med och öva tillsammans med på längre sikt…
#3 Jag puttar upp en tråd med lite tecken i som du kan börja öva på.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Jo förresten. Ni som har smarta telefoner (smartphones) som Iphone kan köpa en applikation som heter "ritade tecken". Då får ni ett teckenspråkslexikon i telefonen, med bland annat dagens tecken. Jag tyckte det var värt pengarna!
Ritva

Här är länken till Bitte Rydemans material:
http://www.bittech.se/tecken.htm
#3 Den länken till UR fungerar inte.
Om du ska lära dig TSS eller inte kan bara du själv avgöra. Det behöver dock inte vara tidsödande alls. Ta några tecken då och då så helt plötsligt kan du hur många som helst annars är hörselvårdens kurser ett bra alternativ. Skulle din hörsel ha blivit så dålig att du behöver tolk är ju jobbet redan gjort.
#5 Det låter jättebra! Det hade jag haft nytta av fast jag har ingen sådan telefon.
Specialpedagogiska skolmyndigheten säljer ett datorprogram som heter "bildbas tecken + Ebba editor" med det programmet kan man skriva med tecken.
Det finns en kille som kallar sig "tecknologen" som håller kurser. Han är dock väldigt dyr. Numera finns det hur mycket som helst att välja på.
Teckenhatten som jag skrev om tidigare finns även med 10 vanliga invandrarspråk.
#6 Tack för all uppmuntran!
Egentligen så är jag mest nyfiken på att lära mig det (fullständiga) svenska teckenspråket. Dels så är jag allmänt språkintresserad och tycker att det är spännande uppbyggt, och sedan känns det som att jag lättare får sammanhang och förståelse för hur man tecknar bra. Det känns som att jag kan bli en bättre tecknare, det vill säga bättre på att kommunicera det jag vill, om jag lär mig mer om helheten och grammatiken som används i det svenska teckenspråket. Det är i och för sig en liten nackdel att man inte så lätt kan prata och teckna samtidigt, men det tror jag inte att jag kommer göra ändå. Fast någonstans måste man ju börja, och nu kan jag ju två tecken för höst i alla fall!
Länken #3 fungerar fint för mig. Är det fler som har problem med den? Prova annars att googla på "Teckensråkswebben" så hamnar du rätt.

#7 Det är betydligt svårare att lära sig det svenska teckenspråket än att lära sig TSS men du väljer ju själv vad du vill lära dig. Om du ska lära dig det svenska teckenspråket då måste du ju satsa lite. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "känns det som att jag lättare får sammanhang och förståelse för hur man tecknar bra. Det känns som att jag kan bli en bättre tecknare, det vill säga bättre på att kommunicera det jag vill, om jag lär mig mer om helheten och grammatiken som används i det svenska teckenspråket"
Det som avgör vad du väljer är ju vilket behov du har. Kan du svenska och har någon hörsel räcker det ju med TSS. Är du döv eller tänker kommunicera med dem då blir det det svenska teckenspråket. Sedan kan man ju klart använda båda om man kan det sistnämnda.
Du kan bli lika bra på att teckna med vilket som och uttrycka dig lika förståeligt med båda. Det beror ju på sammanhanget och vem man kommunicera med.
Ja, det är en bra frågeställning. Problemet är att jag skulle vilja satsa, men att det är fullständigt omöjligt med mitt nuvaranade jobb. Nyttan av att lära sig svenskt teckenspråk är helt korrekt begränsad om jag inte regelbundet kommunicerar med döva eller andra som har bra kunskap i språket. Att bara lära sig lite TSS känns ofullständigt för mig. Det blir att man kan lite blandade tecken, som visserligen är till nytta, men ändå inte lika intressant eller komplett som att kunna svenskt teckenspråk. Att kunna det svenska teckenspråket skulle ge mer förståelse för hur tecken har kommit till och hur de är tänkta att fungera i ett sammanhang.
Det går ju till exempel att plugga in olika kinesiska tecken inför en resa till kina, och ha stor nytta av det. Men för min del blir det så mycket intressantare och mer spännande att också lära sig lite grammatik och talspråk så att man får en bättre helhetsbild.
MEN att se tecken som en del av ett språk är väldigt tidskrävande, och i princip så ser jag inte jag skulle ha nytta av att kunna det. Å andra sidan så tycker jag personligen att om jag nu ska sitta och lära mig tecken, så vore det "slarvigt" att ta den korta vägen och att jag missar aspekter som känns viktiga.
Vore intressant att höra hur ni som kan TSS eller svenskt teckenspråk gör för att hålla kunskaperna uppdaterade? Vilka övar ni med? Hur ofta och i vilka situationer har ni praktisk nytta av att teckna? Är det någon som dragit med hela familjen på kurs?
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska ställa mig rent praktiskt. Men jag har inte bråttom, och tänker inte dra igång något stort projekt just nu.

Jag kan ju börja med att svara på din fråga. Jag använder TSS eller TAKK om man hellre vill det dagligen i mitt arbete. Ingen i min omgivning privat kan TSS men det skulle underlättat för mig i vissa situationer.
Jag ser inte TSS som en "slarvversion" av teckenspråket utan som ett fullvärdigt AKK som fyller sin funktion för dem som behöver det. Det finns ju ingen anledning att lära sig teckenspråket, som är ett helt annat språk, om man kan svenska och enbart behöver förtydliganden.
AKK= alternativ och kompletterande kommunikation.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er!
Nu ska jag ta mig tiden att kommentera denna tråd lite mer. Jag har koll på vad som händer här på min sajt, men har haft lite mycket en period. Jag har nämnligen dragit till Örebro med min yngsta dotter och bostatt mig i en husvagn här under våren. 

Jag pluggar just Svenskt Teckenspråk A 30 hp vid Örebro Universitet. Det är mycket skojigt, spännande och intressant. Kravet för att plugga denna kurs är att du har minst Steg 3 i Gymnasiets kurs för teckenspråk eller likvärdigt. Jag har inte läst teckenspråk men klarade inträdet ändå, då man kan prövas. Orsaken till kravet är för att undervisnigen helt enkelt sker på teckenspråk. Läraren är döv.
Denna termin är vi bara två studenter men vi har mycket skojigt på lektionerna. Vi har en kurs som pågår hela terminen och det är utvecklandet av vårt eget teckenspråk. Sen har vi läst en kurs om tecknens form och transkription (hur man skriver ner teckenspråk med ett slags stenografi eller symboler), nu läser vi grammatik och sen kommer vi att läsa om kultur.
Jag upplever att jag får facktermer för saker jag redan kunde, men även en förståelse för att det finns så mycket mer i teckenspråk än bara rörelsen med händerna. Det är fascinerande.
Signaler i mimiken och de polysyntetiska tecknen, som kan vara hur man visar genom gester, hur en bil kör och kör, hur man flyttar en bok, med mera. (enkelt förklarat)
Vi övar avläsning med hjälp av en del av sajterna som nämnts ovan och vi hamstrar nya ord från olika håll. Däremot ska man vara noga med att tecknen finns med i Svenskt teckenspråkslexikon då de är fastställda och "godkända" (nu pratar jag Svensk teckenspråk).
Jag känner att jag utvecklas i mitt teckenspråkskunnande och vill varmt rekomendera att gå denna kurs om man har intresset. Men samtidigt känns det som att mitt nuvarande arbete där jag använder TAKK/TSS är fel ställe att fortsätta på om jag vill bevara mina kunskaper framöver. Jag när en liten dröm om att kanske kunna starta kurser i norrland och på så vis utnyttja mina kunskaper ännu mera.
Ritva
Intressant läsning även för mig som inte kan teckenspråk alls, men jag tycker det är intressant och har ju sett att döva inte bara använder händerna vid samtal. miner och annat verkar som sagt ingå

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Det låter mycket intressant. Jag förstår din kommentar om att du får svårt att bevara dina teckenspråkskunskaper på en arbetsplats där du använder TSS/TAKK.

Hej!
Jag söker efter en liten handbok som jag tror heter något i stil med "Teckenspråk i vardagen"
Om någon har tips om vart jag kan finna denna lilla bok så skulle jag bli väldigt glad! 
Mvh
Johanna
Den finns i SDR:s webbbutik, om det är "teckenspråk till vardags" du menar: